Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tusan händer med mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

SteffeP

Medlem
Nyss tog jag fram kameran efter att ha haft den i väskan i ca. en vecka. Jag skulle fota ett par produktbilder till Blocket. När jag tittade på bilderna i kameran såg allt bra ut och jag importerade bilderna till Lightroom CC, precis som jag alltid gör. När bilderna dök upp i Lightroom såg allt bra ut, men när Lightroom var färdigt med förhandsvisningarna kändes det inte lika bra längre. Bilderna blev mångfärgade, med olika breda horisontella linjer och perspektivet var förvrängt. Har aldrig sett något liknande tidigare. Jag tänkte att det var fel på minneskortet så jag formaterade om det och tog ett par nya bilder. Samma resultat. Jag provade mitt andra minneskort - samma resultat igen. Även efter omformatering av det andra kortet fick jag samma resultat. Byte av objektiv gjorde ingen skillnad och inte heller att göra kameran strömlös genom att ta ut batterierna.

Jag fotar i raw, så jag kollade även jpeg-varianten av bilderna och den ser lika dålig ut som raw-filen. Bilderna ser lika ut oavsett hur jag tittar på dem; Lightroom, Utforskaren, Windows fotovisare, eller Picasa spelar ingen roll. Jag har kollat grafikdrivrutinerna på datorn och de är uppdaterade och fräscha. Det hjälper inte heller att exportera bilden till en molntjänst och titta på den i min iPhone. Samma resultat där. Huset är en Nikon D700 som gått ca. 30 000 exponeringar.

Man börjar ju tro att det är sensorn som fått fnatt. Kan sånt hända av sig själv när kameran ligger i väskan i normal rumstemperatur? Eller vad tusan har hänt?
 

Bilagor

  • DSC_3997-2.jpg
    DSC_3997-2.jpg
    112.7 KB · Visningar: 43
  • DSC_4006.jpg
    DSC_4006.jpg
    113.7 KB · Visningar: 61
Japp, då gick det bra. Letade fram min gamla kortläsare och då såg det ut som vanligt igen. Att jag inte tänkte på det...! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.