Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om 1DS Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap

Avslutat medlemskap
Hmm, funderar lite på digitalkamerors förgänglighet...ena stunden är de sprillans fräscha och sen sex månader senare tillhör de det omoderna, och man känner sig tvungen att uppgradera.
Men nu har vi snart Canon 1DS Mark här, som ger intrycket att vara en kamera som kommer hålla över tiden. Men vad tror ni, är detta bara en villfarelse eller vågar man nu långtidsinvestera i en digitalkamera för sjuttiotusen papp.

/ Joel
http://www.joelhjort.com

Tror knappast man kan tala om inivestering i ordets rätta bemärkelse när det handlar om digitala produkter, om man är "amatör"-fotograf alltså.

Men visst kan det också vara så att det just är den kloka amatören som kan kalla det investering eftersom han/hon har tänkt att behålla kameran länge OAVsett utvecklingen runt omkring,,, dock inte alla som har denna klokskapen i förhållande till det igenteliga behovet;),,

Det hela bereor på hur man betraktar begreppet investering och det individuella behovet,,
**

Men visst håller den befintliga EOS1Ds fortfarande en mycket bra nivå,,

Jag betraktade inte min EOS1N som omodern eller utklassad när EOS1V gjorde entre.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
joelhjort skrev:
...kommer hålla över tiden. ....
/ Joel
[/B]

Det kommer alltid att komma nya produkter med bättre kapacitet. Om saken håller över tiden är upp till användaren. Sedan finns det ett "grupp tryck" att alltid ha det senaste. Huvudsaken är att man själv är nöjd och att den uppfyller de krav man har.

När 1Ds MkII ersätts någon gång i framtiden, kommer man säkert få "vill ha" lusten. Produkten håller längre än så.

sagan skrev:
En lååångsam (buffert/skrivhastighet) kamera med högt brus..inte särskilt rolig tycker jag.

Det går nog att hitta negativa aspekter med det mesta och säkert också i EOS1DsII den vackra dagen den kommer ut.

För Mig så skulle den dock fungera mycket väl, det är jag ganska så övertygad om.

Mvh Niclas,

Ps, Som du vet så fotar jag fåglar och så, men vet du vad,, jag använder nästan aldrig flerbildstagningar. Jag känner inte att bilderna blir sämre för det,,,men kanske färre;)

Vi har alla olika krav, för mig duger den inte.

Jag vill inte hela tiden behöva vänta på kameran och jag vill kunna använda höga ISO-tal.

Jag har användt Canon 1Ds i ett år, men tycker den ger taskig bildkvalite (jämnfört med dia som jag plåtat innan). Det är främst färgerna och bruset som inte håller alls samma höga nivå.

Ivestering blir det ju när jag köper kameran. Självklart kommer det komma nya produkter med tiden, men när jag pratat om "hålla över tiden" så jag menar i jämförelse med den digitala teknikens (tidigare) enormt snabba produktutveckling.

Jag tycker utan tvekan 1Ds kan ersätta diafilm (och överträfffa den), utan problem..det är ju inte som om man kan plåta dia med hög ISO och bra resultat heller...och upplösning är åtminstone i nivå med dia (lågt räknat).

På låga ISO-tal så är bilderna mycket renare än vad som går att få med dia, dynamiken är dessutom bättre.

Jag kommer då seriöst att överväga till ett lån o skaffa mig en 1ds mk2, fullstor sensor o 16,7 i upplösning bådar för attt den lär stå sig ett tag tycker jag. Synd bara på prislappen...

joelhjort skrev:
...Canon 1ds tycker jag inte en värdig ersättare till tradiotionell diafilm...men kommer Canon 1ds mark2 kanske vara det? Vad tror ni?

Jodå. En Eos 1Ds slår småbildsdia på fingrarna.

En begagnad 1Ds är ett utmärkt och långsiktigt val för den kvalitetsinriktade fotografen.

Kim tycker att den är långsam, men jämför man med en mellanformatskamera så är den hypersnabb.

Visst är nya 1D mark II mer allround än 1Ds, men 1Ds är så pass bra och före sin tid att den passar väldigt många och kommer att vara eftertraktad på begagnatmarknaden.

För bästa pris bör du nog vänta till mark II:an kommer ut på marknaden.

Bara för ett fåtal år sedan fotograferade otroligt många amatörfotografer med dia, sällan över ISO 400 - om ens över ISO 100, och inte heller brände de av bilder i en snabbare takt än vad en 1Ds klarar av.

Det är faktiskt många sportfotografer som kör 1Ds för kvalitetens skull, så den duger även för action.

froderberg skrev:
Jodå. En Eos 1Ds slår småbildsdia på fingrarna.

En begagnad 1Ds är ett utmärkt och långsiktigt val för den kvalitetsinriktade fotografen.

Jag gissar att det är en ganska subjektiv åsikt, Joel säger själv att han har använt den i ett år och är inte nöjd.

Jag själv är däremot ganska impad av 1Ds bildkvalitet, men det är en annan sak.

Calle S skrev:
Jag gissar att det är en ganska subjektiv åsikt, Joel säger själv att han har använt den i ett år och är inte nöjd.

Så går det när man inte läser slarvigt.

Är man inte nöjd med 1Ds är det väl inte så mycket att snacka om.

Jag själv är däremot ganska impad av 1Ds bildkvalitet, men det är en annan sak.

Jag också. Visserligen är kanske inte ISO 800 så vackert, men det är inte ISO 800 på dia heller. Dessutom har 1Ds större dynamiskt omfång.

Även 1DS Mark2 kommer att betraktas som otroligt omodern om ett tag. Det är jag säker på. Men det betyder ju inte att man inte kan ta bra bilder med den.

Jag gillar tanken med att göra en rejäl investering, släppa didgtalracet i tio år, och vara nöjd med och hinna växa ihop med sin kamera.

Men jag hade nog trots allt, eftersom vi säkert kommer att se en ganska snabb utveckling flera år framåt, övervägt att använda min kamerabudget på 70k till att uppgradera över åren. För den summan kan du köpa en 20D nu och dess fyra kommande uppföljare (om vi utgär från att uppföljarna hamnar i samma prisnivå som 20D). Redan några geneationer framåt har du en kamera som är lika bra eller bättre än 1ds Mark2.

Alternativt köper du en 20D och ett gäng fina gluggar, en fantastisk skrivare, en fin skärm och riktigt kraftfull dator och är nöjd med det ett bra tag framåt. Du kommer att få finfina bilder....

Hälsn.

F

froderberg skrev:
Så går det när man inte läser slarvigt.
Om du inte läste slarvigt skulle det väl gå på ett helt annat sätt;-)

Visserligen är kanske inte ISO 800 så vackert, men det är inte ISO 800 på dia heller.
Det var evigheter sedan jag körde dia, förutom crossprocess då, så jag har ingen koll på det. Men visst blev det kornigt med pressad diafilm då jag testade.

Fredrikpersson skrev:
Redan några geneationer framåt har du en kamera som är lika bra eller bättre än 1ds Mark2.

Men det är kanske NU som bilderna ska tas... och inte om några kameragenerationer. :)

Dessutom är 1Ds en professionellt byggd kamera och det är inte 20D. Men det kanske inte är det viktigaste i det här fallet.

Jag tror inte riktigt på att vi hela tiden kommer att sträva efter nya modeller på samma sätt som vi gör nu. Fram tills nu har man direkt kunnat sett svagheter hos kameramodeller redan när de varit nya, men nu kommer kameror som är väldigt heltäckande.

1Ds mark II ligger på gränsen av vad småbildsoptiken klarar av, om man får tro Christian Nilsson på FOTO. Det skulle krävas ny och större optik á la mellanformat för att få ut högre upplösning.

Däremot finns det möjlighet att göra kamerahusen lättare med bättre batterilösningar. Dammproblemet kommer också att lösas och autofokuspunkter kommer att finnas över hela sökarbilden. Visst kan tekniken bli billigare men bildkvaliteten har nått en stor mognad även om den alltid kan förbättras.

Redan nu har pixelracet avstannat en del på digitalkompakterna och istället har kamerorna blivit mindre och billigare.

Jag kommer säkert kunna leva länge med mina 1D mark II och 20D, men har jag pengarna kommer jag säkert vilja byta ut mark II:an mot en 300g lättare modell. Har jag dåligt med pengar byter jag inte förrän kameran packar ihop. Till det jag jobbar med räcker 8MP väldigt långt och jag drömmer inte om en tung 1Ds mark II utan möjligen om en lättare kvalitetskamera som 3D.

- - -

Ett intressant alternativ till 1Ds är Kodaks 14MP-kamera som numer är helt OK. Grymt skarp och bra pris, men trist hus och långsam.

Senast ändrad:
Min 1Ds har inte blivit sämre vare sig av lanseringen av 1DMII eller 1DsMII. Bilder från den har gått både i glättade tidningar och på stortavlor. Visst, den har betydligt högre ISO-brus än 1DMII men jag använder den mest på stativ och/eller i kontrollerat ljus så det har sällan eller aldrig hindrat mig.

Ja, jag erkänner att jag står i kö (om man nu behöver köa för den) för en 1DsMII för leverans i November och måste förmodligen göra mig av med 1Ds:en. Det kommer att bli en smärtsam skilsmässa. Mer än en gång har jag funderat över att dumpa 1DII:an istället men dess låga brus, lägre upplösning och snabbhet gör sig bättre i många sammanhang.

På den digitala småbildssidan nådde vi med 1Ds och 10D "drömgränsen" där sensorn inte längre är den största begränsande faktorn. Självklart är 1Ds, 1DMII, 1DsMII och många andra digitala SLR:er kameror med lång livslängd för den som vet att hantera dem. De levererar alla teknisk bildkvalitet som är i toppklass. Byggkvalitet är dock en viktig faktor när det gäller livslängden. Pixelonani är bara till för tekniknördar. Det som räknas är vad som kommer ut som slutgiltig produkt.

Naturligtvis kommer det också komma måånga nya modeller inom en mycket snar framtid med finesser vi inte ens kunnat drömma om. Dammproblematiken, som Magnus nämnde, är ju ett sådant exempel. Kanske slår bildstabilisator i kamerahuset igenom på bred front. Kanske kommer det en dag processorkraft och lagringsmedia som medger 24fps i timmar. Brusfri ISO 12800..? Någon kanske förverkligar det oändliga skärpedjupet. Jag är personligen inte så mycket för viktminskning, då jag tycker att den nuvarande vikten ger rätt balans och känsla.

Nästa gång jag köper ett kamerahus blir det antagligen en digital mellanformatare men det får vänta tills de erbjuder full-sensor-format och hamnar i 1D-husens prisklass. Innan vi kommer dit måste förstås överföringshastigheter, processorkraft och hårddiskar tuffas till. 16MP ligger (för mig) ändå redan nära gränsen för vad som är praktiskt hanterbart i arbetsflödet.

Tills dess hoppas jag vi istället får se en rejäl fokusering (!) på småbildsoptiken. Det är i huvudsak det som begränsar Canon i nästa led och där finns fortfarande mycket att göra. Även om viss optik nått "gränsen av vad småbildsoptiken klarar av" så finns det fortfarande brännvidder där så inte är fallet. Om Canon, som många misstänker, vill fortsätta konkurrera med mellanformatarna så måste de skärpa (!) sig på objektivsidan.

Om du ekonomiskt kan motivera att "långtidsinvestera" i en 1DsMII så tycker jag att det inte är något att fundera över. För att citera en känd skåning: "...det är kanske NU som bilderna ska tas...".

/G

tack så mycket. shysst att dela med er av erfarenheter. pengar till en kamera som Canon 1DS2 är ju inget man hostar upp så enkelt och man vill gärna höra lite av andras funderingar.
Och visst det är nu som bilderna ska tas, men det går även med F5 och att jag inte köper en 1DS2 betyder inte att jag inte kommer ta bilder.

Joel
http://www.joelhjort.com

Ett alternativ till 1ds (om man i första hand är ute efter upplösning):

Mamyia ZD, komplett digitalt mellanformatshus med en sensorstorlek på 48 x 36mm och en upplösning på 22mp.
ca pris 90 000:- (!)...till det "låga" priset kan det vara en allvarlig konkurent.

ISO 50 till 400, slutartid ned till 1/4000, seriebildstagning 1.5bps, 11 i buffert.
Synktid 1/125.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar