Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tog min bild vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bolov

Ny medlem
För 3-4 dagar sen la jag in en bild i mitt album och för kritik i bildpool mjukstart.
Nu kan jag inte finna igen bilden, vart tog den vägen?
Bilden heter "Vinterfrost"

Den var rapporterad av flera medlemmar som bildstöld så vi tog det säkra före det osäkra och plockade bort den. Jag ser att du lagt upp den igen så uppenbarligen så menar du att det är din bild. Du kan väl skicka orginalet till [email protected] så får vi detta ur världen.

Ni tar alltså bort bilder utan att meddela fotografen? Intressant. Det är väl ändå den som lägger upp den som själv ansvarar för att ursprunget är det rätta, så varför ta bort den utan att först kolla upp om det stämmer?

(uppdaterade lite)

Vi bestämmer vilka bilder vi vill ha på sajten. Det står i reglerna. Och när flera var för sig rapporterar samma sak, dvs att bilden tillhörde en bakgrund i XP så chansade jag på att det stämde. Vid just misstänkta bildstölder så tycker jag att det är bättre att agera snabbt och hårt. I princip varenda gång som en bild anmäls som stulen så stämmer det. Tanken var att skicka ett mail men något kom emellan. Kommer inte ihåg vad dock. Och nu tar vi ju reda på det hur det står till.

Det där är ju en bild från "Sample Pictures" i Windows XP... Jag har den på min PC, den heter Winter.jpg.

Kolla i
C:\Documents and Settings\All Users\Documents\My Pictures\Sample Pictures

Men nu skall vi inte anklaga Bo här, för det kanske är just Bo som plåtat den och sålt till Microsoft? Riktigt coolt isåfall, torde vara en av de mest spridda bilderna i världen. Berätta mer om hur det gick till, Bo!

Mystiken tätnar..... hur ska det gå?/vem har rätt?/varför händer detta nu?

häng med! ;)

Ja, "Höstfrost" är otroligt lik "Vinter.jpg". :)
Jag har också XP och har haft det sedan hösten 2004. Mappen med Microsofts exempelbilder har alltså funnits i min dator sedan hösten 2004.
"Höstfrost" uppges vara plåtad hösten 2005.

Hehe, den bilden finns i XP sedan 2001, så att den skulle vara plåtat 2005 stämmer nog inte så bra :)

Den vinterbilden har jag med i min XP också.

Enda bilden i Bo's album som inte har rött datum inkopierat ...

Nu är ju bilden uppe igen, fast nu heter den höstfrost :D

Om nu Bo tagit bilden så är det ju bara att gratulera ...

Jag ber om ursäkt.

Jag min dumskalle trodde i min enfald att jag tagit denna bild då den låg tillsammans med mina övriga bilder i Photoshop Album.
Har ca 2.500 bilder lagrade.Har tagit några liknande bilder så jag reagerade inte att bilden inta var min.
Hur den har kommit dit har jag ingen aning om men det har givetvis inte varit min mening att stjäla den. Jag vet inte ens om hur man gör.
Vill Ni inte ha med mej som medlem längre så plocka då bort mej. jag skäms, och jag som idag uppgraderade mej till bronsmedlem.
Ursäkta allt strul.
Bosse

Photoshop Album tar ju alla bilder som ligger i My Pictures, där även exempelbilderna ligger, så det är inte ditt fel.

Inga problem Bo - men nu har du förklaringen till varför bilden försvann iallafall. Dessutom lär denna bild vara så friköpt som en bild kan vara, så det är ingen stor grej att du råkat publicera den.

Plocka bort den där Xp-bilden och ladda istället upp någon av de andra fina vinterbilderna - som du verkligen vet att du tagit själv -- så skall vi kika på dem!

Jag har stött på detta misstag förut, medlemmar som använder olika albumprogram som ger sig ut och letar upp varenda bild man råkar ha på sin hårddisk. Och har man då laddat ner bilder av andra fotografer på Fotosidan som inspiration någon gång - och man tar liknande bilder själv, ja då kan det verkligen ske misstag. Jag rekommenderar att aldrig låta program leta själv efter bilder; ta full kontroll över ditt eget fotoarkiv och organisera det väl.

Förlåt Bo.. Men jag kan inte sluta skratta :D
Tack för ett underbart dagligt misstag. Själv minns jag naturligtvis alla 30000 bilder som jag tagit... ;)

"Dumskallen " tackar!!!!!!!!!

Tack för era vänliga svar, nu känns det bättre.
"Dumstruten" har jag nu tagit av mej.
Ha en trevlig helg.

elmfeldt skrev:
(uppdaterade lite)

Vi bestämmer vilka bilder vi vill ha på sajten. Det står i reglerna. Och när flera var för sig rapporterar samma sak, dvs att bilden tillhörde en bakgrund i XP så chansade jag på att det stämde. Vid just misstänkta bildstölder så tycker jag att det är bättre att agera snabbt och hårt. I princip varenda gång som en bild anmäls som stulen så stämmer det. Tanken var att skicka ett mail men något kom emellan. Kommer inte ihåg vad dock. Och nu tar vi ju reda på det hur det står till.
Fint att det löste sig. Det jag reagerade mot var bara att Bo själv inte fått veta nåt från er.

Makten skrev:
Fint att det löste sig. Det jag reagerade mot var bara att Bo själv inte fått veta nåt från er.

Är väl okej att man plockar bort en "felaktig" bild direkt så att det/den inte får påföljder för sidan och sedan så tycker givetvis jag att ett mail bör gå ut samtidigt så att man vet vad som skett... på vissa sidor bannas man direkt och kontot raderas och då vet man inte vad som hänt och hur man ska gå vidare .... nu finns det iaf möjlighet att få reda på vad som hänt om de missat ett mailutskick......

som sagt mänskliga fel i båda riktningar men sen så kommer sällan en olycka ensam..... :)

p.s klart att du ska få stanna Bo d.s

hadé!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar