Annons

Vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Vad ska man tänka på vid köp av en digitalkamera?

Ska köpa en ny kamera då den gamla är totalt undermålig. Vill ha en kamera som kan ta bra bilder, både inom och utomhur. Vill gärna kunna laborera lite med den också. Har inget krav att den ska gå ner i bröstfickan.

Vill helst inte lägga mer än 5-6000:-
 
Din fråga är lika bred som en laggårdsdörr. Dessutom är den ställd sisådär en gång om dagen.

Om du på sökfunktionen skriver Digitalkamera+5000 får du en hel radda med svar på din fråga.

När du har gått igenom svaren kan du bryta ner ämnet till mer specifika frågor.
 
En Minolta Dimage 7/i/hi och en extern blixt, så täcker du nog in det mesta. Eller en Nikon Coolpix 5400 eller 5700 med blixt. Begagnat alltså.
 
Tack, jo Nikon 5700 har jag kollat på men den ligger kanske lite utanför budget som ny alltså.

Jag ville ha tips av kunniga inom "digital" foto vad man ska kolla efter specifikt då man ser på digitalkamera. Finns säkert massor av svar i sökfunktionen vilket jag nyttjat till viss del men en egen fråga med tillhörande svar är alltid värdefullt för mig.
 
Tja, vill du kunna laborera lite så är det ju ganska viktigt att du kan ställa in kameran manuellt om du vill det. Sedan är et ju aldrig fel med en blixtsko heller (så som jag var inne på). Du borde kunna få tag på en begagnad Dimage 7/i för 5-6kkr tycker jag iallafall. Finns en uppsjö av tillbehör till den också.
 
Hur viktigt är det med ISO lägen? Objektivstorlek och sådant? Fungerar de automatiska inställningarna på lite "billigare" runt 4-5000:- bra?
 
Ett tilläg: Är det generella skillnader mellan de olika märkena, eller är de likvärdiga i de olika prisklasserna?
 
Jag kan rekommendera recensionerna på dpreview. Välj ut några kameror du tycker är intressanta och lusläs recensionerna. Rent allmänt tycker jag nog att bildkvaliten blir ganska lika, iallafall vad jag har sett. Jag har en Coolpix 5700 själv och är ganska nöjd. Det jag tycker är jobbigt med den är slö autofokus samt att den har VÄLDIGT svårt att fokusera om det är dåligt ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.