Annons

Vad ska jag välja för objektiv till Nikon d3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Hej!
Har nyligen bestämt mig för att köpa en nikon d3100 18-55 VR.
Har aldrig ägt en egen systemkamera. Dock lånat en fotat lite, men det är ett antal år sedan. Så jag är nybörjare!! Men det känns som att just den här modellen är bra att börja med.

Men jag funderar redan nu på vad jag skulle kunna köpa till för objektiv sen. Är intresserad både av zoomobjektiv och macroobjektiv.

Eftersom jag är ny på det här och är student för tillfället, så känner jag att jag inte vill lägga ut för mycket pengar i början. Utan då uppgraderar jag hellre senare om tillfälle ges..

Så nu får ni gärna komma med förslag på objektiv! =)
 
Men jag funderar redan nu på vad jag skulle kunna köpa till för objektiv sen. Är intresserad både av zoomobjektiv och macroobjektiv.
När du har använt kameran ett tag kommer du nog att inse vad det är du saknar mest. Ingen annan kan avgöra om det är t ex tele eller makro som är viktigast för just dig.
 
Jag stod också i valet för några veckor sedan. Läste allt jag kom över och försökte förstå vad jag skulle "se" med de olika objektiven.

Någonstans läste jag att runt 50 mm är vad vi ser, dvs vad du ser med dina egna ögon är vad du ser genom linsen.

Jag valde tillslut 18-105mm kitet och testade rätt omgående att sätta brännvidden på 50 och tittade.. det stämmer.

Så om du känner att du vill komma närmare så rek. jag dig att ta samma kit som mig, du kommer iaf liite närmare med det.
Jag gillar att fota fåglar bland annat, och det blir inte bra, inte ens de 3 m till fågelbordet kommer du så där nära som man vill i det läget. Så jag kommer investera i ett större objektiv senare när plånboken tillåter.

Hoppas min "input" hjälper dig lite på traven!
 
Någonstans läste jag att runt 50 mm är vad vi ser, dvs vad du ser med dina egna ögon är vad du ser genom linsen.