Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ta med mig på Safari i Sydafrika?

Produkter
(logga in för att koppla)

stormfrog

Medlem
Hej!

Sitter och planerar mitt nästa äventyr, ett safari i Sydafrika. Har aldrig varit på Safari tidigare, har fotat allt möjligt en 15 år men ingen erfarenhet av att fota djur.

Jag sitter i valet och kvalet om att plocka med mig mitt EF 100-400mm som väger 1.3kg eller om jag ska ta med mig en enklare consumer klass glugg 70-200 som väger en bråkdel.

Jag har en 1.4x EF Extender II så tar jag bara 200 mm gluggen så kan jag ändå komma upp i 448mm (med min Canon 30Ds naturliga 1.6 faktor).

Fast då kan man ju också resonera att jag med 400 gluggen kommer upp i runt 900mm.

Jag är fotoentusiast så det räcker och blir över. Men vad tror ni som har erfarenhet av Naturfotografi? Är det värt att släpa runt 1.3Kg gluggen på ett safari? Tror ni att jag kommer undan med 200 gluggen + extension tube eller kommer jag gräma sönder mig över att jag inte kommer de där extra milimetrarna närmare när jag fotar lejon.

Hur stor är skillnaden i praktiken egentligen?

Mvh, Jonas

Jag sitter i valet och kvalet om att plocka med mig mitt EF 100-400mm som väger 1.3kg eller om jag ska ta med mig en enklare consumer klass glugg 70-200 som väger en bråkdel.
Om du har ett 100-400 ska du utan någon som helst tvekan ta med det. Trust me.

Och glöm inte att ta med en riktigt bra kikare!

Ha kul och lycka till med lejonen! (Vart i SA ska du förresten?)

100-400'an är given, lämnar du den hemma kommer du att ångra dig... Ta med en kompaktkamera också - eller hellre ett till kamerahus med en normalzoom. Du kommer både vilja och behöva ta bilder med normalobjektiv. Med bara ett kamerahus hinner du inte med att byta objektiv när det börjar hända saker bland djuren.
Byter du objektiv ute i den dammiga miljön ökar också risken att du får damm på sensorn, så låt din 100-400 följa med, men ta inte av den från kamerahuset så länge du är i SA :)

Glöm inte bort fåglarna i SA, de är verkligen värda att fotograferas de också.

Jag var på Safari i Sydafrika för 18 månader sedan. Jag hade samma funderingar vilken utrustning jag skulle ta med. Känner så här efteråt att jag skulle skaffat ett längre objektiv än det jag tog med. Leifs kommentar om damm är högsta grad relevant.

Idag har jag två hus så jag skulle då ha mitt 70-200+ konverter på ena och ett mer normalzoomande (kanske 18-200) på andra kroppen. Jag har även ett 70-300 (lättare) som skulle följa med i väskan ifall jag behövde bli lättare vid något tillfälle.

Ta med mycke minneskort, enbensstativ och batterier.

Lars

P.s. Vi var ute i Pilanesberg parken fredag-söndag. Vi hade bokat via en lokalt resebolag och vi de chaufför från Johannesburg som sedan stannade med oss hela perioden och när vi inte ar ute på våra 4 Game rides körde han oss runt i parken. VI såg väldigt mycket bättre med vår lokale chaufför än de officiella Game rides som inte alls var så bra...ha

Om du har ett 100-400 ska du utan någon som helst tvekan ta med det. Trust me.

Och glöm inte att ta med en riktigt bra kikare!

Ha kul och lycka till med lejonen! (Vart i SA ska du förresten?)

Okej, det verkar ju uppenbarligen som det blir att släpa optik då. Men så är det ju med denna underbara hobby :)

Rackarns att jag blivit av med mitt backup kamerahus, så det blir till att byta objektiv i dammet ändå. Jag får ta det varligt istället.

Ska försöka få med mig ett lättaluminium stativ. Blir till att packa med stora fotoryggsäcken.

Min far är ornitolog så han kommer garanterat pracka på mig en kikare som jag inte ens vill veta vad den kostar och be mig kolla efter alla möjliga pippifåglar.

Vi kommer i huvusak att vara i Kapstaden. Jag är grymt sugen på Safari i Krügerparken men det är ju uppmot 250 Mil dit och inrikesflygen är dyra med min mycket begränsade studentbudget... i varje fall jmf med Sveriges 250 kronors flyg. Så det blir troligen i någon av parkerna lite närmare, jag har hört talas om en stor park nära Port Elizabeth som ska vara bra för att se "The Big Five".

Någon som varit runt Kap som har tips på ställen vi borde se? Är sugen på fotvandring, mountainbike och lite mer naturnära sätt att ta sig runt. Vore lite tufft att tälta själva ute i vildmarken, men det vet jag inte riktigt om man vågar göra.

Bara Capetown med omnejd verkar ju bjuda på otaliga fototillfällen.

Är det föresten någon som sitter på tips info om hur man bäst reser med fotoutrustning? Har en bekant som jobbar som fotograf som brukar resa utan att betala ett öre för sin 10 Kg fotoväska som "extra" handbagage. Är det någon som klagar säger han bara att utrustningen är värd över 400 tusen och frågar om de är beredda på att ersätta detta om det skulle gå sönder för att han måste packa ner det i bagaget. Men det känns lite risky.

Har hört att en del flygbolag har som policy att man tar elektronik/kamerautrustning "vid sidan av" sitt handbagage utan extra avgift. En del flygbolag verkar köra det som specialbagage man får betala extra för. Jag kommer flyga med KLM och hittar ingen bra info om detta på deras webbsidor.

Tack för alla svar!

Tag kontakt med Christer Hansson här på Fotosidan.
Han har erfarenheter från safari.

Rackarns att jag blivit av med mitt backup kamerahus, så det blir till att byta objektiv i dammet ändå. Jag får ta det varligt istället.
Ofta hinner man inte byta. Som Leif föreslår kan man ha en bra kompaktkamera för att täcka upp vidvinkelområdet.

Vi kommer i huvusak att vara i Kapstaden. Jag är grymt sugen på Safari i Krügerparken men det är ju uppmot 250 Mil dit och inrikesflygen är dyra med min mycket begränsade studentbudget...
Kruger är fantastiskt. Det går att hitta hyfsat billiga flyg CT-Joburg på t ex www.flymango.co.za -- ungefär 600 kr enkel. Sen är det bara att hyra en vanlig bil, köra fyra-fem timmar österut -- och du är i Kruger. Ganska billigt att bo och det funkar alldeles utmärkt att leta lejon och leoparder med vanlig bil. Lower Sabie är ett bra ställe att börja. Stig alltid upp i gryningen. (Skicka ett pm om du vill ha fler konkreta tips om Kruger.)

När det gäller handbagage brukar jag ha två hus, 100-400, två-tre andra objektiv, kikare, böcker mm i en ryggsäck. Hittills aldrig några problem. Men hos de flesta bolagen är det viktigt att bara ha ett handbagage.

Om du skall ner till Godahoppsudden så skulle jag starkt rekommendera att stanna på Boulders Beach på vägen. Där finns det en massa afrikanska pingviner som är roliga att plåta. Finns ett område med en sandstrand man måste betala för att komma in på men då jag var där fanns de flesta pingvinerna på stranden söder om den södra parkeringen. Gratis och det är väldigt orädda och poseringsvilliga ;)

Annars har ju staden en massa bra fototillfällen. Den botaniska trädgården Kirstenbosch var riktigt imponerande (och det säger jag utan att ha något direkt botaniskt intresse själv).

Själv använder jag oftast en Tamrac Expedition 5 då jag reser. I den har jag har alla kamerasaker, värdesaker, ett ombyte + tandborste och deo. Måtten funkar bra för handbagage och jag tror att det är mest det som de kollar på. Vikten har alltid varit på tok för hög men ingen har någonsin kollat/anmärkt på det. Tänk bara på att du själv skall kunna hantera väskan smärtfritt.

Ofta hinner man inte byta. Som Leif föreslår kan man ha en bra kompaktkamera för att täcka upp vidvinkelområdet.

Kruger är fantastiskt. Det går att hitta hyfsat billiga flyg CT-Joburg på t ex www.flymango.co.za -- ungefär 600 kr enkel. Sen är det bara att hyra en vanlig bil, köra fyra-fem timmar österut -- och du är i Kruger. Ganska billigt att bo och det funkar alldeles utmärkt att leta lejon och leoparder med vanlig bil. Lower Sabie är ett bra ställe att börja. Stig alltid upp i gryningen. (Skicka ett pm om du vill ha fler konkreta tips om Kruger.)

När det gäller handbagage brukar jag ha två hus, 100-400, två-tre andra objektiv, kikare, böcker mm i en ryggsäck. Hittills aldrig några problem. Men hos de flesta bolagen är det viktigt att bara ha ett handbagage.

jag har varit i SA ett antal gånger och hade turen att lära känna Erland här på fotosidan som gav oss tips angående Krugerparken.Vi träffades också nere i Kruger i nov.
Om någon kan Kruger så är det Mr Huledal

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar