Annons

Vad skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ptja76

Medlem
Hej!

jag är nybörjare på det här med systemkameror och skall således som så många andra köpa en. Finns många trådar som handlar om detta men inte rikigt fått fram de svar jag vill ha.

En fråga jag har spelar det någon större roll vilken systemkamera man köper om man skall ta bilder på rörliga mål som som sport/motorsport. Kommer mest att ta semster och sportbiler samt lite naturbilder. Spelar valet av kamera någon större roll?

Vad hade ni som finns här valt, En "gammal" Nikon D80 eller en ny EOS 450D om ni skulle köpt det som första kamera?
(Motivera gärna valet med en eller 2 meningar)

Hur länge kan man räkna med att en kamera man köper är aktuell och bra innan tekniken gått förbi?
 
Om du köper D80 eller 450D spelar ingen roll. Känn på dom och välj den som känns bäst. Prestandamässigt mycket lika.

Ska du fotografera sport behöver du ofta ett sk. teleobjektiv. Inomhus (ont om ljus) ställs lite högre krav på optikens prestanda (högt pris), men utomhus kan vilket som helst duga.

Sammanfattning: sikta inte för högt i början, D80, D40, D40X, D50, Eos 400D, 450D etc är de kameror som jag tror du ska satsa på. Köp med ett tele eller telezoom typ 50-200 så klarar du dig vad gäller sportfoto.

Det finns ingen anledning att byta kamera så länge man är nöjd med bilderna som kommer ur den. Byt när den går sönder. Min kamera är tillverkad 1989. Jag är väldigt nöjd med prestandan fortfarande.
 
Instämmer i vad Zioneer skriver. Strunta i prylhysterin och satsa på bilderna istället. Nikon D80 eller Canon 450D är båda bra kameror som du kan ha glädje av under flera år. Det är ju inte kameran som skapar bilderna utan den som hanterar kameran.
 
Okej!

Ni menar alltså att det inte finns så mycket fördelar med
EOS 450D som är betydligt nyare än Nikon D80 att det skulle spela någon roll, utan att jag skall gå på känslan av vad jag tycker känns bäst.