Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall man sälja en D80 för

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolez

Aktiv medlem
Jag har köpt en ny kamera och vill sälja min D80. Jag har dock väldigt svårt att värdera den. Jag ber på förhand om ursäkt för att jag inte kan kamera-anatomi. Jag hoppas mina förklaringar är tillräckliga

KAMERAHUSET
1) Kamerahuset är använt, inköpt sommaren 2007.
2) Kamerahuset är inte repigt men lite blankslitet på "knölen" på höger sida där fingertopparna vilar.
3) Den interna blixten fungerar inte, troligtvis på grund av glapp i kontaken, tydligen ett vanligt fel hos D80 enligt en säljare jag pratade med. Det går att ansluta extern blixt.
4) Förutom kamerahuset ingår förstås
- skyddet som används när kameran förvaras utan objektiv
- skyddet för blixtskon
- skyddet för displayen (har en liten spricka).
- kamerarem
5) Batterier, batteriladdare och minneskort ingår *inte*

OBJEKTIVET
1) Kit-objektiv
2) Nikon DX AF-S Nikkor 18-135mm 1:3,5-5,6 G ED. SWM IF Aspherical.
3) Plastgänga istället för metall.
4) Objektivet är i gott skick och jag skulle definitivt behålla det om jag inte köpt en D700.
5) Fram och bakstycke ingår

Förhoppningen är att sälja objektivet för att kunna köpa ett annat objektiv. (Tips mottages tacksamt).

Senast ändrad:
Med min ytterst begränsade erfarenhet skulle jag säga max 3500kr för kombinationen, men troligtvis måste du gå ner ytterligare lite på grund av att blixten är trasig. Mer *kanske* du får om du säljer kameran och objektivet skilt, svårt att säga.

Sen är det är om du frågar mig dumheter att försöka sälja kameran utan batteri och laddare om det inte är så att du faktiskt saknar dessa tillbehör till kameran. Ingen vill köpa en kamera utan dessa delar om de inte redan har en liknande kamera med batterier som passar båda modellerna, man kan ju inte använda kameran utan dem. Batterier till Nikon är dessutom svindyra enligt mig, och behöver man även batteriladdare så...... Priset jag nämner ovan är inklusive batteri och -laddare. Ingår de inte, dra bort en tusenlapp ytterligare för det är ungefär vad det kostar om man ska köpa nytt och original.

Jag kanske är något pessimistisk här ovan, men det är mest för att jag tror att en kamera med ett antal år på nacken och trasig blixt och utan batteri inte är ett speciellt attraktivt köpobjekt.

Jag har köpt en ny kamera och vill sälja min D80. Jag har dock väldigt svårt att värdera den. Jag ber på förhand om ursäkt för att jag inte kan kamera-anatomi. Jag hoppas mina förklaringar är tillräckliga

KAMERAHUSET
1) Kamerahuset är använt, inköpt sommaren 2007.
2) Kamerahuset är inte repigt men lite blankslitet på "knölen" på höger sida där fingertopparna vilar.
3) Den interna blixten fungerar inte, troligtvis på grund av glapp i kontaken, tydligen ett vanligt fel hos D80 enligt en säljare jag pratade med. Det går att ansluta extern blixt.
4) Förutom kamerahuset ingår förstås
- skyddet som används när kameran förvaras utan objektiv
- skyddet för blixtskon
- skyddet för displayen (har en liten spricka).
- kamerarem
5) Batterier, batteriladdare och minneskort ingår *inte*

OBJEKTIVET
1) Kit-objektiv
2) Nikon DX AF-S Nikkor 18-135mm 1:3,5-5,6 G ED. SWM IF Aspherical.
3) Plastgänga istället för metall.
4) Objektivet är i gott skick och jag skulle definitivt behålla det om jag inte köpt en D700.
5) Fram och bakstycke ingår

Förhoppningen är att sälja objektivet för att kunna köpa ett annat objektiv. (Tips mottages tacksamt).

En snabb koll på Blocket indikerar 5-6000 kr för alltihopa om det vore fullt funktionellt. Helt ärligt så tror jag att en icke fungerande intern blixt plus avsaknad av batterier och batteriladdare drar ner priset en hel del. Skulle själv inte vara villig att betala mer än 3500-4000 kr.

Mvh,
Fredrik

Edit: Utgår ifrån att du saknar passande batteri och laddare till den, och inte att du tänkt spara dem för att använda med ny kamera (vet itne om de passar till varandra)?

Med min ytterst begränsade erfarenhet skulle jag säga max 3500kr för kombinationen, men troligtvis måste du gå ner ytterligare lite på grund av att blixten är trasig. Mer *kanske* du får om du säljer kameran och objektivet skilt, svårt att säga.

Sen är det är om du frågar mig dumheter att försöka sälja kameran utan batteri och laddare om det inte är så att du faktiskt saknar dessa tillbehör till kameran. Ingen vill köpa en kamera utan dessa delar om de inte redan har en liknande kamera med batterier som passar båda modellerna, man kan ju inte använda kameran utan dem. Batterier till Nikon är dessutom svindyra enligt mig, och behöver man även batteriladdare så...... Priset jag nämner ovan är inklusive batteri och -laddare. Ingår de inte, dra bort en tusenlapp ytterligare för det är ungefär vad det kostar om man ska köpa nytt och original.

Jag kanske är något pessimistisk här ovan, men det är mest för att jag tror att en kamera med ett antal år på nacken och trasig blixt och utan batteri inte är ett speciellt attraktivt köpobjekt.

Min plan var att återanvända batteri och laddare till min D700 då de är kompatibla. Minneskortet tänkte jag att min son kunde använda i sin kamera. Kanske är det dumsnålt, jag kommer då ha 3 batterier till kameran och det behövs ju bara om man är strömlös under längre tid, och hur ofta är man det? Dubbla laddare är ju heller inte lika användbart till en kamera som till en mobiltelefon.

Minneskorten hade jag tänkt använda i min sons kamera, men vid närmare eftertanke är det inte heller nödvändigt. Jag sparar hans bilder med minsta möjliga upplösning (han är 3 år) så han får in *många* bilder även på små minneskort, så jag skulle kunna slänga med ett litet minneskort.

Tack för synpunkterna, jag skall verkligen fundera på detta!

Sålde kameran till kompispris

Jag sålde kameran till kompispris, 3000 kr, inklusive laddare, batteri och ett litet minneskort på 2gb.

Tack för råden! Baserat på dessa känner jag mig helt säker på att han gjort en riktigt bra affär!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar