Annons

Vad skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ptja76

Medlem
Hej!

jag är nybörjare på det här med systemkameror och skall således som så många andra köpa en. Finns många trådar som handlar om detta men inte rikigt fått fram de svar jag vill ha.

En fråga jag har spelar det någon större roll vilken systemkamera man köper om man skall ta bilder på rörliga mål som som sport/motorsport. Kommer mest att ta semster och sportbiler samt lite naturbilder. Spelar valet av kamera någon större roll?

Vad hade ni som finns här valt, En "gammal" Nikon D80 eller en ny EOS 450D om ni skulle köpt det som första kamera?
(Motivera gärna valet med en eller 2 meningar)

Hur länge kan man räkna med att en kamera man köper är aktuell och bra innan tekniken gått förbi?
 
Om du köper D80 eller 450D spelar ingen roll. Känn på dom och välj den som känns bäst. Prestandamässigt mycket lika.

Ska du fotografera sport behöver du ofta ett sk. teleobjektiv. Inomhus (ont om ljus) ställs lite högre krav på optikens prestanda (högt pris), men utomhus kan vilket som helst duga.

Sammanfattning: sikta inte för högt i början, D80, D40, D40X, D50, Eos 400D, 450D etc är de kameror som jag tror du ska satsa på. Köp med ett tele eller telezoom typ 50-200 så klarar du dig vad gäller sportfoto.

Det finns ingen anledning att byta kamera så länge man är nöjd med bilderna som kommer ur den. Byt när den går sönder. Min kamera är tillverkad 1989. Jag är väldigt nöjd med prestandan fortfarande.
 
Instämmer i vad Zioneer skriver. Strunta i prylhysterin och satsa på bilderna istället. Nikon D80 eller Canon 450D är båda bra kameror som du kan ha glädje av under flera år. Det är ju inte kameran som skapar bilderna utan den som hanterar kameran.
 
Okej!

Ni menar alltså att det inte finns så mycket fördelar med
EOS 450D som är betydligt nyare än Nikon D80 att det skulle spela någon roll, utan att jag skall gå på känslan av vad jag tycker känns bäst.

Såg att EOS hade någon rengörningsanordning som inte D80 har är det något som kan ha betydelse eller är det bara "försäljning produkt" ?
 
Okej!
Såg att EOS hade någon rengörningsanordning som inte D80 har är det något som kan ha betydelse eller är det bara "försäljning produkt" ?
De är oftast inte så effektiva så det blir ingen större praktisk skillnad i att kameran saknar rengöringsanordning. Att blåsa ren sensorn med en gummibälg är oftast mycket mer effektivt och något du säkert måste ha ändå.
 
Med andra ord kan jag hittat ett prisvärt paket med D80 så kanske man skall ta det i stället för en EOS 450D. Eller så kanske man helt enkelt skall ta den som känns bäst att hålla.
Vet dock att om jag väljer Nikon så kan jag låna objektiv av släkt och vänner.
 
Det är ett skäl så gott som något att ta hänsyn till, det att du har vänner att låna optik av.
Men minst lika viktigt tycker jag är hur den funkar ergonomiskt just för dig. Jag kände på flera kameror innan jag köpte min D50, och det som till slut avgjorde mitt val var just hur den låg i handen, menyer och knapptillgänglighet.
 
Hur den känns i handen, hur knappar och menyer sitter är ju något som bör spela en avgörande roll. Jag själv, som den Nikonist jag är, tycker t.ex. att menysystemet och allt känns helt bakvänt på en Canon. Ops. tyckte Nikons menysystem var lättare redan vid köpet.

Idagsläget kan man ju hitta mängder av prisvärda erbjudande på Nikon D80.
 
En kamera som känns bekväm, den tar man med sig och använder!
Ang. tekniken som springer ikapp....det gör den hela tiden. Så antingen väntar man, och väntar, och väntar.........Om du köper en kamera idag och är nöjd, så inte blir den sämre för att det kommer något nyare...

Hade gött!

/Arne
 
En kamera som känns bekväm, den tar man med sig och använder!
Ang. tekniken som springer ikapp....det gör den hela tiden. Så antingen väntar man, och väntar, och väntar.........Om du köper en kamera idag och är nöjd, så inte blir den sämre för att det kommer något nyare...

Hade gött!

/Arne

Klokt sagt! Det kommer ju alltid något bättre. Tekniken går framåt och man kan vänta i en evighet. Råder en viss prylhistori där alla vill ha det senaste och bästa men det är ju egentligen inte nödvändigt. Bara det fungerar och man är nöjd.
 
Tycker att bägge kamerorna D80/450D är bekväma att hålla så det blev inte enklare att välja så nu sitter jag och försöker klura ut fördelar respektive nackdelar med dem.

Vad har ni för synpunkter?
 
För sportbilder skulle jag välja en begagnad 30D med 5 bps eller ännu hellre 40D med 6.5 bps och mycket snabb AF.
 
För sportbilder skulle jag välja en begagnad 30D med 5 bps eller ännu hellre 40D med 6.5 bps och mycket snabb AF.

Jag fotar fotboll och innebandy med en EOS450 och ser inga problem med den lägre bildhastigheten. Däremot krävs ljusstark objektiv för innebandy oavsett kamera. Jag ser detta som viktigare än 3 eller 6 bilder per sekund.

Men det beror på vilken nivå du vill fota på. Tänker du sälja bilderna så är nog EOS 40 eller 50 ett bra alternativ men om det är mer för husbehov så duger EOS450.
 
Jag anser att högre bps ökar chansen att få bra bilder vid sport- actionfoto och det gör även den bättre autofokusen. Vad gäller bildkvalitét i övrigt så duger 450D lika bra.
 
Kolla om du kan få tag på en D80 med 50/1.8D på mediamarkt för 4990 om dom inte är slutsålda, då har du en bra kombo för att lyckas med innebandybilder. Ljusstyrka är viktigare än märke på kameran. Jag brukar fota min dotters gymnastikuppvisningar med D80 och 50/1.4 och det fungerar utmärkt. Fast brännvidd gör att man kan behöva flytta sig lite, men ofta brukar man behöva göra det i alla fall.

mvh

Fredrik
 
Vad har ni hittat för prisvärda erbjudande på EOS 450D respektive Nikon D80 ? (dvs vad bör priset ligga på)
Vad skall det sitta på för "std" objektiv tycker ni, vet
att Nikon säljs ofta med 18-55mm VR eller 18-105mm VR

Vad står VR för?

Självklart kommer man att köpa till objektiv när man lärt sig hur allt funka.
 
Glöm inte bort Nikons 16-85mm med som är "bättre" (med reservation för att smaken är som baken) än 18-55 och 18-105. Där får du ett väldigt bra allroundobjektiv men visst kostar det en del, men ändå i mina ögon sett värt vart enda öre..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.