Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vet ni om Gitzos alimiumstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!!

När vi pratar stativ här på forumet kommer ju allid namnet Gitzo upp, jag förmodar då att det är kolfiberstativen man avser, dvs de som börjar på runt 4000 kr och slutar på... ja dyrt blir det!

Men Gitzo tillverkar ju även aliminiumstativ för sisådär 2000-3000 kr. Betydligt mer överkomligt men inte billigt för alimíniumstativ. Vad är det som Gör Gitzo så speciellt. LPL spagatstativ i aliminium på photax kostar bara ca 1300 och då ingår panoramahuvud (eller vad det nu heter)

Vad är det som säger att ett motsvarande Gitzostativ som väger ungefär lika mycket (1.3 kg utan någon kulled eller annat på) skulle vara så mycket bättre?? Kan ni motivera prisskillnaden?

LPLs stativ har jag aldrig sett. Men om man jämför Gitzo med Manfrotto så är det en helt annan kvalitetskänsla i grejerna. Låsningarna känns intelligent byggda, smidiga och gedigna, på Manfrotto känns de mest gedigna ;-)

De känns också stabilare i förhållande till vikten. När man släpper ett utfällt Gitzo från 30 cm höjd så dunsar det ner med ett distinkt ljud. Manfrotto känns som om de ger mer resonanser ifrån sig.

Supersubjektivt alltså :) Men jag är Manfrottoanvändare kan det tilläggas.

<joke>
Namnet Manfrotto låter coolare än Gitzo, sedan är det ju så att "Killar med sprotto gillar Manfrotto"
</joke>

manfrotto vs gitzo

hej

har använt båda märkena till min tubkikare. det jag kan säga är att pris skillnade mellan gitzo och manfrotto inte motiveras av den kanske något bättre kvaliten på gitzo stativ. gitzo stativen i aluminium är bra men framförallt tunga. det är inte kolfiberstativen som är lätta och smidiga. men frågan är om det är värt pengarna.

skulle jag ha riktigt gott om pengar så hade det blivit kolfiber.
annars så hade blivit ett vanligt manfrotto stativ, som är riktigt prisvärt.

Jag har tre Gitzo-stativ. Det ena ligger alltid i bilen, stativet är från 1986 och kulleden från 1982. Det ser ganska risigt ut, färgen är avskavd på många ställen, men det finns inte tillstymmelse till glapp eller rappel någonstans. Det fungerar fortfarande helt perfekt! Om det, mot förmodan, skulle haverera finns det reservdelar att köpa.

Min slutsats är att det lönar sig alltid att köpa kvalitetsprodukter.

Jag har tidigare haft Manfrotto (055B), nu har jag två stycken Gitzo stativ. Ett G1226 vilket jag använder när jag reser och ett G346 till min 300mm glugg med 1.4x konverter, båda stativen går ned i spagat. Som kulled har jag en Foba Minisuperball till G1226 och en Kirk BH-1 till G346.

Det är mycket stor skilnad på kvaliten och stabiliteten på Gitzo och Manfrotto, speciellt om man använder längre objektiv. Dessutom tycker jag att Manfrotto alltid är mycket positiva med hur stor belastning deras kulleder och statov skall klara av. Gitzos bedömning ligger mer rätt.

Tänk även på att köpa bra kulled, hadde i början en Manfrotto 168, sedan en 268. Och det är mycket stor skillnad på mina nuvarande kulleder jämfört med Manfrottokullederna, även mina nuvarande stativ/kuled är dyrare tycker jag att dessa är helt klart prisvärda. Köper man dåliga grejor i början, blir det bara dyrare då man senare säljer dessa och ändå köper kvalite grejorna.

-- Nicke

1226 är ett aliminiumstativ va??

Många här pratar också om Benbo. Vad tror ni om det rent kvalitetsmässigt? Kan det mäta sig med Gitzo?

roypeter skrev:

Har bara aluminiumstativ, kolfiberstativen är för dyra jämfört med insparningen i vikt. Dessutom har dom en käsnligare låsning av benen. Pratade med några killar från Molfo (Gitzos geralagenter) på fotomässan i Elmia, dom berättade att om man får in sand eller dyl i benlåsningen på ett Gitzo kolfiberstativ kan man förstöra låsningen och måste köpa ett nytt ben...

-- Nicke

Har 1226 vändbar pelare?? Benlåsningen är sån där "skruvlåsning" va?? Det tycker jag verkar vara en fördel jämfört med t ex manfrotto med sina "klämmor" som dels verkar vara farliga om man skulle komma emellan med fingrarna, dels tar det mer plats..

roypeter skrev:
Har 1226 vändbar pelare??

Det stämmer, men tillsammans med mitt stativ följde det med en mycket kort mittpelare, som jag monterade på en gång. Detta för att kunna använda stativet i spagat.

roypeter skrev:
Benlåsningen är sån där "skruvlåsning" va?? Det tycker jag verkar vara en fördel jämfört med t ex manfrotto med sina "klämmor" som dels verkar vara farliga om man skulle komma emellan med fingrarna, dels tar det mer plats..

Nackdelen med Gitzos benlåsning är att det gör ont i händerna efter en dags skruvande, i detta är deras kolfiberstativ mycket bättre. Annars tycker jag att Gitzos system funger mycket bra.

-- Nicke

apropå Gitzo

Att kalla gitzostativen för aluminiumstativ stämmer väl inte riktigt. Alla modeller jag sett eller testat (utom kolfiber) är ju till stora delar gjort av ett speciellt gjutjärn. På Studex och reportermodellerna är nästan hela den övre sektionen av gjutjärn och endast mittpelare och de två nedre bensektionerna av aluminium. Därav tyngden i Gitzostativen.

Re: apropå Gitzo

Tonyeagle skrev:
Alla modeller jag sett eller testat (utom kolfiber) är ju till stora delar gjort av ett speciellt gjutjärn.

Gjutjärn...? Gjuten och därefter bearbetad aluminium skulle jag säga. Gitzo är definitivt inte mycket tyngre än motsvarande Manfrotto. Gitzo har däremot ett mycket större utbud, vilket brukar leda till att man jämför fel modeller, speciellt som Gitzo generellt är mer konservativa i sina viktbegränsningar.

Skulle dessutom som nybliven ägare till ett Gitzo kolfiberstativ (1227) vilja påpeka att skillnaden mellan aluminium och kolfiber är större än bara vikten. Kolfiber dämpar vibrationer på ett sätt som är ganska fantastiskt om man jämför likartade modeller (Jag jämförde 2227 / 1224). Dessutom är kolfiber mycket trevligare att hålla i vid kyla, detta gäller även med handskar.

Alla Gitzo-stativ är demonterbara nästan i molekyler utan verktyg vilket kan vara räddaren i nöden (Mitt Manfrotto låste ena benet i utfällt läge pga ett minimalt sandkorn i höstas vilket krävde demontering med verktyg jag verkligen inte bär med mig i fält) Det satte stop för den utflykten.

Smakar det så kostar det naturligtvis. Anser man sig inte ha råd med ett Gizo, kolfiber eller aluminium, så är Manfrotto fantastiskt prisvärda.

/Martin

Re: Re: apropå Gitzo

martinl skrev:
Gitzo är definitivt inte mycket tyngre än motsvarande Manfrotto.
I själva verket är dom lättare än ett Manfrotto i motsvarande längd och stabilitet. Och dom är definitivt inte gjorda av gjutjärn!

Olle

Jag köper argumentet om att kolfiber är bättre i varma resp. kalla förhållanden. Sen menar många då att kolfiber dämpar vibrationer mycket bättre. Må så vara, men hur stor betydelse har det i realiteten?? Om jag t ex ska fota med stativ och ska belasta detta med min Minolta 800 si plus mitt tyngsta objektiv (minolta AF 70-210/4) kommer jag kanske upp i en vikt på 1,5 kg. Är det då befogat att lägga en massa pengar på kolfiber, räcker det inte med gitzo aliminium eller kanske manfrotto??

roypeter skrev:
Jag köper argumentet om att kolfiber är bättre i varma resp. kalla förhållanden. Sen menar många då att kolfiber dämpar vibrationer mycket bättre. Må så vara, men hur stor betydelse har det i realiteten?? Om jag t ex ska fota med stativ och ska belasta detta med min Minolta 800 si plus mitt tyngsta objektiv (minolta AF 70-210/4) kommer jag kanske upp i en vikt på 1,5 kg. Är det då befogat att lägga en massa pengar på kolfiber, räcker det inte med gitzo aliminium eller kanske manfrotto??

Hej. Om du inte ska belasta stativet mer så räcker ett Manfrotto utmärkt. Jag har ett gitzo modell stort. Det väger typ 4,5kg vilket resulterar i att jag sällan tar det med mig. Är nån sugen kan jag tänkas skilja mig från det. Jag med min Olympusutrustning behöver inte precis nåt stativ i den storleken. Jag tycker inte man ska ha mer än vad som är nödvändigt det resulterar bara i att man inte använder det. Men visst det är en härlig kvalitet på gitzostativen

Det största problemet är nog vibrationer orsakade av vinden. Med stativbenen helt utdragna är det ett reellt problem, åtminstone här i Skåne (och i fjällen). Jag hade problem med ett Manfrotto 027 och Monoball B1 kulled i början av 1990-talet. När jag bytte stativet till Stabil 2 försvann problemet. Trä dämpar vibrationer, aluminium leder vibrationer bra, men dämpar inte vilket gör att det kan bildas stående vågor.

roypeter skrev:

Många här pratar också om Benbo. Vad tror ni om det rent kvalitetsmässigt? Kan det mäta sig med Gitzo?

Har iochförsig aldrig ägt eller testat ett Gitzo men visst tror jag att ett Benbo står sig väl i konkurrans med övriga märken.Att ett sandkorn kan kila sig in i benet på ett Manfrotto och ödelägga en utflykt är ju snudd på tillverkningsfel, risken att det sker med ett Benbo är nog inte stor eftersom benrören går i motsatt riktning och är dessutom vattentät till låsratten mitt på benet.Har haft mitt Benbo i 5-6 år och det var begagnat redan när jag handlade det men några problem har jag aldrig haft..
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar