Annons

Vad skall man välja?? :S

Produkter
(logga in för att koppla)

Dflect

Medlem
Tjena , jag skall köpa mig en digitalkamera.....
och hade sett ut en, och det var Minolta DiMAGE Z1 , och skulle gå på ca 4000kr.........men sen kom en en kille och sa att han hade en Kodak Pro DCS 520 för 4000kr, och det var ju en systemdigital.............men vad skall man välja då?? för den kameran har ju ändå 3 år på nacken och bara 2,0mpixle eller är det som han sa at det berode på linsen?? , för z1:an hade 3,2mpixel.....
och är den systemdigitalen värd 4000kr när den har 3 år på nacken :p ???

MVH //Daniel Hansen

Jag kan inte tala om för dig hur Du ska göra. Men jag skulle skippat Kodaken. Varför?

1: Jag fick låna en över en helg en gång. Med batteri och normalobjektiv så vägde den över 2 kilo.

2: Jag läste om den på http://wwwse.kodak.com/global/en/pr...20/specs.jhtml?id=0.1.18.18.9.26.3.28.4&lc=en .

3: 4000:- är ca ett halvt NYTT digital systemkamerahus (Canon 300D eller Nikon D70 tex). Så om det innerst inne är en digital systemkamera du vill ha, överväg att satsa på ett nytt hus.

Och du får inte fler MP genom att byta objektiv. Skarpare optik kan ge skarpare bilder, ja. Men inte fler pixlar, tyvärr.

/AnnaKarin

Okej.......var inte ute efter sysytem i sig utan merfuntkionerna från systemen att ha så mycket manuellt som möjligt´, har du några alternativ då?? som jag bör kolla på ??

Farlig fråga du ställde där ;)

Canon G5
Canon A80
Minolta A1
Fuji S5000
Nikon 5400
Nikon 4500 (inte ny jag vet, men det finns en kul macroblixt att köpa till denna)

...är en början. Men om du hade bestämt dig för Minolta Z1, varför tror du inte att du skulle bli nöjd med den?

/AnnaKarin

Ps. Och sedan finns det ju begagnat. Canon G3 och Nikon 5000 t ex är också fina. Ds.

Dflect skrev:
Tjena , jag skall köpa mig en digitalkamera.....
och hade sett ut en, och det var Minolta DiMAGE Z1 , och skulle gå på ca 4000kr.........men sen kom en en kille och sa att han hade en Kodak Pro DCS 520 för 4000kr, och det var ju en systemdigital.............men vad skall man välja då?? för den kameran har ju ändå 3 år på nacken och bara 2,0mpixle eller är det som han sa at det berode på linsen?? , för z1:an hade 3,2mpixel.....
och är den systemdigitalen värd 4000kr när den har 3 år på nacken :p ???

MVH //Daniel Hansen

Skulle tro att inom en snar framtid, så går det att få loss canon D30 och NikonD1 DSLR för cirka 5000:-. Om du kan vänta förståss, har ingen aning om vad minoltan e för någe, men som sagt. Kan du vänta så?

Ilkka

AnnaKarin skrev:
Farlig fråga du ställde där ;)

Canon G5
Canon A80
Minolta A1
Fuji S5000
Nikon 5400
Nikon 4500 (inte ny jag vet, men det finns en kul macroblixt att köpa till denna)

...är en början. Men om du hade bestämt dig för Minolta Z1, varför tror du inte att du skulle bli nöjd med den?

/AnnaKarin

Ps. Och sedan finns det ju begagnat. Canon G3 och Nikon 5000 t ex är också fina. Ds.

vet inte för känner att hjag tycker dem bilderna är lite "färgfattig" dem bilderna jag sätt, har oxå blivit kritiserad för dess batterilängd är väldigt kort........

men är alla dem dunämde där digitala och med alla manuleea funktioner??

Re: Re: Vad skall man välja?? :S

Finland skrev:
Skulle tro att inom en snar framtid, så går det att få loss canon D30 och NikonD1 DSLR för cirka 5000:-. Om du kan vänta förståss, har ingen aning om vad minoltan e för någe, men som sagt. Kan du vänta så?

Ilkka

Jasså vad är det för en är det en systemdigital??
någon bra sida om den ??:S

Dflect skrev:
vet inte för känner att hjag tycker dem bilderna är lite "färgfattig" dem bilderna jag sätt, har oxå blivit kritiserad för dess batterilängd är väldigt kort........

men är alla dem dunämde där digitala och med alla manuleea funktioner??

Färgfattigt, tja, allt är ju relativt. Inget jag upplevt iaf.

Batterilängd vet jag inte så mycket om direkt. Har aldrig haft bekymmer med det, man kan ju ha ett reservbatteri med sig.

Ja, alla jag listade är digitala med manuella möjligheter.

Men är du osäker på vilken kamera du behöver, så åk till en välsorterad fotobutik och kläm lite på de kameror du tycker verkar bra. Du ska inte bara gå på uppgifter från internet när du väljer kamera. Det är nog det bästa råd jag kan ge.

/AnnaKarin

AnnaKarin skrev:
Färgfattigt, tja, allt är ju relativt. Inget jag upplevt iaf.

Batterilängd vet jag inte så mycket om direkt. Har aldrig haft bekymmer med det, man kan ju ha ett reservbatteri med sig.

Ja, alla jag listade är digitala med manuella möjligheter.

Men är du osäker på vilken kamera du behöver, så åk till en välsorterad fotobutik och kläm lite på de kameror du tycker verkar bra. Du ska inte bara gå på uppgifter från internet när du väljer kamera. Det är nog det bästa råd jag kan ge.

/AnnaKarin

jo funderade på det :)...för jag vet ju ungefär vad jag söker :).....har ju scandinavian photo i närheten så :)

Dimage Z1

Hur kommer det sig att du fastnade för Dimage Z1?

Jag knallade in på 5-6 butiker och "klämde" o jämförde Jag fastnade för Dimagen solklart bland de andra i samma prisklass...

Nu har jag reserchat teknisk fakta och för det priset (3300:) så kan jag nog inte vänta längre... ;-)

Men jag undrar vad det var som gjorde att du tyckte att den va OK!?

ja fastande frö den pga av att den hade väldigt många manuella funktioner.....lite vågad design dock. jag har inte varit runt och klämt än.....men jag tittar även på fiujitsu s5000 är oxå av intressen :)

OK! Jag är med på alla manuella grejerna...

Då jag har Minolta analogt och trivs SKITBRA med den så lutar det åt att jag klipper till med Dimagen...

Tack för ditt svar annars...

Vill bara varna dig lite för DCS 520, tyngden på den kommer vara ivägen, har ägt en själv, orkade inte med den så lång tid kan jag lova, blev allt mer och mer att man lämnade kameran hemma när man bara skulle ut en sväng, tog bara med den när det behövdes! Sedan ger den bara ifrån sig råfiler som man behöver speciell mjukvara för att använda, en mjukvara som enligt mig är undermålig! Visserligen kan man uppdatera kameran för att leverera jpg, men jag vart aldrig nöjd med dem. Sedan så är batteriet inte det bästa, det tar slut fort, prestandan försämras även med tiden.

Har faktiskt sett en D30 för 5000 beg, den är ett otroligt mycket bättre köp! Precis som D70 eller kanske även 300D är..

Det var det, ville bara varna lite..

värt att nämnas är ju att det sedan krävs ett shysst objektiv för att göra D30 till en bra kamera.

sen vill jag varna lite för begagnad D30.
jag köpte en begagnad, och efter några månader så la slutaren av. innan du köper så bör du kolla hur flitigt använd kameran är. byta slutare är ju inte så billigt.

Begagnat tycker jag är ett dåligt alternativ för grejer under 10.000:-

Jag menar att det måste vara bra mycket skojigare med NYTT! dessutom Begagnat för 5000:- kan ju ingen lita på om det inte är kompisen eller nåt man VERKLIGEN känner till.

Det var ju nåns slutare som la av. Man skulle bli vansinnig... Lärpengar!
Köp nytt!

Tur att det finns folk som kan, det var precis sådan här jag ville veta :).......

verkar som det blir antingen z1;an eller s5000 :p

ANNONS