Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ta betalt för 15 bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFischer

Medlem
Hej

Är hobbyfotograf, men har har fått den trevliga möjligheten att fota för en kommersiell kund. Lite fundersam på hur mycket jag ska ta betalt. Arvodet betalas som en lön mot timanställning.

"Kunden" vill att jag tar fem bilder på tre olika platser/motiv dvs totalt 15 bilder. Ingen extra rekvisita eller modeller mm. Ganska enkel fotografering "rakt på". Jag beräknar arbetstiden till ca 15-20 timmar. Fotografering sker i Göteborg. Jag kommer enbart göra enklare efterbehandling som ljus, skärpa mm.

"Kunden" önskar ska ha fri användanderätt och önskar bilderna levererade som jpeg och tif. Kommer användas lite på webb, foldrar och posters.

Jag ser projektet som ett perfekt referensprojekt och då jag inte är etablerad/professionell fotograf så anser jag inte "normal" fototaxa gäller. Samtidigt vill jag inte sälja mig för billigt.

Vad är lämpligt? 500 kr per bild? 1000 kr per bild?

Några idéer?
Tack!

Eftersom det handlar om ett uppdrag och inte arkivbildsförsäljning är det kanske vettigare att ta betalt per timme. Lämplig timlön gånger antalet timmar du tror att det tar, alltså.

15-20 timmar för enklare fotografering och enkel efterbehandling av 15 bilder?!
Vad gör du som tar sådan tid?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar