Annons

Vad tror ni.... A200 el K200?

Produkter
(logga in för att koppla)
[QU Tänk er en K20D med 16-50 2,8 60-250 4,0 och sen fasta manuella Zeiss 35 1,4 85 1,4 och macro 100 2,0. Nytt och retro på samma gång med den gemensamma nämnaren att allt är av högsta kvalitet. Med tanke på priset så åker nog Pentax 50 1,4 med också. [/B][/QUOTE]

Det där skulle man kunna leva med ett tag. Har också börjat snegla på Zeiss men 60-250/4 kommer först på tur.

Tänkte också på Samsung, om dom har en motsvarande K200 så kanske den blir billigare?

På tal om att sälja kameror...

så nu när C450D rullar ut på marknaden gör Canonisterna vad de kan för att göra gällande att vädertätning är onödigt - och hävdar gärna att en "otätad" kamera som 450D är lika vädertålig som de som är tätade. Ska bli kul att se om de vågar utmana sitt eget påstående... ;)

Varken Canon eller Nikon har bildstabilisering i kameran. Givetvis hävdas det högljutt att det är för att stabiliserade objektiv är det bästa - få ur det lägret kommer ihåg att det är så att den lösningen är en kvarleva sedan den analoga tiden. Och så länge CaNikon tjänar för mycket på att sälja stabiliserade hus kommer de att fortsätta med det

...Och så länge CaNikon tjänar för mycket på att sälja stabiliserade hus kommer de att fortsätta med det

När började Canon och Nikon med stabiliserade hus, dvs. AS/IS i huset?
Vad jag kan förstå, är de säkert på gång, eftersom stabilisering i kamerahuset, rent allmänt, är mest praktiskt, vid långa telen över 300mm, eventuellt då, är stabilisering i optiken bättre.

sorry... Jag skrev fel

Men när jag insåg det hade redan e 15 "Edit-minuterna" gått

Det skulle givetvis vara stabiliserade gluggar som canikon tjänar på

Fogel70 skrev:
Det tråkiga med dessa kameror är att Sony varit tvugnen att krympa den optiska sökaren för att få plats med sin lösning av live view. Jag tycker att det är en felaktig prioritering att förbättra en funktion som man inte har behov av så ofta, genom att försämra en av de allra viktigaste punkter på en DSLR.

Men det är förmodligen något som Sony kommer dra nytta av i sin marknadsföring och kunna sälja kameror på.

Jag tycker också att det skulle vara en felaktig prioritering, om det skulle gälla över hela linjen. Men det handlar nog mer om marknadsföring än något annat. Det är ju på en instegsmodell man gör denna prioritering och säkert är det just för att öka sin marknadsandel bland vanliga konsumenter. För en instegsmodell är det väl ganska naturligt att ha en systemkamera som ändå till viss del påminner om en avancerad kompakt.

På semi- och proffsmodellerna (A700 och den kommande "A900") ligger nog prioriteringarna mer åt det håll som efterfrågas av mer erfarna och kräsna fotografer. Det är min förhoppning iallafall. :)

Men när jag insåg det hade redan e 15 "Edit-minuterna" gått

Det skulle givetvis vara stabiliserade gluggar som canikon tjänar på.

Lätt att dribbla omkull sig själv, ha-ha!

...Det är ju på en instegsmodell man gör denna prioritering och säkert är det just för att öka sin marknadsandel bland vanliga konsumenter. För en instegsmodell är det väl ganska naturligt att ha en systemkamera som ändå till viss del påminner om en avancerad kompakt.

Jag är inte så säker på, att de som kommer från kompaktkameror verkligen ser live view, som en viktig funktion, särskilt när den kan vinklas ut, tar lite extra plats, kan lätt brytas sönder.
Bättre med en live view funktion, på en fast monterad skärm.
Sökaren på en D-SLR APS-C bildsensor är från början futtig, att få den ännu mindre än vad A200 har, som A300/A350 erbjuder, blir nog ingen höjdare.
A200 blir troligen en klassiker, en riktigt bra basmodell!
A200 eller K200?
Avgörande vilka gluggar man har tidigare, Minolta/Sony eller Pentax, i annat fall, ergonomin på kamerahuset blir då avgörande.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto