Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag köpa för kamera till mina tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

_KuRtaN_

Ny medlem
Hej! Står här och ska skaffa mig min första digitala systemkamera. Men det är så att jag har ett tamron cf tele macro 80-210mm och ett Macro Teleplus MC7 objektiv det står adaptall-2 på båda vilket jag lyckats läsa mig till är fattningen. Men nu undrar jag finns det nya kameror dessa passar? Har tittat mkt på Pentax K200D hade vart kul om dom passa. Men jag är som sagt intresserad av att veta om dom passar till ngn kamera alls.

MVH / Mathias

;)
verkar iaf som det funkar med nerbändning så allt funkar nog som det ska,tanken med det hela är att kameran ska ställa insig gentemot ljuset och hur gluggen är inställd då ljuset varierar vid zoomning och olika bländar värden.allt för att du inte ska behöva fibbla förmycket. nu gör den det inte automatiskt utan man får blända ner med en knapp för att mäta ljuset.verkar finnas adapter till flera tillverkare hur det funkar då är jag osäker på

lite länkar för pentax iaf
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Kx4n
http://www.dcresource.com/forums/showthread.php?t=9548

Tamrons Adaptall 2-objektiv var en serie objektiv med manuell fokusering som alltid använde adapter, för att de skulle passa en mängd olika kameramärken.
Sitter det inte en adapter på ditt objektiv? Den brukar vara metallfärgad, till skillnad från resten av objektivet som är svart.
På adaptern brukar det stå en förkortning, som visar vilken kamerafattning den är avsedd för. Vet du till vilken kamera objektivet har använts? Har du tur sitter det en Pentaxadapter på. Om inte måste du skaffa en. Vet inte hur lätt det är att få tag på såna idag.

Med en sån adapter tror jag objektivet kommer att fungera lika bra, eller dåligt, som gamla manuella Pentaxobjektiv.

Olle

_KuRtaN_, jag tror uppriktigt sagt att dina gamla objektiv är tämligen värdelösa. Du ska nog inte alls fundera över dem när du bestämmer dig för vilken kamera du ska skaffa. Optik av motsvarande kvalité kan du nog köpa till vilket kamerasystem som helst för ett par hundringar.

Trams, inget fel på gamla objektiv.

Det funkar utmärkt till Pentax K200D. Antingen behöver du en M42 adaptall-2 adapter och en M42 adapter. Eller så skaffar du en Adaptall-2 PK adapter.

Tamrons adaptall håller faktiskt rätt hög klass, är det dessutom ett SP är det ännu bättre. Jag har till och med ett ännu äldre Tamron adaptall (inte ens 2 dvs), som lätt konkurrerar med nya objektiv. För att inte tala om mitt Adaptall-2 28mm f/2.5 som är väldigt bra.

Erland är bara ilsk för att han kastar massa pengar på nya saker som kostar multum och presterar lika bra som manuella objektiv från 50-talet ;).

Zewrak skrev:
Erland är bara ilsk för att han kastar massa pengar på nya saker som kostar multum och presterar lika bra som manuella objektiv från 50-talet ;).
Nej, inte alls! Jag tycker bara man ska se proportionerna -- det vore tråkigt om _KuRtaN_ avstår från att köpa den Pentaxkamera som han gillar bara för att han har ett gammalt objektiv med t ex Canonfattning.

Jag har inte hävdat att det är något fel på Tamron-gluggen. Däremot är jag ganska säker på att de, som jag skrev, är tämligen värdelösa. Att det alltså går att skaffa motsvarande objektiv till t ex Pentax för ett par hundringar.

Det är i och för sig sant. Läste som att du menade att objektivet i sig var utan optiskt värde.

Hursomhelst, Tamron adaptall-2 adaptrar finns till de flesta kameror. Men vill man pyssla med äldre optik överhuvudtaget, vilket kan vara ekonomiskt väldigt billigt, men kvalitetsmässigt super. Så bör man i _min_ mening skaffa sig en Pentax, Canon eller Olympus. Och av de tre tycker jag att Pentax och Olympus pangar högre än Canon, när det gäller just kompabilitet och användning av fina gamla objektiv, samt nytillverkade sköningar som Carl-Zeiss. Canon behöver specialadaptrar för fokushjälp etc. Och Olympus samt Pentax har ju stabilisering i huset vilket kan vara trevligt när man har 1940-tals objektiv.

Jag har under de senaste två månaderna börjat samla på mig objektiv som i mitt tycke alla är charmiga och bra. Det handlar om drygt 20-25 objektiv och lite tillbehör så som bälg, mellanringar, adaptrar, filter etc. För drygt 3000-3500.-.

För de slantarna har jag täckt in (brännvidds mässigt) 28, 35, 50, 58, 100, 135, 150, 200, 300 i brännvidder. Och jag måste säga att kvalitetsmässigt på en del utav dem skulle jag vara glad om jag fick ett nytt objektiv för de pengarna.

Kontentan är, gamla objektiv är smått fantastiska i förhållande till de löjliga priser de går för, när man väl tagit sig tid att ta reda på vilka det är man ska leta efter. Och kan man tänka sig att fokusera manuellt (semi-manuellt egentligen), så tycker jag definitivt man ska ta med det i beräkningarna.

Minolta saker är utav ondo vad jag förstår. Du ska nog prata med Sony folk om dem. Det finns adaptrar för det till Olympus också, men inte Pentax.

Men det spelar ingen större roll om du skaffar en Adaptall-2 adapter för den kamera du nu bestämmer dig för att köpa. Då kan du bara montera av Minolta adaptern och sätta på den du köpt.

Macro Teleplus MC7 är en telekonverter, inte ett objektiv. Om det står Adaptall-2 på den med, så måste det betyda att telekonvertern sitter på ett annat objektiv. För jag tror inte att det står "Macro Teleplus MC7" på tamrons egna adaptrar? Vore passande med lite bilder på det. :)

Du finner mycket information på www.adaptall-2.com Kolla speciellt under broschyr delen.

Då passar det bara till Minoltakameror utan autofokus. Några digitalkameror med den fattningen har aldrig tillverkats. Om du skall kunna använda objektivet behöver du alltså en ny adapter. Just Pentax tror jag det är störst chans att det går att använda till. Jag tror inte att några adaptrar tillverkas längre, men det kanske går att hitta begagnade. Innan du ev lägger ut pengar på en adapter tänk på att du får ingen autofokus med det här objektivet. Du förlorar även viss annan funktionalitet enligt Ibbes länkar.

Olle

På K10D är det bara autofokus du förlorar. Har ingen K200D/K100D så jag kan inte testa. Men du behöver inte blända upp och ned för fokusering, det sköts automatiskt med en PK adapter.

Adaptrarna är rätt lätt att få tag på, du lär bara bestämma dig för vilken du vill ha. Men de finns på flera ställen i sverige, men billigast är ebay. Jag har köpt ett par av dem för dryga hundralappen (m42) och drygt 200kr (PK).

EDIT: Förlorar och förlorar. De har aldrig varit autofokus på det ;).

Okej tackar för alla svar! Det blir en Pentax K200D
så får jag se hur länge jag klarar mig på det medföljande objektivet innan jag börjar mecka med adaptrar : )

// Mathias

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto