Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vet ni om Canon EF-S 60 mm F2.8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Kollat på denna læmpar den sig bara till macro eller funkar den ok till Portrætt också?

Annars kollat på Canon 50/1,4
 
Jag vet inte så mycket än, jag har beställt detta och det borde dyka upp idag eller i morgon, och då kan jag berätta mera om det.

Inte så mycket till hjälp än, men ville svara i alla fall...
Mvh Ulrica
 
Canon själva saluför den som både och. Den är gedigen och känns bra. Känns rätt mycket som 85/1.8 till finish och kvalite. Den nya bländaren är rund och ska ge väldigt bra bokeh.
 
Jag har också beställt den idag till min nya 350D. Valde detta som ett "finobjektiv" istället för 100 macrot som är mkt större o klumpigare till en 350D. Jag hade också tänkt använda det till porträtt så det var rätt givet m denna då jag även ville ha macro.

Sen har ju Canon nån pengar-tillbaka-kampanj på detta om man köper nytt hus.
 
Var har ni beställt dem ifrån?

Försökte hitta ett ex i stockholm så jag har den innan påsken.

Har just nu en 350D utan objektiv vilket är lite tråkigt (objektivet dyker upp efter påsk).
 
Jag beställde mitt ifrån Fyndbörsen, men det var lite lev.tid på det så jag har inte fått mitt så därifrån kanske blir dumt om du vill ha det före påsken :)

Mvh Ulrica
 
Har kollat med ett flertal butiker i stockholm och det ser ut som det kommer in i början på april tidigast.
 
var sugen på ett Tamron 90/2.8, men nu kanske man borde avvakta och se lite fler recentioner på det här. Praktiskt när man får lite rabatt med canons senaste kampanj tänkte jag...
 
Ja, jag väntar spänt... nu har jag kollinummer och kan följa paketet...som det ser ut nu kanske kanske jag kan hämta ut det i morgon.
 
Jag med, väntar på utlåtande alltså! Har ju också beställt ett men vet ej när det kommer. Tror det kan vara en väldigt trevlig optik.
 
Nu har jag fått det, hunnit prova det.. och....

JAG ÄR FÖRÄLSKAD!!!! Det är precis vad jag hade hoppats på... nu ska jag bara utforska dess finesser också :)

Jag har lagt upp 4 st bilder tagna med gluggen som ni gärna får titta på... kommentera gärna om ni har tips på förbättring. Detta är första försöket med gluggen så tips tas gäärna emot.

Jag rekommenderar alla denna glugg om man gillar macro...

MUMS ;))
 
Det såg ju rätt ok ut:)
Nu får jag lov att beställa en jag också...
Jag har länge gått som katten kring het gröt om att köpa en 85/1.8 men nu blir det en 60:a istället...

--jalle

ulricahdesign skrev:
Nu har jag fått det, hunnit prova det.. och....

JAG ÄR FÖRÄLSKAD!!!! Det är precis vad jag hade hoppats på... nu ska jag bara utforska dess finesser också :)

Jag har lagt upp 4 st bilder tagna med gluggen som ni gärna får titta på... kommentera gärna om ni har tips på förbättring. Detta är första försöket med gluggen så tips tas gäärna emot.

Jag rekommenderar alla denna glugg om man gillar macro...

MUMS ;))
 
Strålande bilder!!!

Det hade varit kul att se hur den beter sig vid t ex porträtt (eller i alla fall på porträtt-avstånd) och kanske även nått landskapsfoto.

:)


//TH
 
Snygga bilder, Ulrika!

Håller med om att det vore kul att se hur den beter sig på längre avstånd då jag står i valet och kvalet mellan denna, 85 1,8 och 100 2,8 Macro.

/Anders
 
Jag instämmer med de andra, fina bilder!
Hur funkar autofokusen?
Jag har tamrons 90mm och tycker att AF är lite opålitlig. Har visserligen ingen erfarenhet av canons macrogluggar men jag misstänker att AF är bättre?

Kanske skulle man ta och byta till detta objektiv istället...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.