ANNONS
Annons

Vad tror ni om detta paket? (EOS350D+mera)

Produkter
(logga in för att koppla)

ski_extreme

Aktiv medlem
Funderar på detta paket;
Är nybörjare men vill ändå ha bra grejer.

EOS350D+kitobj.
Batterigrepp, + extra batt.
1Gb Sandisk Extreme III
EF 75-2004L
EF-S 60F2,8 Macro

Kostar ju en del, om jag inte vill köpa allt på en gång vilket obj. ska jag vänta med?

Eller ska jag byta ut ngt av objektiven? (helst canon orginal)

Det jag har fotat hittils är mest skidbilder, dock så är jag sugen på att ta lite närbilder och eventuellt lite porträtt.

Tacksam för hjälp

/tommy

Brukar inte telezoomarna ha funktion för macro? Eller yrar jag nu?

Vad betalar du för teleobjektivet 75-200 förresten??

Släng in ett 2GB Sandisk (Ultra II räcker nog bra till 350D) istället när du ändå håller på, utrymme tar snabbt slut när man har roligt!

Canons 50mm/1.8 är ett smidigt porträttobjektiv som inte kostar skjortan, blir ungefär 75mm med sensorns crop. Med f1.8 får man bakgrunden vackert oskarp (kort skärpedjup).

Tommy, helt okej ju! Är lite sugen på mer tele när jag märker att jag ofta ligger i övre delen på min Tamron 28-75/2,8. Kanske lyckas man fånga en fågel i flykten någon gång. :D

Det verkar förresten som Extreme III mest gör skillnad när man fotar i RAW (skriv- och läshastigheter) så frågan är om det inte är bättre att köpa två st 1 GB Ultra II istället (då kan man tömma ett kort medan man fyller det andra om man har en bärbar (batteridriven) hårddisk eller dator med sig.

Trracer skrev:
Canons 50mm/1.8 är ett smidigt porträttobjektiv som inte kostar skjortan, blir ungefär 75mm med sensorns crop. Med f1.8 får man bakgrunden vackert oskarp (kort skärpedjup).

Fungerar inte EF-S 60 bra som porträtt objektiv då? Tänkte att jag skulle slippa köpa ett 50mm, (jag vet att det bara kostar kring en 1000:- men ändå)

ski_extreme skrev:
Fungerar inte EF-S 60 bra som porträtt objektiv då? Tänkte att jag skulle slippa köpa ett 50mm, (jag vet att det bara kostar kring en 1000:- men ändå)

Det ska vara utmärkt till porträtt såväl som macro. Jag väntar på mitt, det var lite längre leveranstid på det än kameran.

Mvh Ulrica

Såg lite porträtt bilder tagna med 60 macrot och de tyckte jag såg mycket trevliga ut.

Som Jochum Berg sa, ta ett 2GB kort.
Det skiljer väldigt lite mellan ultra II och Extreme III i skrivhastighet.

Sist jag frågade runt i butiker om 60/2.8 macrot så skulle det komma i början på april.

Om du är nybörjare så börja med eos350 med kit, och beställ andra objektiv senare. Kitet räcker långt att börja med, och när du väl utvecklats så kan du börja fundera på andra objektiv, men lär känna kameran först. Ultra III behövs inte, det blir inte så mycket snabbare än ultra II (enligt Cyberphoto). Batterigrepp kan du köpa till senare också. Kitobjektivet duger att börja med, skillnaderna är marginella innan man börjar bli så pass duktig att man kan se skillnad och ibland knappt ens då. Överdriv inte kostnaderna, kitet räcker långt att börja med! Och även om du kommer på dig att du kanske skulle ha något mer objektiv, beställ igen! Det blir ju bara ett stycke fraktkostnad extra och det kan du väl leva med!?!

Uppmuntra inte folk till att använda kitoptiken, den är hemsk och bör slängas. Köp till ett 50mm 1.8 för en tusing och få bra valuta och utnyttja lite mer av kameran kraft.

Hm, jag har svårt att tänka mig att den är hemsk, visserligen har jag bara beställt kameran, så jag får testa när den kommer. Dock så tror jag att för en nybörjare så kanske man bör fokusera på skakningsoskärpa och komposition etc, innan man tar steget vidare. Ursprungsfrågan var ju råd till en nybörjare. Däremot, har man pengarna så skall man naturligtvis köpa det som är bättre, men man måste ju börja någonstans om man har ekonomiska gränser. Själv så har jag beställt kit plus 60 mm makro, där jag tänker använda kitobjektivet vid resa då man kanske vill bära med sig kameran.

Hej!

Mitt bidrag till diskussionen: Släng inte kitgluggen den duger fint att börja med. Angående rådet att inte köpa alla objektiv direkt: Detta tycker jag låter lite dumt. Det är en sak om man inte har pengar men har du nu pengar så köp allt du har råd med. Detta ger dig minst missade bilder i slutändan.

MVH Uffe

Nu har jag kommit på det slutliga rådet, eftersom jag gick tillbaka till ursprungsfrågan. Köp kit + 60 mm macro. Extra batteri behövs inte såvida du inte är utan laddare en vecka, jag har läst om någon som tagit 1100 bilder utan uppladdning (läs på recensioner här på FS). Batterigrepp, nja, jag är tveksam om sådant verkligen behövs. Teleobjektiv för skidbilder? Det är inte troligt... kit + 60 mm makro + 1 GB ultra II. That's it, go and buy!

Jag har blivit ifrågasatt varför jag köpte både kit-gluggen och ett Tamron 28-75/2,8. Min anledning var att täcka upp lite mer vidvinkel tills jag har råd att köpa ett 17-35 mm och sedan nästa steg köpa ett telezoom. Jag har haft på kit-gluggen ett par gånger sedan jag fick kameran för 9 dagar sedan, jag har varit sjuk i luftrörskatarr och alla bilder har i princip krävt att jag ska använda blixt, även när det varit dagsljus ute. Inte så kul. Istället har jag använt min Tamron och fotat handhållet i 400 ISO utan problem inomhus. Men kit-gluggen kommer nog mer till användning när jag kommer mig ut igen och får in mer ljus i den.

Sen är det inte fel att senare kunna sälja en kamera med en "nybörjarglugg" när det är dags att byta upp sig till ett finare kamerahus.

Ang. Batteri. Dumt att chansa, allvarligt talat. Jag har ännu inte behövt ladda upp mitt batteri (tagit ungefär 600 bilder under dessa 9 dagar), men om du hamnar i en situation där du verkligen skjuter iväg över 1000 bilder en dag, ja då sitter du där med skägget i brevlådan om batteriet dör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar