Picture
Aktiv medlem
Funderar lite på att åka till akveduktområdet i Håverud (Melleruds kommun, Dalsland) någon gång under hösten - helst medan träden har som vackrast färg. Jag bodde i Mellerud under nästan 8 år och jag var ofta i Håverud. Platsen är lite speciell:
- där finns landets enda akvedukt
- ovanför akvedukten går en järnvägsbro
- ovanför järnvägsbron går en vägbro
Tre broar för olika typer av färdmedel på samma plats.
I området finns Håfreströms pappersbruks gamla lokaler - idag omgjorda till fiskrökeri och turistcenter m m. Där finns kraftstation och slussar och tröttnar man på detta så finns det vacker natur kring Upperudshöljen att traska omkring i.
Blir vi många så skulle vi kunna hyra en minibuss och dela på kostnaden, annars går det säkert att ordna med samåkning på något vis.
Vill ni läsa mer om Håverud så kan ni göra det här .
Jag har inte planerat in någon särskild dag, så kom gärna med förslag ni som har lust att hänga på. Eventuellt kan vi kombinera Håverud med Fengersfors Bruk på hemvägen.
På den här sidan kan ni förresten läsa om och se bilder från Fotografiska Föreningen i Göteborgs besök i både Håverud och Fengersfors.
- där finns landets enda akvedukt
- ovanför akvedukten går en järnvägsbro
- ovanför järnvägsbron går en vägbro
Tre broar för olika typer av färdmedel på samma plats.
I området finns Håfreströms pappersbruks gamla lokaler - idag omgjorda till fiskrökeri och turistcenter m m. Där finns kraftstation och slussar och tröttnar man på detta så finns det vacker natur kring Upperudshöljen att traska omkring i.
Blir vi många så skulle vi kunna hyra en minibuss och dela på kostnaden, annars går det säkert att ordna med samåkning på något vis.
Vill ni läsa mer om Håverud så kan ni göra det här .
Jag har inte planerat in någon särskild dag, så kom gärna med förslag ni som har lust att hänga på. Eventuellt kan vi kombinera Håverud med Fengersfors Bruk på hemvägen.
På den här sidan kan ni förresten läsa om och se bilder från Fotografiska Föreningen i Göteborgs besök i både Håverud och Fengersfors.