Annons

Vad tror ni.... A200 el K200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
A200 charmar mest med sitt batterigrepp. K200D kontrar med att vara vädertätad.

Bildkvalitetsmässigt tror jag inte det skiljer så mycket...

Vilken hade ni valt?

Inte helt lätt. Batterigrepp finns förvisso till K200 också. Kolla på vilka objektiv som finns till resp system om det gör någon skillnad för valet?

Inte jag som ska ha den

Min kompis sade han ville ha en normalzoom o en tele.

Jag kom genast att tänka på - och dregla ofrivilligt - Olympus nya gluggar med f2,0 i hela omfånget. Men insåg samtidigt att det är alldeles för dyrt och dessutom hade säkert kompisen tyckt att e3 var för tung/klumpig

Normal/tele finns till vilken kamera man än väljer. Det som tilltalar mig är som sagt Sonys batterigrepp (har man hållt i det undrar man varför inte alla batterigrepp är utformade likadant)

Du måste prova att hålla i dem!

Gå till närmsta affär och prova dem lite.
A200an är snabb och har bra ergonomi layout på knapparna.
SONY har ju sitt standardkit 18-70 plus 75-300.

K200 finns nog inte i butik ännu. Sony har haft mycket bra ergonomi i sina modeller, förmodligen gäller det även A200. Priset på deras optik känns dock rätt högt ibland.

Priset på deras "instegs"optik är däremot låg, det är de fina sakerna som i snitt är dyrare.
Fast prierna är inte lika galna som pentax fina objektiv. Jag tänker främst på nån 55mm 1.4 jag såg.

ondjultomte skrev:
Priset på deras "instegs"optik är däremot låg, det är de fina sakerna som i snitt är dyrare.
Fast prierna är inte lika galna som pentax fina objektiv. Jag tänker främst på nån 55mm 1.4 jag såg.

Pentax FA 50 1.4 är väl känd som den bästa av alla tillverkarnas 50/1.4-or och går på ynka 2200kr??

Pentax fina optik ÄR genomgående billigare (och roligare) än sonys.

Kolla också tillbehör om han ska ha något sådant.
Och kolla kolla på vilket/vilka objektiv han ska ha( som Patrick sa).
Oliver

Skulle tagit A200 Testade den nyss i butik. Klämde och kände lite på den.. Blev imponerad av ergonomin. Liten men ändå bra grepp.

För mig så är en avgörande skillnad, att A200 har ett laddningsbart batteri (följer med).Medans Pentax K200D ska man hålla på och fiffla med AA-batterier.

Objektivmässigt så anser jag dock att det är en fördel för Pentax.. (iaf i dom lägre prisklasserna). 50mm 1.4 som nämndes ovan är ett riktigt drömobjektiv till lågt pris.

Ja det är två pyttemärken på marknaden, ungefär lika starka som Renault och Fiat är i Sverige.

Du har D40, D40, D60, D80 18-55, EOS 400D och välja på också tittar du på Sony och Pentax.

Sony är den enda tillverkaren nu som har fler kameror än objektiv, och objektiv priserna kontra prestanda skall man väl inte skryta om.

Pentax ett gammal fint märke med lång historia, satsar stenhårt nu för att överleva. Pentax är det självklara valet efter Canon eller Nikon.

Adam

Och varför skulle man köpa just en Canon/Nikon? (kom på någon annan orsak än gamla vanliga svepskälet att det finns flest gluggar till dem)

Yupiteru skrev:
Och varför skulle man köpa just en Canon/Nikon? (kom på någon annan orsak än gamla vanliga svepskälet att det finns flest gluggar till dem)

Namnet ... finns ingen annan anledning A200 eller tom. K200 är att föredra.

Speciellt om man skahålla en tight budget så är IS i huset ett måste.
och ergonomin på A200 är excellent!

Jag är helt såld på Pentaxs objektiv. Finns inget annat märke som kan erbjuda riktigt hög kvalité till ett relativt lågt pris som Pentax. Har en K10D som är underbar även den.

Kom att fundera med tanke på tävlingen just nu med en Nikon D300 som första pris och vad jag skulle göra om jag vann...kom fram till att jag skulle sälja D300 direkt utan att tveka.

Något jag tycker talar för Pentax är den fina line up av Zeissobjektiv som finns att tillgå. Förutom Pentax af-gluggar så har du en frestande uppsättning av manuella Zeiss-objektiv. Till Zonys kameror är Zeissgluggarna med af vilket jag inte ser som en fördel. För övrigt tycker jag att AS i huset är suveränt. Det får nästan mig att vilja byta bort min Mark III ibland. Vi får se vilken brusprestanda nya K20D har. Om den är jämförbar med D300 dvs ca ett halvt steg sämre än Mark III så vet i katten. Det mesta med Pentax är ju billigare än med Canon. Tänk er en K20D med 16-50 2,8 60-250 4,0 och sen fasta manuella Zeiss 35 1,4 85 1,4 och macro 100 2,0. Nytt och retro på samma gång med den gemensamma nämnaren att allt är av högsta kvalitet. Med tanke på priset så åker nog Pentax 50 1,4 med också.

Med tanke på att du hittar Pentax K10D med kitobjektiv för strax över 7000:- Så skulle jag hellre valt den kameran än K200D. Dvs om man föredrar Pentax.

Tänkte på en grej beträffande Sonys kameror. En av deras nya modeller har en af i live View som är lika snabb som när man använder den vanliga sökaren. För vissa borde det vara en avgörande faktor, speciellt med tanke på att skärmen också är vinklingsbar.

Det tråkiga med dessa kameror är att Sony varit tvugnen att krympa den optiska sökaren för att få plats med sin lösning av live view. Jag tycker att det är en felaktig prioritering att förbättra en funktion som man inte har behov av så ofta, genom att försämra en av de allra viktigaste punkter på en DSLR.

Men det är förmodligen något som Sony kommer dra nytta av i sin marknadsföring och kunna sälja kameror på.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto