Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker du om Canon 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nästan helt bestämt mig för att köpa en Canon 450D, men jag undrar lite vad ni som har en sådan kamera tycker om den, rent allmänt. Blir det lätt skakningsoskärpa? Är autofokusen bra?
Sen är jag jättedålig på det här med sensorer, men en 12,2 megapixels CMOS-sensor låter väl rätt bra?
Tack på förhand.
 
Skakningsoskärpa beror på dig själv, inte kameran.
Autofokusen är normal för den prisklassen, skulle jag vilja påstå. Det är samma typ av AF som i 30D, 400D, 500D etc.

Sensorn är utmärkt.
 
Har nästan helt bestämt mig för att köpa en Canon 450D, men jag undrar lite vad ni som har en sådan kamera tycker om den, rent allmänt. Blir det lätt skakningsoskärpa?
Det är ju en modell med några år på nacken, men om du får den till ett bra pris så är det absolut värt att fundera på. Risken för skakningsoskärpa beror mer på objektiven än kamerahuset: vissa av Canons objektiv har inbyggd bildstabilisering, som minskar risken för skakningsoskärpa. Dessa objektiv har beteckningen IS.
 
Har nästan helt bestämt mig för att köpa en Canon 450D, men jag undrar lite vad ni som har en sådan kamera tycker om den, rent allmänt. Blir det lätt skakningsoskärpa? Är autofokusen bra?
Sen är jag jättedålig på det här med sensorer, men en 12,2 megapixels CMOS-sensor låter väl rätt bra?
Tack på förhand.

Skakningsoskärpa beror inte på kameran. Det kan hända med vilken kamera och vilken fotograf som helst om du har för lång slutartid. Fotar du i autoläget kommer kameran själv välja en lämplig slutartid (då ska det inte bli skakningsoskärpa).

Och sen är det som Erland säger, objektiven som har bemärkningen IS (Image Stabiliser, VR på Nikon-språk) motverkar oskärpan.
 
Har själv en sån o det är en bra instegskamera o nu när de säljer ut de sista exemplaren så kan man få den till ett bra pris
 
Hade en 450d innan och jag gillade den. Tror det går bra att växa ganska länge med en sådan om inte prylgalningen i en kommer på andra tankar (som för mig...), speciellt om man bygger ut med nya objektiv.

Fördelar som jag minns var väldigt bra batteritid och att den var ganska liten och smidig.

Nackdelar var att den var aningens för liten för att vara skön att hålla i med mina händer... Sen gillade jag inte slutarljudet.. :)

Går nog som sagt att få tag på billigt i butik eller begagnat.
 
Mycket bra batterilivslängd, spotmätning, liten, smidig.
Vettigt placerade funktioner och menysystem som funkar och är lättfattligt.
Rekommenderas definitvt, har en själv och är supernöjd.

Nackdelar:
Ljudet när man fotograferar, Ka-flapp!
Gillar inte blixten, försökt att bli sams med den men nej...
De kunde lagt energin på annat och bara ha satt dit en blixtsko istället.
 
Blixten är som alla sådana inbyggda små blixtar. Bra att ha i nödlägen, men ingen ersättning för en riktig blixt.
 
Blixten är som alla sådana inbyggda små blixtar. Bra att ha i nödlägen, men ingen ersättning för en riktig blixt.

Det är nog ingen som tror heller :)
Jag hade gärna sluppit riskera att komma åt knappen på kamerahuset och sen måst trassla med omstart av kameran för att den visar felmeddelanden när jag haft handen för när blixten skulle fälla upp sig. Mycket irriterande.
Bättre herre i sitt kamerahus än behöva tramsa med ett beskäftigt blixtskrälle som lägger sig i.
Bildmässigt är den väl som alla andra inbyggda blixtar, varken bättre eller sämre.
 
Jodå, det finns de som tror att den är jättebra. Jag har träffat sådana djur.

Däremot har jag aldrig råkat ut för att jag försökt fälla upp blixten utan att mena det. Mycket har jag tryckt på av misstag, men aldrig den knappen.
 
Tack för alla svar! :)
Glömde fråga om fokuseringstiden, ISO-värdet, kontrastomfånget och manuell fokusering?
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! :)
Glömde fråga om fokuseringstiden, ISO-värdet, kontrastomfånget och manuell fokusering?

fokuseringstiden är inte snabbast i världen, det är ju dock mer objektivets uppgift, om vi inte snackar värsting kamerorna och objektiven. jag har 450dn och det är en mycket kompetent kamera. det jag alltid säger till folk som ska köpa en system kamera så är en stor prioritet hur den sitter i handen.

iso är som alla andra i denna prisklassen :) bra men de finns klart bättre. men de är som dag och natt mellan kompakter och systemare :D

du kommer bli nöjd med den för det är jag :)
 
Det som jag skulle se som en nackdel är att den saknar auto-ISO. Jag har en 350D och skulle gärna byta till en annan modell just för den funktionen. Jag har visserligen aldrig använt en kamera med auto-ISO, men jag tycker det borde vara en fördel att kameran inom vissa gränser själv väljer ISO.tal.
 
Det som jag skulle se som en nackdel är att den saknar auto-ISO. Jag har en 350D och skulle gärna byta till en annan modell just för den funktionen. Jag har visserligen aldrig använt en kamera med auto-ISO, men jag tycker det borde vara en fördel att kameran inom vissa gränser själv väljer ISO.tal.

Den har auto iso:)
 
Bekräftar också auto-ISO. Kameran sätter ISO mellan 200-800 och detta intervall kan man inte ändra på. Funkar helt OK dock.
 
Jag har haft min nu i ett halvår och är supernöjd. Som de flesta nämner här så är det en toppenbra instegsmodell som redan har lärt mig mycket. Som ett litet tips vill jag nämna att en fotobutik i Västervik sålde den med 18-55 för 4990:-. Det tyckte jag var billigt?!
 
I sin outgrundliga visdom har Canon ännu inte fattat att fotografen själv kan vilja sätta gränserna för auto ISO. Tokigast är väl ändå 40D, där auto ISO i praktiken innebär 400-800, inget annat.
På 7D spänner det i alla fall över 100-3200.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.