Min 1Ds har inte blivit sämre vare sig av lanseringen av 1DMII eller 1DsMII. Bilder från den har gått både i glättade tidningar och på stortavlor. Visst, den har betydligt högre ISO-brus än 1DMII men jag använder den mest på stativ och/eller i kontrollerat ljus så det har sällan eller aldrig hindrat mig.
Ja, jag erkänner att jag står i kö (om man nu behöver köa för den) för en 1DsMII för leverans i November och måste förmodligen göra mig av med 1Ds:en. Det kommer att bli en smärtsam skilsmässa. Mer än en gång har jag funderat över att dumpa 1DII:an istället men dess låga brus, lägre upplösning och snabbhet gör sig bättre i många sammanhang.
På den digitala småbildssidan nådde vi med 1Ds och 10D "drömgränsen" där sensorn inte längre är den största begränsande faktorn. Självklart är 1Ds, 1DMII, 1DsMII och många andra digitala SLR:er kameror med lång livslängd för den som vet att hantera dem. De levererar alla teknisk bildkvalitet som är i toppklass. Byggkvalitet är dock en viktig faktor när det gäller livslängden. Pixelonani är bara till för tekniknördar. Det som räknas är vad som kommer ut som slutgiltig produkt.
Naturligtvis kommer det också komma måånga nya modeller inom en mycket snar framtid med finesser vi inte ens kunnat drömma om. Dammproblematiken, som Magnus nämnde, är ju ett sådant exempel. Kanske slår bildstabilisator i kamerahuset igenom på bred front. Kanske kommer det en dag processorkraft och lagringsmedia som medger 24fps i timmar. Brusfri ISO 12800..? Någon kanske förverkligar det oändliga skärpedjupet. Jag är personligen inte så mycket för viktminskning, då jag tycker att den nuvarande vikten ger rätt balans och känsla.
Nästa gång jag köper ett kamerahus blir det antagligen en digital mellanformatare men det får vänta tills de erbjuder full-sensor-format och hamnar i 1D-husens prisklass. Innan vi kommer dit måste förstås överföringshastigheter, processorkraft och hårddiskar tuffas till. 16MP ligger (för mig) ändå redan nära gränsen för vad som är praktiskt hanterbart i arbetsflödet.
Tills dess hoppas jag vi istället får se en rejäl fokusering (!) på småbildsoptiken. Det är i huvudsak det som begränsar Canon i nästa led och där finns fortfarande mycket att göra. Även om viss optik nått "gränsen av vad småbildsoptiken klarar av" så finns det fortfarande brännvidder där så inte är fallet. Om Canon, som många misstänker, vill fortsätta konkurrera med mellanformatarna så måste de skärpa (!) sig på objektivsidan.
Om du ekonomiskt kan motivera att "långtidsinvestera" i en 1DsMII så tycker jag att det inte är något att fundera över. För att citera en känd skåning: "...det är kanske NU som bilderna ska tas...".
/G