Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om den här uppsättningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

nenzen

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är en glad amatör som tänkte börja fota lite mer seriöst, både i en portabel studio och utomhus.
På min inköpslista står följande:

Nikon D200 hus med batterigrepp MB-D200
Nikon ML-3 IR-fjärrutlösare
SanDisk CompactFlash 8GB Extreme IV, 40MB/s. Typ I
Velbon Sherpa Pro CF-635 + QHD71Q kulled
2st DS130B-blixtar, 2st stativ, 4st färgfilter, 1st paraplysoftbox 60x60 cm, 1st paraply 82cm silver, 1st ir-sändare, 1st kon med raster

Har redan en massa Nikkor-objektiv, och till de tänkte jag skaffa lite filter och motljusskydd.

Vad jag ska skaffa för bakgrund och bakgrundsstativ vet jag inte.
Vill ha vit bakgrund med "släp" (vet inte om det är den korrekta termen) så jag kan ta lite helkroppsbilder.

Vad tror ni om min rigg? Skulle ni rekommendera att jag byter ut något?
(jag vill dock fortfarande köra Nikon eftersom jag trivs bäst med det)

Mvh
Stefan
 
Kan ingenting om studiofoto men jag är f-n kär i min D200 med batterigrepp, så där nickar jag bara instämmande.

/Hasse
 
Jo, jag blev störtförälskad i D200 när den visades upp på Teknik Expo för något år sedan.

Jag har för övrigt bytt ut blixtpaketet mot ett Elinchrom Blixtpaket D-Lite 2 (2st blixtar) med ett Elinchrom Paraply set.
Och tänkte även skaffa ett Manfrotto Bakgrundsstativ 314 med Lastolite Bakgrund i vinyl, Supervit 2,75 x 6.
 
Det verkar vara nice. Men du har inte funderat att köpa flera mindre kort istället? Det känns som att det är bättre att ha kanske tre kort istället för ett, ifall något går isönder. Sen så är det bekvämare om man har fler också, för då kan man tömma ett i datorn samtidigt som man fortsätter fota istället för att avbryta allt en stund och tömma kortet.
 
Jag har redan ett CompactFlash 512 MB som går att använda i reserv ifall något skulle hända. Jag tror att det bör räcka ganska bra med de två korten.
 
Jag håller med Daniel, hellre flera mindre än ett stort minneskort. Att ha en 512MB som backup känns som att ha en 5liters reservdunk till en Caterpillar.
 
Jag hade nog kört på två 4gb kort istället för ett 8gb, hur många bilder vill du förlora när kortet inte fungerar!? ;)
 
Jag ska ta mig en funderare på om jag ska sprida ut det över flera kort. Kan nog vara en bra idé.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.