Det är i och för sig sant. Läste som att du menade att objektivet i sig var utan optiskt värde.
Hursomhelst, Tamron adaptall-2 adaptrar finns till de flesta kameror. Men vill man pyssla med äldre optik överhuvudtaget, vilket kan vara ekonomiskt väldigt billigt, men kvalitetsmässigt super. Så bör man i _min_ mening skaffa sig en Pentax, Canon eller Olympus. Och av de tre tycker jag att Pentax och Olympus pangar högre än Canon, när det gäller just kompabilitet och användning av fina gamla objektiv, samt nytillverkade sköningar som Carl-Zeiss. Canon behöver specialadaptrar för fokushjälp etc. Och Olympus samt Pentax har ju stabilisering i huset vilket kan vara trevligt när man har 1940-tals objektiv.
Jag har under de senaste två månaderna börjat samla på mig objektiv som i mitt tycke alla är charmiga och bra. Det handlar om drygt 20-25 objektiv och lite tillbehör så som bälg, mellanringar, adaptrar, filter etc. För drygt 3000-3500.-.
För de slantarna har jag täckt in (brännvidds mässigt) 28, 35, 50, 58, 100, 135, 150, 200, 300 i brännvidder. Och jag måste säga att kvalitetsmässigt på en del utav dem skulle jag vara glad om jag fick ett nytt objektiv för de pengarna.
Kontentan är, gamla objektiv är smått fantastiska i förhållande till de löjliga priser de går för, när man väl tagit sig tid att ta reda på vilka det är man ska leta efter. Och kan man tänka sig att fokusera manuellt (semi-manuellt egentligen), så tycker jag definitivt man ska ta med det i beräkningarna.