ANNONS
Annons

Vad tror ni om dessa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lewold

Medlem
Funderar på att köpa dessa:

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
3450 ink moms hos cyberphoto

och

Tokina AT-X 12-24/4 till Nikon
4975 kr ink moms hos cyberphoto

Jag har redan ett 100-300 SigmaEX och letar efter ett "normal" och en vidvinkel.

Vad tror ni? Är detta bra objektiv, eller finns det bättre(till rimliga pengar)?

MVH Marcus

Känner inte till Tokinan men Tamron gluggen är ju extremt populär och har fått fin-fint betyg överallt.

En betydligt billigare lösning är att skippa de båda och enbart satsa på Tamrons förhållandevis nya 17-50 2.8 som även den fått toppbetyg. Visst, du tappar en del i båda ändarna men fördelen är att lösningen är billigare, du behöver inte byta glugg lika ofta, och du har 2.8 genom hela registret.

Säkert apbra objektiv båda två. Den enda tveksamheten är att glappet mellan dem ligger just i "normalområdet". Det beror lite på hur man använder objektiven alltså.
Personligen hade jag istället kikat på t ex Sigma 10-20 + 18-50.

Bra gluggar bägge två, men som sagts det lär bli mycket objektivbyten för dig, 28-70 är ju anpassad för fullformat och ger ingen vidvinkel alls på en APS-C kamera.

Jag skulle valt Tamrons 17-50 2.8 i kombination med Tokina AT-X 12-24/4 istället, den är motsvarigheten till 28-70 på APS-C formatet och ger dig mer vidvinkel, då behöver du bara byta glugg när du vill ha extrem vidvinkel, och skillnaden mellan 50-70 är troligen inget du kommer sakna, det gör inte jag i allafall.

/kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar