Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker du om Canon 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)
I sin outgrundliga visdom har Canon ännu inte fattat att fotografen själv kan vilja sätta gränserna för auto ISO. Tokigast är väl ändå 40D, där auto ISO i praktiken innebär 400-800, inget annat.
På 7D spänner det i alla fall över 100-3200.

550D har väl i alla fall valbart max.värde för auto ISO?

Sorry att det blir OT från 450D...
 
I sin outgrundliga visdom har Canon ännu inte fattat att fotografen själv kan vilja sätta gränserna för auto ISO. Tokigast är väl ändå 40D, där auto ISO i praktiken innebär 400-800, inget annat.
På 7D spänner det i alla fall över 100-3200.

Haha, när jag väljer auto-iso på min 1000D blir det bara ISO 400, jag skojar inte. Trodde förut att det var något fel. 100-3200 är väl OK iaf.
 
Det som jag skulle se som en nackdel är att den saknar auto-ISO. Jag har en 350D och skulle gärna byta till en annan modell just för den funktionen. Jag har visserligen aldrig använt en kamera med auto-ISO, men jag tycker det borde vara en fördel att kameran inom vissa gränser själv väljer ISO.tal.

Ja, med begränsning. På 550D kan man begränsa max-iso, men kan inte begränsa minimum-tid. (också rätt nyttig) som på bättre Nikon modeller.
Så man måste nog ibland välja M-läge om man vill ha kontroll över både skärpedjup och tid, och låta automatiken ta hand om iso.
 
450D är en utomordentlig kamera som de flesta kan växa länge i. Någon sa att AF inte är snabb eller hur han nu uttryckte sig, det är faktiskt tvärtom. AF i 450D (liksom i 500D och 550D) är utomordentligt snabb, tack vare sin "enkelhet". Men den är fortfarande tillräckligt avancerad för de flesta behov, och AF är f.ö. väldigt lik den som sitter ex.vis i 5DMkII. För bästa resultat (och träffsäkerhet) så bör mittpunkten användas - vilket kan (men behöver inte vara) en begränsning.

Numer släpar jag runt på en 7D sen snart ett år, en kamera som på varje punkt är bättre, snabbare, ännu mer kompetent osv - fast till det dubbla (tredubbla?) priset. Men en punkt klarar den inte av att mäta sig med 450D, formatet. XXXD är små, smidiga och lätta. Och absolut tillräckligt tåliga. Bra objektiv väger i regel mer än kameran. Alla tycker inte det är bra, men jag saknar det lilla formatet och möjligheten att inte släpa runt på stor fotoväska och i varje läge se ut som någon slags turist. Vissa inställningmoment gör man dessutom med färre klick på en 450D än en 7D - vilket jag själv tycker är lite irriterande eftersom jag bytt. Det finns andra detaljer som jag också saknar på 7D, men jag biter ihop med de andra egenskaperna där den överträffar lillebror. Men som sagt, 450D skäms inte över sig på något sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.