Annons

Vad tror ni om EIZO EV2736W för bildredigering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zerwon

Aktiv medlem
Hej!

Jag går i tankarna om att köpa mig en ny skärm. Jag fotar mer och mer, vilket resulterar till mer och mer tid framför datorn. Jag har idag två gräsligt dåliga skärmar som jag köpte när ONOFF gick i konkurs.
Jag har läst lite runt omkring och denna verkar lovande.
http://www.dustinhome.se/product/50...27-wide-tft-led-black/?s=c&c=1#intcmp=con_con

Många rekomenderar Dell, men jag gillar inte att dom verkar ha noll kvaliteskontroll. Visst, man får byta ut en panel som lider av mycket back light bleed, men då ska jag sitta och skicka skärmar fram och tillbaka om jag inte får en direkt som fungerar bra.

Är det någon som har en sådan här skärm eller någon som har bra tips på andra skärmar ?
Letar 27" 2560x1440 upplösning. Max 6000:- i budget. Kalibrator kommer införskaffas innan köp. Jag skriver inte allt för ofta ut, men det är bra om den visar samma färger som skrivaren kommer skriva ut så jag slipper kostnad i bläck och papper.

Uppskattar all hjälp jag kan få!
 
Den fungerar naturligtvis bra för bildbehandling, men den klarar bara att visa sRGB. Om du inte redan har en skärmkalibrator ska du köpa Eizo's EasyPix till den skärmen så att du kan hårdvarukalibrera den.

För att få matchning med en printer behöver du ett fullt ut färgkalibrerat flöde, dvs skärm, applikationer och profiler till din skrivare för det papper du skriver ut på. Skärmen är bara en komponent i det hela. Skärmen har mindre färgrymd än vad en bra bläckstråleskrivare kan skriva ut, men det har i normalfallet ingen större betydelse.
 
Den fungerar naturligtvis bra för bildbehandling, men den klarar bara att visa sRGB. Om du inte redan har en skärmkalibrator ska du köpa Eizo's EasyPix till den skärmen så att du kan hårdvarukalibrera den.

För att få matchning med en printer behöver du ett fullt ut färgkalibrerat flöde, dvs skärm, applikationer och profiler till din skrivare för det papper du skriver ut på. Skärmen är bara en komponent i det hela. Skärmen har mindre färgrymd än vad en bra bläckstråleskrivare kan skriva ut, men det har i normalfallet ingen större betydelse.

Tack för ett bra svar!
Hur mycket användning tror du en amatör kommer att ha av adobeRGB ? Är det värt för mig att kanske leta vidare och se om jag kan hitta en skärm som faktiskt stödjer det också ?
Sedan vore det snällt om du kunde förklara vad som menas med "hårdvarukalibrering" ? Är väldigt ny i detta med skärmar, aldrig riktigt brytt mig förns jag började med fotandet.

Anledningen till att jag tar upp detta med skrivaren är för att om jag skriver ut någonting idag så blir det väldigt mycket mörkare än vad det ser ut som på skärmen. Sen blir färgerna mycket mattare än vad jag ser på skärmen.

En sista sak, har du något bra tips på skärm till mig som faktiskt stödjer adobeRGB som ligger runt min prisgräns ?
Tacksam för mer svar!
 
Jag skulle inte ha några problem med att arbeta med en sRGB-skärm, även om jag numera är bortskämd med större färgrymd på skärmarna. Det är inte så många år sedan som bara ett fåtal mycket dyra skärmar klarade Adobe RGB, men det gick utmärkt att bildbehandla i sRGB och printa fina bilder då också.

Hårdvarukalibrering betyder att du kalibrerar skärmens elektronik direkt istället för justering med en profil via grafikkortet. Alltid att föredra om du kan välja.

Den enda jag vet i 27 tum i din prisklass som klarar Adobe RGB är Dell U2713H. Ska du hårdvarukalibrera den måste du köpa Xrite i1 Display Pro kalibrator och kalibreringsprogrammet från Dell fungerar bara med Windows.
 
Får tyvärr återkomma i detta spörsmål och jag inleder denna diskussion med att länka till denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154399

Jag har nu fått byta ut skärm två gånger och alla lider av samma problem, ett svagt magenta-färgstick som gör att jag kommer att reklamera skärmen och begära pengarna tillbaka denna gång. Mitt tålamod med Dell är över.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan. Jag har för avsikt att satsa de pengarna på en Eizo istället då jag fått intrycket att jag får mer för pengarna och att de är jämnare kvalité på deras produkter, men den fråga som då är obesvarad (och vilket är anledningen till att jag vänder mig till er, kära forumister) är vilken skärm skall jag satsa på för att få liknande prestanda/upplösning/kalibreringsmöjligheter och storlek av nämnda fabrikat ? Och därtill, hur mycket måste jag skjuta till ?

För Dellen fick jag betala 4 000:-

Mvh;

T.Johansson.
 
Får tyvärr återkomma i detta spörsmål och jag inleder denna diskussion med att länka till denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154399

Jag har nu fått byta ut skärm två gånger och alla lider av samma problem, ett svagt magenta-färgstick som gör att jag kommer att reklamera skärmen och begära pengarna tillbaka denna gång. Mitt tålamod med Dell är över.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan. Jag har för avsikt att satsa de pengarna på en Eizo istället då jag fått intrycket att jag får mer för pengarna och att de är jämnare kvalité på deras produkter, men den fråga som då är obesvarad (och vilket är anledningen till att jag vänder mig till er, kära forumister) är vilken skärm skall jag satsa på för att få liknande prestanda/upplösning/kalibreringsmöjligheter och storlek av nämnda fabrikat ? Och därtill, hur mycket måste jag skjuta till ?

För Dellen fick jag betala 4 000:-

Mvh;

T.Johansson.


Jag som trådskapare har faktiskt backat från denna skärm av en enkel anledning. Den saknar AdobeRGB!
Ska jag köpa någonting så lever jag av den filosofin att jag köper någnting 1 gång och gör det rätt! Jag tror fakstiskt jag kommer satsa på en av de lite billigare NEC skärmarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1602084

Att hitta en lite enklare skärm som har stöd för AdobeRGB med bra upplösning verkar svårt. Har du möjlighet att skjuta till 8 000:- kr så har du en riktigt bra skärm. Har du tillochmed möjlighet att skjuta till mer pengar så får du deras reference 271 skärm som dom även har testat varje panel så att den uppfyller kraven för vad de ska klara av. Ingenting lämnas åt slumpen.
 
Jag som trådskapare har faktiskt backat från denna skärm av en enkel anledning. Den saknar AdobeRGB!
Ska jag köpa någonting så lever jag av den filosofin att jag köper någnting 1 gång och gör det rätt!.

Helt min inställning !

Att köpa billigt är att löpa dyrt och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skjuta till kapital till en (mycket) bättre skärm, men tyvärr så är det inte möjligt i dagsläget att putta till 8000:- utöver de 4000:- som jag redan har som start (efter det att jag fått tillbaka mina pengar för Dellskärmen), men jag får hoppas på att det dyker upp några andra förslag som ligger lite närmare det kapital jag har till mitt förfogande i dagsläget.
 
Helt min inställning !

Att köpa billigt är att löpa dyrt och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skjuta till kapital till en (mycket) bättre skärm, men tyvärr så är det inte möjligt i dagsläget att putta till 8000:- utöver de 4000:- som jag redan har som start (efter det att jag fått tillbaka mina pengar för Dellskärmen), men jag får hoppas på att det dyker upp några andra förslag som ligger lite närmare det kapital jag har till mitt förfogande i dagsläget.

Jag hade gärna sett någon annan skärm som har just stöd för AdobeRGB och 2560x1440 som inte kostade lika mycket som en NEC. Jag sitter lite i samma båt som dig, jag har inte kapital för att kunna skjuta till så jag kan skaffa en NEC.
Den enda andra skärmen som uppfyller de kraven verkar vara Dells skärmar, men deras kvalitesavdelning verkar bestå av killarna från gladahudiks-gänget!
 
men deras kvalitesavdelning verkar bestå av killarna från gladahudiks-gänget!

Tyvärr så är det min erfarenhet.

Det enda som jag har att invända mot den här skärmen är detta förb****de magenta-färgsticket och även om jag är en ytters medioker amatörfotograf, så vägrar jag att acceptera det, även om det inte skulle inverka menligt på mitt bildskapande. I alla andra avseenden så är jag väldigt nöjd med denna skärm, usb och inbyggd kortläsare bara för att nämna något. Om det nu inte vore för detta förb***de färgsticket...:(
 
Tyvärr så är det min erfarenhet.

Det enda som jag har att invända mot den här skärmen är detta förb****de magenta-färgsticket och även om jag är en ytters medioker amatörfotograf, så vägrar jag att acceptera det, även om det inte skulle inverka menligt på mitt bildskapande. I alla andra avseenden så är jag väldigt nöjd med denna skärm, usb och inbyggd kortläsare bara för att nämna något. Om det nu inte vore för detta förb***de färgsticket...:(

Har skärmen detta färgstick även efter det att du kalibrerat och profilerat den?
 
Har skärmen detta färgstick även efter det att du kalibrerat och profilerat den?

Tyvärr har jag inte kommit så långt, men i en annan diskussion där jag nämnt detta problem och föreslagit att det kanske skulle bli bättre efter det att jag kalibrerat skärmen, så fick jag till svar här på forumet att ett sådant fel går inte att kalibrera bort. Jag har inte haft anledning att ifrågasätta påståendet, då jag saknar all kunskap i ämnet.

Det hör också till saken att jag i dagsläget inte har råd att köpa ytterligare produkter för att kunna kalibrera skärmen då jag måste spara pengar inför kommande semester och kassan är redan skral. Sedan tycker jag att ett sådant här fel skall väl inte finnas överhuvudtaget på en ny produkt ?

På min laptop som jag köpte för~3 år sedan så fins det inte en tillstymmelse till färgstick och då är den skärmen inte i närheten i kvalité i jämförelse med denna skärm.
 
Tyvärr har jag inte kommit så långt, men i en annan diskussion där jag nämnt detta problem och föreslagit att det kanske skulle bli bättre efter det att jag kalibrerat skärmen, så fick jag till svar här på forumet att ett sådant fel går inte att kalibrera bort.


Skärmen kommer färdigkalibrerad av Dells "tekniker" från fabrik. Då ska du verkligen inte ha ett magenta stick i den. Det är ju en av deras sellingpoints, att de just har kalibrerat den i fabrik. Då ska man som konsument inte behöva köpa svindyr utrustning för att dom gör ett pissigt jobb.
 
Skärmen kommer färdigkalibrerad av Dells "tekniker" från fabrik. Då ska du verkligen inte ha ett magenta stick i den. Det är ju en av deras sellingpoints, att de just har kalibrerat den i fabrik. Då ska man som konsument inte behöva köpa svindyr utrustning för att dom gör ett pissigt jobb.

Där står du oemotsagd från mitt håll, eller för att förtydliga, du har onekligen poäng där. Av tre skärmar så har alla tre haft magenta-färgstick...:(

Nä, ingen mer Dell för min del(I). Detta den enda bekantskapen jag haft och även om deras support (ingen skugga falla över dom), så är jag faktiskt ganska besviken...
 
Där står du oemotsagd från mitt håll, eller för att förtydliga, du har onekligen poäng där. Av tre skärmar så har alla tre haft magenta-färgstick...:(

Nä, ingen mer Dell för min del(I). Detta den enda bekantskapen jag haft och även om deras support (ingen skugga falla över dom), så är jag faktiskt ganska besviken...

Jag har oxå kollat en del på skärmar i din prisklass. Någon som har erfarenheter från LG s skärm 27Ae83 d?
Ska täcka in Adobe RGB med 99 procent och vann TIPS utmärkelsen för bästa fotomonitor 2013.
 
De tester och recensioner jag hittills sett är övervägande positiva, Somalia är det någon enstaka som inte gillar den. Den är ju något dyrare än Dells motsvarighet. Hade varit trevligt att vet om någon sitter på förstahandsinformation oxå :).

/Stefan

Somliga sk det vara... I- padens stavningsprogram spelade mig ett spratt... Skärmen kostar förresten 6090 SEK hos Dustin.
 
Jag tror dock att dedär är en utgående produkt. Om ni tittar så finns det inga i lager och inga påväg in. Kontakta Dustin tex och se vad dom säger, ifall den kanske ersätts av en annan produkt ?
 
Där står du oemotsagd från mitt håll, eller för att förtydliga, du har onekligen poäng där. Av tre skärmar så har alla tre haft magenta-färgstick...:(

Nä, ingen mer Dell för min del(I). Detta den enda bekantskapen jag haft och även om deras support (ingen skugga falla över dom), så är jag faktiskt ganska besviken...

Ni missförstår vad en fabrikskalibrering gör för något. Den ersätter inte på något som helst sätt en skärmkalibrator. Den ser till att gråskalan är linjär och jämn, den mäter upp skärmens prestanda när skärmen är inställd på standardläget. Men tillverkaren har ju ingen aning om hur du vill ställa in din skärm för att den ska visa bilderna rätt. En kalibrering innebär just detta, att ställa in skärmens ljushet och färgtemperatur så att skärmen får den återgivning du vill ha. Sedan använder du kalibratorn för att mäta upp de färger som skärmen då kan visa, som antagligen är något helt annat än det som tillverkaren hade ställt in. Från denna mätning byggs en profil som Photoshop och liknande program använder för att se till att bilden visas korrekt på en skärm.

http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ har jag lagt upp ett par filmer om hur man kalibrerar och profilerar en skärm. Skrolla långt ner på sidan, så hittar du fram till dessa sidor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.