Annons

Vad tycker ni, första försöket....

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om jag inte är moderator, så tycker jag att vi försöker få lite rätsida på tråden. Det är klart att alla vill hjälpa till och samtidigt så hoppas vi att fotografen bibehåller sin entusiasm och tar åt sig av kritiken. Att skriva någon på näsan att bilden är kass, det är inget bra sätt att ge kritik. Jag gör ett försök att hjälpa dig med att få fram ett basproträtt.

Kör kameran helt manuellt och även blixtarna.
ISO 100
1/125 alt 1/160
Bl 8 till 11

Detta brukar vara ett gott utgångsläge. Sätt modellen 150 cm från bakgrunden om du har det utrymmet. Placera ditt huvudljus ca 100 cm från modellen, från sidan som du själv har skissat. Ljuset bör komma lite ovanfrån.

Effektljuset kan du till att börja med sätta på skuggsidan och på ca 150 till 200 cm från. Nu får du en vanlig porträttbild som inte är speciellt spännande men det är ett utgångsläge. Börja med att labborera med blixtarnas styrka. Huvudljus på kanske 75% och effekljus på samma eller lite mindre.

Steg 2 är att fixa en reflexskärm eller vit skiva och använda effektljuset för att lösgöra modellen från bakgrunden. Reflexskärmen på skuggsidan och effektljuset snett bakifrån och från ovan. Du kommer att behöva köpa ljusformare för mer kreativ belysning. Falcon Eyes har ett kit för ca 1 500.- Scandinavian Photo säljer det och det finns säkert på fler ställen.

Vitbalansen.
Kan du tänka dig att fotografera i RAW? Be modellen att hålla ett "gråkort" eller för en ringa penning kan du köpa s.k. QP-card. Blir bra mycket lättare att hitta rätt vitbalans och vad är rätt? Mycket tycke och smak men modellens hudton bör se frisk och lite lätt solbrun ut.

Kika lite på denna länken. Visserligen med studioblixtar men principen är densamma
http://www.modellbilder.se/article.php?id=40

En annan matnyttig sida är
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/

Jag dristar mig även till att länka till egen bild där du har två blixtar samt reflexskärm. Då får du se hur ett hårljus kan lyfta bilden.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1587241

och du, din bild är bra för att vara första gången. Gäller bara att arbeta vidare och testa olika uppställningar. För noggranna anteckningar till att börja med och hoppas att din modell orkar.

Lycka Till

Och du får det i mängder! Vad gnäller du för?

Inget alls. Jag tycker att du är otacksam mot de som faktiskt ger dig råd, genom att bli sur över att de inte tycker att din bild är så bra, bara.

Per.

Vad har jag skrivit som du uppfattar som gnäll??
Jag är inte sur vad får dig att tro det. Jag tar åt mig av alla bra tips, men av dig får jag inga tips bara gnäll.

Bilden är ganska kass och som vanligt så går fotografen in i en försvarsattityd, trots att han/hon har frågat om råd.

Ibland känns det ganska onödigt att ge konstruktiv kritik, då mottagaren egentligen bara vill ha positiva kommentarer på sin bild trots att de säger att ,,,,,,,,men ge mig den kritik som bilden förtjänar

Vilka ord uppfattar du som försvarsattityd??

Jag har nu provfottat med 2blixtar för första gången.

Köpte inget studiokit då jag inte kommer ha nytta av det så jätte mycket utan köpte mig en Nikon SB800. Hade en SB600 sedan tidigare. Har även handlat på mig softboxar till dessa. 60x60 till SB800 som blir huvudljus och 40x40 till SB600.

Började att köpa 40x40 och använda SB600 men tänkte att det blir mjukare ljus med större så lika bra att ta en större när blixt nr2 köps.

Blev även 2 billiga ljusstativ från kaffebrus. (2st 549kr) funkar fint för det priset. Var inte så klena som jag var rädd för.

Vad tycker ni?
Vad ska ändras? eller inte?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2234896.htm?set=mp

Några förslag.
Byt ut den högra blixten mot en vit reflexskärm. (Silver ger väl hård reflekterat ljus)
Sätt det vänstra ljuset anings högre och rikta det mer framför modellen, inte rakt emot hennes nästipp utan 30 -50 cm framför, så får du snyggare både ljus o skuggor.
Den lediga blixten riktar du antingen mot fonden eller lägger som ett svagt motljus bakifrån mot hennes hår.

Hälsn.

Janne Höglund.

Vad har jag skrivit som du uppfattar som gnäll??
Jag är inte sur vad får dig att tro det. Jag tar åt mig av alla bra tips, men av dig får jag inga tips bara gnäll.

Vi har väl redan gått för långt, men jag vill hjälpa till genom att ge dig kunskap om vad jag (och andra, tydligen) uppfatatde som "gnäll". Du skrev:

"Jag förstår att den inte är helt bra.

Det är FÖRSTA gången jag tar porträtt bilder. Framgick inte det.
"

Den där betoningen fick mig att uppfatta att du blev sur för att din bild blev kritiserad. Jag inser nu att du inte förstod det själv, och troligen inte ens menade det.

OK?

Per.

Tack Michael Holmberg. Du är ett föredöme om hur man skriver tips o konstruktik kritik.

Använde iso 100, 1/160 , f5,6. Ska prova f8-11 nästa gång.

Jag ska prova med manuell inställning nästa gång. Det var inte så gott om tid nu. Hade manuell på kameran men inte blixtar.
Modellen är bara min sons lekkompis mamma. Så det blir nog en annan mamma nästa gång som verkar vilja ställa upp på test bilder.

Tips om avstånd till blixtar är mkt bra. Funderade jag mkt över.
Jag hade ca1,2-1,5meter till bakgrunden,(målad vägg)

Jag fottar i raw. QP card är det ett kort med vit svart grå??? (har sett, det verkar bra)

Vad är det för typ av ljusformare du tänker på??? Vad ska den göra med ljuset?

Höjden på huvudljuset var precis ovanför huvudet, underkant softbox kanske var i höjd med ögonen.
Sido ljuset var i höjd med ansiktet. alltså lägre än huvudljuset.
Ska sidoljuset också var högre upp??????

Jag antecknar. Gör skiss.

Din bild är fin.

Stefan tell har jag läst mycket o även haft kontakt med.

Tack ALLA för alla tips. Vi kan avsluta låsa tråden nu. Återkommer om någon vecka när jag provat igen.

Tack Janne.

Per jag ville betona det så ni förstår att jag är nybörjare och inte alls van vid porträttbilder, och precis som i poolen mjukstart så får man mjuk kritik när man är nybörjare hoppades jag på.

Första gången

Jag tycker du har tagit superfint bild ljuset har kommit på de ställe där dom skulle och som sagt ALLA är vi nybörjare. Så kör du på och ratta på de olika reglagen och se om jag gör så här hur blir bliden då och senare kommer du fram till att om man vill göra så här så ska man ratta här. På det !!!!

Vad är det för typ av ljusformare du tänker på??? Vad ska den göra med ljuset?

Tack ALLA för alla tips. Vi kan avsluta låsa tråden nu. Återkommer om någon vecka när jag provat igen.

Ljusformare finns till "hotshoe" blixtar och är inget annat miniatyrer av t.ex. snoot, raster, softbox osv. Med ett raster så samlar du ihop ljuset något och kan köra det som hårljus utan att det spiller ut så mycket som t.ex. en softbox. Snooten är en kon och samlar ljuset mer eller mindre till en punkt som en spotlight.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar