Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skall till Paris om några veckor och behöver en ny kamera för att ta bättre och finare bilder. Idag äger jag en liten Canon som jag köpte för nästan tio år sedan. Den fungerar väl, men det är dags att köpa en ny för att kunna fota finare bilder och för att kunna fota på kvällen och natten. Jag har en budget på ca 10 00 kronor.

Tack
/Erik

Vi måste nog veta mer än din budget, tyvärr.

Framförallt: hur stor får den vara? Ska den gå ned i jenasfickan, jackfickan eller bara ryggsäcken?

Per.

Blev lite otydligt hur mycket du är beredd att lägga, med mellanslag mitt i beloppet.
Står det 1000:- eller 10.000:-?

Ursäkta att jag inte svarat tidigare och att jag var otydlig i förra inlägget.
Jag funderar på att köpa The Ricoh GR. Den verkar bra och ganska billig samtidigt som den är liten nog att ha i fickan. Jag undrar dock om man byta objektiv?

Erik,

med 10.000 i budget kan man få en hel del. Följande är mina tankar som säkert inte delas av alla.

Stor systemkamera: En Nikon D7100 med ett 18-55, 18-105 eller helst 16-85 ger bäst bilder men tenderar att vara i vägen om man inte skall främst fotografera. Jag var i Paris i november och använde där min D7000 två av tre dagar. Tredje dagen regnade det ganska hårt och då blev det min Canon S90.

Mindre systemkamera utan optisk sökare: Sony NEX6. Den är tillräckligt liten för att gå ner i en större ficka med sitt 16-50 powerzoom kitobjektiv. Med en extra pannkaka (fixt objektiv utan zoom) blir den nästan lika liten som en kompaktkamera, Sensorn är i princip lika bra som D7100 och det finns en sökare dock elektronisk.

Kompaktkamera: Sony RX100. Tar riktigt bra bilder men saknar sökare vilket störde mig ordentligt när jag skulle fota kinesiska muren förra veckan. Hade jag vetat att jag skulle dit så skulle D7000:an följt med.

Mindre kompaktkamera: Panasonic FT-1. Har rimligt stor sensor, mycket zoom och framför allt en riktig sökare även om den är liten. Denna har jag dock inte provat själv någon gång.

Fujifilm och Olympus gör riktigt bra 4/3 men jag har alltid tyckt de är lite varken eller, inte riktigt små och inte riktigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar