Annons

Vad ska jag välja för objektiv till Nikon d3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Hej!
Har nyligen bestämt mig för att köpa en nikon d3100 18-55 VR.
Har aldrig ägt en egen systemkamera. Dock lånat en fotat lite, men det är ett antal år sedan. Så jag är nybörjare!! Men det känns som att just den här modellen är bra att börja med.

Men jag funderar redan nu på vad jag skulle kunna köpa till för objektiv sen. Är intresserad både av zoomobjektiv och macroobjektiv.

Eftersom jag är ny på det här och är student för tillfället, så känner jag att jag inte vill lägga ut för mycket pengar i början. Utan då uppgraderar jag hellre senare om tillfälle ges..

Så nu får ni gärna komma med förslag på objektiv! =)
 
Men jag funderar redan nu på vad jag skulle kunna köpa till för objektiv sen. Är intresserad både av zoomobjektiv och macroobjektiv.
När du har använt kameran ett tag kommer du nog att inse vad det är du saknar mest. Ingen annan kan avgöra om det är t ex tele eller makro som är viktigast för just dig.
 
Jag stod också i valet för några veckor sedan. Läste allt jag kom över och försökte förstå vad jag skulle "se" med de olika objektiven.

Någonstans läste jag att runt 50 mm är vad vi ser, dvs vad du ser med dina egna ögon är vad du ser genom linsen.

Jag valde tillslut 18-105mm kitet och testade rätt omgående att sätta brännvidden på 50 och tittade.. det stämmer.

Så om du känner att du vill komma närmare så rek. jag dig att ta samma kit som mig, du kommer iaf liite närmare med det.
Jag gillar att fota fåglar bland annat, och det blir inte bra, inte ens de 3 m till fågelbordet kommer du så där nära som man vill i det läget. Så jag kommer investera i ett större objektiv senare när plånboken tillåter.

Hoppas min "input" hjälper dig lite på traven!
 
Någonstans läste jag att runt 50 mm är vad vi ser, dvs vad du ser med dina egna ögon är vad du ser genom linsen.

Jag valde tillslut 18-105mm kitet och testade rätt omgående att sätta brännvidden på 50 och tittade.. det stämmer.

Slutsatsen är dock en aning för snabb! Det du ser är en kombination av bildvinkel och förstoring i sökaren. Den råkar stämma med ögat på den kameran du provade med objektivet inställt på 50mm.

Detta att 50mm stämmer med "vad vi ser" gäller endast då objektivet är monterat på en småbildskamera, en "analog" kamera om du vill. På kameran du har, däremot, är det brännvidden 35mm (ca) som ger den bildvinkeln och skulle motsvarar hur ögat omfattar omvärlden.

Per.
 
Nikon AF-S DX 40/2.8 G Micro är rätt billig. Denna motsvarar med den skenbara brännviddsförlängningen (1.6 för Nikon DX) 40mm*1.6 = 64mm FX format (småbildsformat 35mm), dvs man hamnar inte så långt ifrån brännvidden 50mm för småbildformat. Detta innebär att Nikon 40/2.8 macro kan tjänstgöra som normal tillsammans med dx kamera samtidigt som det finns möjlighet till macro.

Ljusstyrkan f/2.8 är lite lägre än vanligen för normaler (dessa brukar vara på f/1.4 eller f/1.8) men detta borde inte vara ett större problem eftersom man vanligen brukar behöva blända ner lite med dessa för skarpare resultat. Nikon 40/2.8 macro är ganska skarp redan vid största bländare - och då D3100 har bra isoegenskaper bör detta inte innebära en så stor begränsning.
 
Slutsatsen är dock en aning för snabb! Det du ser är en kombination av bildvinkel och förstoring i sökaren. Den råkar stämma med ögat på den kameran du provade med objektivet inställt på 50mm.

Detta att 50mm stämmer med "vad vi ser" gäller endast då objektivet är monterat på en småbildskamera, en "analog" kamera om du vill. På kameran du har, däremot, är det brännvidden 35mm (ca) som ger den bildvinkeln och skulle motsvarar hur ögat omfattar omvärlden.

Per.

Jaha där ser man. Lärde jag mig lite till :) Alltid tacksamt med ny kunskap:)
Jag kan inte säga mer än att jag uppfattade att det var lika på 50 och då har jag Nikon D3100.
Ska ta o titta en gång till tror jag o jämföra, måste ha varit lite för snabb i vändningarna när jag "testade" .

Jag ber TS att lita mer på Per o övriga, då jag som sagt är riktigt grön själv :)

/Reéne
 
Nikon AF-S DX 40/2.8 G Micro är rätt billig. Denna motsvarar med den skenbara brännviddsförlängningen (1.6 för Nikon DX) 40mm*1.6 = 64mm FX format (småbildsformat 35mm), dvs man hamnar inte så långt ifrån brännvidden 50mm för småbildformat. Detta innebär att Nikon 40/2.8 macro kan tjänstgöra som normal tillsammans med dx kamera samtidigt som det finns möjlighet till macro.

Ljusstyrkan f/2.8 är lite lägre än vanligen för normaler (dessa brukar vara på f/1.4 eller f/1.8) men detta borde inte vara ett större problem eftersom man vanligen brukar behöva blända ner lite med dessa för skarpare resultat. Nikon 40/2.8 macro är ganska skarp redan vid största bländare - och då D3100 har bra isoegenskaper bör detta inte innebära en så stor begränsning.

x 1.5 är det för Nikon.
 
När du har använt kameran ett tag kommer du nog att inse vad det är du saknar mest. Ingen annan kan avgöra om det är t ex tele eller makro som är viktigast för just dig.

Nej det är klart att det är svårt för andra att avgöra vad som är bäst för mig.
Men jag kommer förmodligen vara intresserad av att skaffa både och!
Så jag skulle behöva få lite konkreta förslag på vilka olika objektiv som skulle vara bra för en nybörjare..

Har läst lite om nåt Nikon 55-200 vr. Självklart är det delade meningar om det. Men överlag verkar det vara helt ok?
 
Jag stod också i valet för några veckor sedan. Läste allt jag kom över och försökte förstå vad jag skulle "se" med de olika objektiven.

Någonstans läste jag att runt 50 mm är vad vi ser, dvs vad du ser med dina egna ögon är vad du ser genom linsen.

Jag valde tillslut 18-105mm kitet och testade rätt omgående att sätta brännvidden på 50 och tittade.. det stämmer.

Så om du känner att du vill komma närmare så rek. jag dig att ta samma kit som mig, du kommer iaf liite närmare med det.
Jag gillar att fota fåglar bland annat, och det blir inte bra, inte ens de 3 m till fågelbordet kommer du så där nära som man vill i det läget. Så jag kommer investera i ett större objektiv senare när plånboken tillåter.

Hoppas min "input" hjälper dig lite på traven!

Är det alltså bättre att välja 18-105 objektivet till att börja med?
Har kikat på det. Men tycker det verkar slutsålt i stort sett överallt. Om du menar kameran inklusive det objektivet? Vart köpte du ditt?
 
Är det alltså bättre att välja 18-105 objektivet till att börja med?
Har kikat på det. Men tycker det verkar slutsålt i stort sett överallt. Om du menar kameran inklusive det objektivet? Vart köpte du ditt?


Både 18-55 och 18-105 är bra objektiv om du vill hålla igen med slantarna.
55-200 VR kommer du troligen också att gilla. Det är ett prisvärt och smidigt telezoom objektiv.

3100 brukar finnas som startpaket som innehåller både 18-55 och 55-200. Så det kan vara en trevlig början.
 
Man behöver inte stirra sig blind på att i sina bilder eftersträva samma bildvinkel som ögat ser. Dels är ögat utrustat med en effektiv bildbehandlingsprocessor i form av hjärnan. I vissa situationer tar vi in vidvinklig information, i andra koncentrerar vi oss på ett begränsat område i synfältets mitt. Att någon upplevde 50 mm på APS-C som "normal" är ju ett exempel på detta. Det finns också en vidare definition av "normalbrännvidden" och det är när objektivets brännvidd motsvarar bildformatets diagonal. När då den färdiga bilden betraktas på avståndet av bildens diagonal, är detta det närmaste avstånd bilden kan betraktas på om man vill kunna överblicka hela bilden i ett svep. Denna brännvidd är ca 30-35 mm på APS-C och 50 mm på småbildsformatet (35 mm), normalbrännvidden.

Själv tar jag de allra flesta bilder med antingen vidvinkel eller tele, sällan normalbrännvidd. Men allt beror på vilken bildsyn man har, det är bara en själv som kan avgöra detta. Innan man kommit underfund med det, och speciellt om man är fattig student, är det enda vettiga att satsa på de budgetalternativ som finns, 18-55 och kanske 55-200. Små smidiga objektiv, med helt ok prestanda. De tillfredsställer ingen pixelpeepare, eller prylfantast, men de gör precis det de skall, levererar utmärkta bilder.

När man sedan märker att det är objektiv med bättre ljusstyrka för att fotografera under situationer med svagare ljus man behöver, eller mer vidvinkel än de 18 mm normalzoomen ger, eller längre/ljusstarkare tele än de 200 mm budgetzoomen ger, eller om man märker att man måste ha ett erkänt kvalitetsobjektiv för att må bra rent mentalt med sin utrustning (ytterst lite skillnad kommer att synas på bilderna vid normalt betraktande av dessa). Ja då är det dags att handla utrustning igen. Visst kan man handla bara för att det är kul också, men kanske inte som fattig student.

Förövrigt kommer man mycket långt med bara 18-55 också, det är ingen nödvändighet att också satsa på en telezoom direkt från början. När man känt sig för med 18-55 kanske man märker att det är tex mer vidvinkel man helst skulle behöva. Vet man dock med sig att man kommer att fotografera mer avlägsna objekt som tex djur och fåglar kanske man skall satsa på en 70-300 direkt, denna brännvidd är fortfarande överkomlig för en begränsad kassa. Blir det längre brännvidder blir det dyrt direkt. 200 med en budgetzoom är i kortaste laget för detta ändamål, 300 är bättre (men kanske inte optimalt), och en avvägning mellan pris/prestanda. En väg att gå om man vill åt makro utan att investera i ett dyrt makroobjektiv är att köpa till en Raynox närbildslins till sin 18-55, eller kanske hellre till en 55-200. Ger utmärkta bilder till en begränsad kostnad. Ett 18-55 med VR, ett 55-200 med VR och en Raynox DCR-150 eller 250 närbildslins och du står väl rustad inför ett brett urval av olika motivtyper. Mest fotografisk bang for the bucks, om man nu inte är pixelpeepare eller prylfantrast vill säga. Behöver väl knappastsägas att prylfantaster uppfattar en sådan utrustning som mycket tråkig, trotts att den alltså ger en stor fotografisk mångsidighet, och därigenom utrymme att utvecklas åt olika håll och prova sin kreativitet och se åt vilket håll det lutar.

Vet du dock med dig att du kommer att fotografera hästar i mörka ridhus, springande hundar i gryning och skymning, snabba inomhussporter eller bara en sådan sak som lekande barn inomhus, kommer krav på ljusstark optik in i bilden. Då får du köpa speciella objektiv lämpade för just den aktuella motivtypen. Men det är annars sådant du märker med tiden.
 
Är det alltså bättre att välja 18-105 objektivet till att börja med?
Har kikat på det. Men tycker det verkar slutsålt i stort sett överallt. Om du menar kameran inklusive det objektivet? Vart köpte du ditt?

Jag köpte mitt på Dustinhome, ser att de är slut där men Inwarehouse och komplett ser ut att ha.

Prisjakt är din vän : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693310 :) D3100 + 18-105mm VR

Kollade lite snabbt på kit med 18-55+55-200 och 18-55+55-300, där finns det lite mer, men det är ju lite annan prislapp på dom. Funderade länge på om jag själv skulle ta nått av dom men min plånbok sa nej kort o gott.

Efter att ha läst övriga kommentarer om brännvidder etc så drar jag tillbaka helt min utsago. Kan bara säga att jag själv hade inte varit nöjd med grundkit 18-55mm då jag gillar att komma närmare.

/R
 
Jag kör med dessa objektiv. 18-55VR är helt okej. Några primes på det så klarar man sig fint.
 

Bilagor

  • IMAG0120 (kopia).jpg
    IMAG0120 (kopia).jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,055
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.