Annons

Vad tycker NI om Canon EF 85 1.8 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

radiosinheaven

Ny medlem
Jag är ute efter ett nss objektiv till min canon eos 400D. Jag funderade på Canon EF 85 1.8 USM, verkar vara fin skärpa och så.
Men jag undrar, ni som har erfarenhet av det, är det bra? Vad kan man fotografera det med? Allt? Natur, eller bara poträtt? Nyfiken och sådär är jag. :)
Tacksam för svar:)

Ett mycket bra objektiv, ett av Canons bästa faktiskt. Man kan fotografera precis allt, men av någon anledning så blir det oftast porträtt när man kör med en fast optik i "porträttklassen". Men det funkar naturligtvis till allt möjligt. Den är dock på tok för lång för t.ex. interiöra bilder (bortsett från studiofoto alltså).

Grymt

Underbart objektiv, Canons mest prisvärda. Bör ingå i varje Canonfotografs väska.

Utöver porträtt och detaljbilder, så använder jag det mkt på konserter. Fokuserar grymt även vid sämre ljus.

Gillar min också

Fotar porträtt med den ibland men även annat och speciellt sport vid dåligt ljus. Mycket prisvärt om man ser till bildkvalitet och användbarhet för pengarna.

helt underbart! använder det till porträtt samt sport (vid sport skulle jag gärna ha ett 135/2 men det kortar mer än dubbelt så mycket)

radiosinheaven skrev:
Jag är ute efter ett nss objektiv till min canon eos 400D. Jag funderade på Canon EF 85 1.8 USM, verkar vara fin skärpa och så.
Men jag undrar, ni som har erfarenhet av det, är det bra? Vad kan man fotografera det med? Allt? Natur, eller bara poträtt? Nyfiken och sådär är jag. :)
Tacksam för svar:)

Det är utmärkt! Lång närgräns men oftast otroligt skarpt i alla fall från f/2.0 och uppåt. Fantasin är gränsen för du kan fånga med det.

Canon EF 85 1.8 USM

Felicia Björklund skrev:... Canon EF 85 1.8 USM, verkar vara fin skärpa och så.
Men jag undrar, ni som har erfarenhet av det, är det bra? Vad kan man fotografera det med? ...
Jag tycker att Du närmar Dig frågan lite från fel håll. För mig är en rimligare ansats; "Vad vill jag fotografera?", vilket rimligtvis leder till lite letande i väskan och så småningom ett "OK - vad behöver jag då skaffa?".

85/1,8 USM är ett synnerligt kapabelt objektiv, men vad ska Du ha det till? Porträtt? Njaa - liiite långt, på en 400D beter det sig som ett 135mm och det kan vara i längsta laget. Ett 50/1,8 II är ett bättre, och billigare, val, ekv. 80mm. Natur? Kanske lite väl kort för att isolera motivet. Oftast kommer det i naturen kanske att arbeta nedbländat för att få ordentligt skärpedjup och då är den stora öppningen lite bortkastad.

Precis som föregående skrivare skriver så anser jag att det är lite fel angreppsätt. Men om du konstaterar att 85mm kan vara rätt brännvidd för dig så är EF85/1,8 super. Det är ett av de bästa och kanske framförallt mest prisvärda objektiv man kan köpa till sin Canonkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar