Annons

Vad tycker ni, första försöket....

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickard.v

Aktiv medlem
Jag har nu provfottat med 2blixtar för första gången.

Köpte inget studiokit då jag inte kommer ha nytta av det så jätte mycket utan köpte mig en Nikon SB800. Hade en SB600 sedan tidigare. Har även handlat på mig softboxar till dessa. 60x60 till SB800 som blir huvudljus och 40x40 till SB600.

Började att köpa 40x40 och använda SB600 men tänkte att det blir mjukare ljus med större så lika bra att ta en större när blixt nr2 köps.

Blev även 2 billiga ljusstativ från kaffebrus. (2st 549kr) funkar fint för det priset. Var inte så klena som jag var rädd för.

Vad tycker ni?
Vad ska ändras? eller inte?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2234896.htm?set=mp

OK då kör vi.

Ansiktets form är i och för sig väl modulerat men slagskuggorna i öga, näsa, hals är svart och störande tycker jag.
Det är dålig teckning i håret och även i tröjan.

Om kontrasten är för hög pga. högt ISO eller inte vet jag inte men i så fall kan du sänka ISO.

Mitt första spontana tips är att börja modulera ljuset med en box. Lägg sedan till en reflexskärm för att lätta upp i skuggsidan.
Prova även med att belysa huvud och nacke bakifrån för att lyfta ut modellen från bakgrunden.

OJOJ jag som tyckte den var skaplig.

Iso100, går inte att få lägre. Har ändå minskat kontrasten i tröjan vid konverteringen.

Skall huvudljuset med sin 60x60 softbox vara närmare modell för mindre hårda skuggor?
Avståndet modell-softbox är ca 2meter. Kanske 2,5 till kameran. För långt??

Dålig teckning? betyder det för mörkt eller otydligt utan detaljer?

Har ingen reflexskärm o ingen assistent.

Mörkt

OJOJ jag som tyckte den var skaplig.

Iso100, går inte att få lägre. Har ändå minskat kontrasten i tröjan vid konverteringen.

Skall huvudljuset med sin 60x60 softbox vara närmare modell för mindre hårda skuggor?
Avståndet modell-softbox är ca 2meter. Kanske 2,5 till kameran. För långt??

Dålig teckning? betyder det för mörkt eller otydligt utan detaljer?

Har ingen reflexskärm o ingen assistent.

Tycker bilden överlag är för mörk och tråkig. Att det är dålig täckning i det svarta gör att man upplever bilden än mörkare. (Man ser väldigt få detaljer och mönster i den svarta tröjan). Börja med att ljusa upp hela bilden och gå sen vidare med att bearbeta de svarta detaljerna om det behov. Provade lite snabbt utan att ändra färger eller vitbalans (som jag kanske också hade modifierat om det var min bild)

Bilagor

• fs_1.jpg
    fs_1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 710
Senast ändrad:
Den är skaplig.
Men allting går att förbättra.

I princip så blir ljuset mjukare ju större ljuskällan är.
Ljuskällan blir större (relativt ansiktet) om boxen flyttas närmre ansiktet. Prova.

Du kan också prova att använda den andra boxen som reflexskärm. Flytta den så nära ansiktet det bara går utan att den kommer i bild.

Ledsen, men den är inte helt bra!!!

När det gäller studiofoto, så börja med dessa inställningar, funkar ofta ganska bra

1/180s
f/11
ISO 100

1 blixt i 45graders vinkel från objektet
1 blixt som belyser fonden

Vit pappskiva som kastar tillbaka lite ljus på andra sidan ansiktet

Fokus på närmaste öga

Sen kan du ju be modellen ta av sig den där tråkiga tröjan, fleece är inte bra på bild om det inte är ett fjällfoto ;-)

Testa igen

Jag förstår att den inte är helt bra.

Det är FÖRSTA gången jag tar porträtt bilder. Framgick inte det.

Därför jag frågar om råd o tips.

Huvudljus boxen är 60x60 o den på sidan är 40x40.
Ungefär så här såg det ut:

http://www.rickardv.se/bild/fb.jpg

Ok ni vill ha bilden ljusare förstår jag. Men tycker tröjan ser mera grå ut då.
Äh inte behövde hon ta av sig tröjan. Så noga var det inte. Kul att prova lite bara. Hon var jätte nöjd.

Vitbalans hade jag enorma bekymmer med. Hur ska man få till den på bästa sätt????
När jag väljer auto på vitbalansen i camera raw tycker jag bilden blir väldig olik sig och grå i ansiktet men det kanske är rätt o denna är för gul.
Ställde in blixt på kameran så alla blir lika. Men softboxarna ändrar på det och lysrör i lokalen.

Hade ett gråkort från tidningen Fotoguiden i en bild men den bilden var under test o blev ganska så mörk, Funkar det att vitbalansera ändå trots underexponering??

Jag hade iso100 1/160 f5,6 -3ev på sidoblixten som jag misstänker stod för nära eller var det för långt ifrån?? Har läst väldigt olika tips.

Klart jag ska testa igen. Måste lära mig mera till dess.

Ställ kamerans vitbalans på "blixt"

Om ljuset från den stora boxen (huvudljuset) blir för starkt så minska på styrkan.
2m avstånd för en box gäller nog för en stor box typ 80x120cm eller liknande.

Du är på rätt väg så bara ös på...

J O

Ställ kamerans vitbalans på "blixt"

Om ljuset från den stora boxen (huvudljuset) blir för starkt så minska på styrkan.
2m avstånd för en box gäller nog för en stor box typ 80x120cm eller liknande.

Du är på rätt väg så bara ös på...

J O

Ja jag kör med blixt inställning. Det betyder 5400k. Jag har ställt in 5000k för det ser inte lika gult ut.
Men auto vitbalansen väljer 4400k väldigt grå tycker jag men kanske rätt. Ska nog fotta en färg karta eller nått nästa gång. Eller hur gör man för en klockren vitbalans????????

Jag körde TTL så den stora skall väl vara lagom stark enligt kameran. men de blev ganska mörka tycker även jag. Så jag körde +0,7ev på huvudblixten.

Du skriver att 2m gäller för en stor.
Ja men sen då. Jag vet inte om en mindre ska vara närmare eller ändå längre ifrån??? Gissar närmare.

Ja jag kör med blixt inställning. Det betyder 5400k. Jag har ställt in 5000k för det ser inte lika gult ut.
Men auto vitbalansen väljer 4400k väldigt grå tycker jag men kanske rätt. Ska nog fotta en färg karta eller nått nästa gång. Eller hur gör man för en klockren vitbalans????????

Jag körde TTL så den stora skall väl vara lagom stark enligt kameran. men de blev ganska mörka tycker även jag. Så jag körde +0,7ev på huvudblixten.

Du skriver att 2m gäller för en stor.
Ja men sen då. Jag vet inte om en mindre ska vara närmare eller ändå längre ifrån??? Gissar närmare.

Ja närmre.
För då blir ljuskällans yta större relativt mot ansiktet.

Prova med att gå väldigt nära med boxen så ser du effekten!

Du ska ställa vitbalansen i redigeringen på samma värde som i kameran.

Ta en bild där gråkortet är med på bilden. Då kan du justera vitbalansen i redigeringen så att gråkortet blir grått. Om det ser bra ut så har du korrekt vitbalans.

Ja närmre.
För då blir ljuskällans yta större relativt mot ansiktet.

Prova med att gå väldigt nära med boxen så ser du effekten!

Du ska ställa vitbalansen i redigeringen på samma värde som i kameran.

Ta en bild där gråkortet är med på bilden. Då kan du justera vitbalansen i redigeringen så att gråkortet blir grått. Om det ser bra ut så har du korrekt vitbalans.

Ja värden från kameran följer ju med bildfilen. Men om det blev fel värde i kameran så vill man ju ändra/finjustera det i raw framkallningen.

Då väljer jag vitbalans verktyget i kamera raw o klickar på gråkortet så är det klart men tycker inte det stämmer riktigt. Glömde jämföra färgen på bilden med verkligheten då jag var på plats.

Det brukar räcka med att justera färgtemperaturen uppåt eller nedåt för att det ska se bra ut på skärmen. I Camera Raw kan man också pilla lite med "toning" för att korrigera färgstick.

Jag tycker att du ska börja med att experimentera med en box.
Avstånd, vinkel, höjd och upplättningsskärm på motstående sida. För att se hur kontrast och skuggor påverkas.
Avståndet mellan modellen och bakgrunden är också viktig att tänka på. Blir bakgrunden belyst av blixten? Ska man belysa bakgrunden separat? Ska man avskärma blixtljuset från bakgrunden så att den blir mörk? mm.

Lycka till
J O

På tal om vitbalans.

Ser man på histogramet när man har rätt vitbalans.

För när kamera raw justerar vitbalansen i mina raw filer så hamnar alla info i färgkanalerna på samma ställe.

Är det så det ska vara???? Eller justerar ni efter tycke o smak??

Inget alls. Jag tycker att du är otacksam mot de som faktiskt ger dig råd, genom att bli sur över att de inte tycker att din bild är så bra, bara.

Per.

Bilden är ganska kass och som vanligt så går fotografen in i en försvarsattityd, trots att han/hon har frågat om råd.

Ibland känns det ganska onödigt att ge konstruktiv kritik, då mottagaren egentligen bara vill ha positiva kommentarer på sin bild trots att de säger att ,,,,,,,,men ge mig den kritik som bilden förtjänar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar