Annons

Vad ska jag ta i betalt-tråden?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Jag tänkte skapa en tråd istället för att man skapar massa olika för varje enskilt fall. Skriv er fråga, så svarar någon genom att tex skriva fråga #3 (numret på kommentaren) och sedan svaret.

Jag börjar med min fråga:

Jag gjorde ett fotojobb på en heldag +redigering, det slutade väl på drygt 12 h. Kunden var en bekant som driver en cykeluthyrning. Jag fick låna cykel, och cyklade med andra cyklister på grusväg. Resultatet blev lite mer än 70 bilder och en text, typ reseblogg. Sedan åt vi grillbuffé på kvällen som ingick i hans tillval till uthyrningspaketet. Vad är rimligt att ta? Eftersom han är bekant, samt att det är i början av karriären ligger jag ganska lågt, men en 2-3000, är det alldeles för billigt?
 
#1

Ok, jag börjar med att försöka besvara din då.

Det här med betalning är alltid svårt, speciellt till "bekanta". (fnuttar för att många tenderar att bli ens bekanta efter ett tag, folk man kanske inte hade en aning om att man kände...)

Jag kan nog inte ge dig ett så värst bra svar, men 2-3000 kronor är enligt mig alldeles för billigt. Det hade varit för billigt bara för tiden du lagt ner på arbetet, exklusive själva bilderna. Dessutom har du skrivit en text som du också ska ha betalt för men jag har ingen aning om vad en skribent normalt tar för en specialskriven artikel.

Det bästa tips jag kan ge dig är att tänka ut ett timpris som du känner dig nöjd med och som täcker alla dina omkostnader (gissar att du inte har en registrerad firma eftersom du precis fått jobb?) och sen tar det gånger antalet timmar du lagt ner (12). Där har du ett bra pris för arbetet. Sen tillkommer självklart priset för bilderna, då kan du t.ex. följa SFF:s prisguide (http://www.sfoto.se/sites/default/files/prisguide_2010.pdf) och kanske lägga dig en bit under med tanke på att du är nybörjare, han är bekant osv osv.

Hoppas jag bidrog med någonting iallafall, lycka till!
 
#1
Där har du ett bra pris för arbetet. Sen tillkommer självklart priset för bilderna, då kan du t.ex. följa SFF:s prisguide (http://www.sfoto.se/sites/default/files/prisguide_2010.pdf) och kanske lägga dig en bit under med tanke på att du är nybörjare, han är bekant osv osv.

Hoppas jag bidrog med någonting iallafall, lycka till!


Där har jag dock en tankeställare.

Varför tar man betalt för först arbetet, OCH sedan även bilderna? Det låter för mig helt obegripligt. Först ska de alltså betala för att du jobbar fram deras bilder, och sedan ska de även betala för att få resultatet av vad de redan betalt dig att framställa? Det låter som om du hyr en byggfirma. De tar betalt per timme för att de ska färdigställa ditt hus. Därefter tar de även betalt för att du ska få tillgång till ditt hus, eller ifall de bara vill ha delar av ditt arbete (ex några rum av huset, (istället för bilder då)). Låter det rimligt?

Det dumma är att jag redan sagt till min far att runt 2000 vill jag i alla fall ha, vilket han därefter berättade för denne. Så han vet redan vad jag tänkt mig från början. Men 3 000 kr kommer nog priset stå på.

Och tack för ditt svar! :)
 
Om han är en bekant så kanske han vill betala lite extra för vänskaps skull? Varför skall det alltid vara foitografen som skall bjuda på det ena eller det andra?
Om du gör ett paket av detta så var noga med att berskriva vad som ingår, till vad och i vilken utsträckning bilderna får användas dvs ingår i paketet.

Jag tänkte skapa en tråd istället för att man skapar massa olika för varje enskilt fall. Skriv er fråga, så svarar någon genom att tex skriva fråga #3 (numret på kommentaren) och sedan svaret.

Jag börjar med min fråga:

Jag gjorde ett fotojobb på en heldag +redigering, det slutade väl på drygt 12 h. Kunden var en bekant som driver en cykeluthyrning. Jag fick låna cykel, och cyklade med andra cyklister på grusväg. Resultatet blev lite mer än 70 bilder och en text, typ reseblogg. Sedan åt vi grillbuffé på kvällen som ingick i hans tillval till uthyrningspaketet. Vad är rimligt att ta? Eftersom han är bekant, samt att det är i början av karriären ligger jag ganska lågt, men en 2-3000, är det alldeles för billigt?
 
Det låter som om du hyr en byggfirma. De tar betalt per timme för att de ska färdigställa ditt hus. Därefter tar de även betalt för att du ska få tillgång till ditt hus, eller ifall de bara vill ha delar av ditt arbete (ex några rum av huset, (istället för bilder då)). Låter det rimligt?

Förstår hur du tänker, exemplet du tar upp blir dock inte samma sak. Bara för att en bild som levereras digitalt kan kännas lite abstrakt och inte går att "ta på", varför ska den inte få kosta pengar? För att använda samma termer som du så ser jag det som att en byggarbetare som utför ett jobb åt dig och får betalt för det bjuder ju inte på allt material till själva huset. Det betalar du ju utöver tiden dom är där och jobbar åt dig.

Eller om man levererar bröllopsbilder med album, fotoböcker, flera förstoringar osv. Ska dom vara gratis också eftersom man redan har utfört jobbet?

Du kanske tycker att det var rimligt förr i tiden (och även numera i vissa fall) att man som fotograf bjöd på hela framkallningsprocessen med fotopapper, framkallningsvätska, tid i mörkrum osv. Man hade ju redan utfört jobbet?

Du måste tänka på att du äger alla rättigheter till ALLA bilder du skapar, även om någon nu råkar ha anlitat dig för att skapa dom. Om man nu inte har skrivit på några skumma avtal, men det behöver vi inte gå in på här. För att kunden ska kunna använda bilderna måste den självklart betala för rätten att göra så, hur mycket beror på hur han tänkt använda bilden, hur länge osv osv som du kan läsa om i prisguiden jag länkade till och som Sven också är inne på.

Nej, självklart ska man få betalt för bilderna. Tyvärr finns det alldeles för många som tycker att foto ska vara gratis.
 
Förstår hur du tänker, exemplet du tar upp blir dock inte samma sak. Bara för att en bild som levereras digitalt kan kännas lite abstrakt och inte går att "ta på", varför ska den inte få kosta pengar? För att använda samma termer som du så ser jag det som att en byggarbetare som utför ett jobb åt dig och får betalt för det bjuder ju inte på allt material till själva huset. Det betalar du ju utöver tiden dom är där och jobbar åt dig.

Eller om man levererar bröllopsbilder med album, fotoböcker, flera förstoringar osv. Ska dom vara gratis också eftersom man redan har utfört jobbet?

Du kanske tycker att det var rimligt förr i tiden (och även numera i vissa fall) att man som fotograf bjöd på hela framkallningsprocessen med fotopapper, framkallningsvätska, tid i mörkrum osv. Man hade ju redan utfört jobbet?

Du måste tänka på att du äger alla rättigheter till ALLA bilder du skapar, även om någon nu råkar ha anlitat dig för att skapa dom. Om man nu inte har skrivit på några skumma avtal, men det behöver vi inte gå in på här. För att kunden ska kunna använda bilderna måste den självklart betala för rätten att göra så, hur mycket beror på hur han tänkt använda bilden, hur länge osv osv som du kan läsa om i prisguiden jag länkade till och som Sven också är inne på.

Nej, självklart ska man få betalt för bilderna. Tyvärr finns det alldeles för många som tycker att foto ska vara gratis.

Okej. Anledningen till att jag tar upp diskussionen är för att jag själv försökte förklara för min pappa (som numera är min arbetsgivare) hur viktigt det är med avtal, och vi kom sedan in på det här med att ta betalt för både uppdraget Och bilderna.

Ni som debiterar på detta vis, alltså för både uppdraget Och bilderna, vad är era kunders reaktioner?


Eller om man levererar bröllopsbilder med album, fotoböcker, flera förstoringar osv. Ska dom vara gratis också eftersom man redan har utfört jobbet?

Du kanske tycker att det var rimligt förr i tiden (och även numera i vissa fall) att man som fotograf bjöd på hela framkallningsprocessen med fotopapper, framkallningsvätska, tid i mörkrum osv. Man hade ju redan utfört jobbet?

Framkallningsprocessen är ju i mitt fall digital, med andra ord den tid jag sitter framför datorn och redigerar bilderna. Den tiden bjuder jag ju inte på, utan debiterar självklart den tiden också. Jag sa inte att man _inte_ ska debitera för leverans på annat sätt än digital. Men om man nu vill ta betalt för en digital leverans är det väl lättare att lägga på några kronor på timpriset?

För mig står smidighet mellan mig och kunden främst, och då ser jag det som så här.

Fotografering -> redigering -> leverans. Hela kretsen debiteras, tiden det tar för att åka till fotograferingen (milersättning tillkommer), tiden för att fota, tiden för att åka hem, tiden för att redigera, tiden för att leverera bilderna. Allt under ett och samma timpris, vilket räknats ut för att täcka alla mina omkostnader såsom utrustning, mat på bordet etc...

I och för sig kanske det är enklare när man har större kunder, men mindre företag gillar enligt mina erfarenheter smidighet och personlighet framför krångliga avtal, konstiga debiteringar etc...

Och tack för att ni fortsätter diskutera! =)
 
Jag kan nog inte ge dig ett så värst bra svar, men 2-3000 kronor är enligt mig alldeles för billigt. Det hade varit för billigt bara för tiden du lagt ner på arbetet, exklusive själva bilderna. Dessutom har du skrivit en text som du också ska ha betalt för men jag har ingen aning om vad en skribent normalt tar för en specialskriven artikel.
Det normala för frilansare är att man tar betalt för den tid man lägger på ett uppdrag och ingenting annat. Oavsett om man bara fotograferar, bara skriver eller både och. Att uppdragsgivaren har rätt att publicera ingår givetvis i priset -- vad är det annars man betalar för?

Vill uppdragsgivaren dessutom ha fysiska bilder tar man givetvis betalt för det.

3000 kr för det beskrivna jobbet låter inte alls orimligt om vi förutsätter att det handlar om A-skatt.
 
Tack för alla svar!
Här kommer min nästa fråga.

Jag har en kund med en fotolåda, packshot creator. Dock har han inte tid att fota av de drygt 950 produkter i sitt sortiment, utan vill ha min hjälp att fota av dem. Frågan är, hur ska man ta betalt? Per timme, per produkt, ett fast pris? Hur hade ni gjort?
 
Tack för alla svar!
Här kommer min nästa fråga.

Jag har en kund med en fotolåda, packshot creator. Dock har han inte tid att fota av de drygt 950 produkter i sitt sortiment, utan vill ha min hjälp att fota av dem. Frågan är, hur ska man ta betalt? Per timme, per produkt, ett fast pris? Hur hade ni gjort?

Jag hade tagit betalt per timme..
Vi har en packshot creator på jobbet, och varje produkt kan ta ta mellan 5-10 minuter att fota beroende på om man ska göra en animering av den också..
 
Jag hade tagit betalt per timme..
Vi har en packshot creator på jobbet, och varje produkt kan ta ta mellan 5-10 minuter att fota beroende på om man ska göra en animering av den också..

Okej, tack för ditt svar!

Då kanske jag kan passa på att fråga, fotar du av några produkter i glas? När jag var och hjälpte kunden prövade jag att fota av ett ljus som låg i ett glas, men för att få bakgrunden tillräckligt vit var jag ju tvungen att överexponera så pass mycket att glaskanterna försvann. Hur löser jag detta problem? Sedan är gränssnittet i mjukvaran ganska krångligt, eller är det bara jag som är van vid Lightroom och photoshop? ;-)
 
Fotojobb i ca 15 timmar...

Hejsan! I lördags gjorde jag ett fotojobb på ett bröllop. Jag är inte egen företagare och bröllopsparet var, tja, mindre bekanta till mig. Jag började kl. halv 10 på förmiddagen och slutade ungefär klockan ett på Natten. Det var väldigt intensivt och nu efteråt är det dessutom efterarbete på en del bilder.
Jag har ingen aning om vad jag ska ta i betalt. Jag har fotat på bröllop förut så jag är ingen nybörjare, men att sätta pris är alltid svårt.
Men man får tänka på att jag som sagt inte är egen företagare, men å andra sidan fotade jag på en lördag, extremt länge och -faktiskt- väldigt bra.
Så, vad tycker ni jag ska ta i betalt? Tacksam för svar! :)
 
Det hade nog varit enklare om du hade diskuterat detta med kunden innan fotandet! Nu kan det blir en sur överaskning för kunden och du tvekar om att ta "rätt" betalt och prutar med dig själv. MEN, räkna ut hur många timmar du har använt och sätt ett pris per timma inkl. användning av din utrustning. Minst 400 kr/timma. Då blir det väl 10 000 kr och uppåt. Då ingår inga kostnader för ev. utskrifter, bilersättning mm utan endast din arbetstid, utrustning och 24 timmars arbete (om det nu stämmer). Mindre kan det knappast röra sig om.

Hejsan! I lördags gjorde jag ett fotojobb på ett bröllop. Jag är inte egen företagare och bröllopsparet var, tja, mindre bekanta till mig. Jag började kl. halv 10 på förmiddagen och slutade ungefär klockan ett på Natten. Det var väldigt intensivt och nu efteråt är det dessutom efterarbete på en del bilder.
Jag har ingen aning om vad jag ska ta i betalt. Jag har fotat på bröllop förut så jag är ingen nybörjare, men att sätta pris är alltid svårt.
Men man får tänka på att jag som sagt inte är egen företagare, men å andra sidan fotade jag på en lördag, extremt länge och -faktiskt- väldigt bra.
Så, vad tycker ni jag ska ta i betalt? Tacksam för svar! :)
 
5-7 Affischer

Hallå!

Jag fortsätter i denna tråden.
Jag har blivit ombedd av ett företag ,som jag tror är delvis ideellt. Det får pengar från staten för att driva sig, att göra 5-7 olika affischer i A2 format.

Det är alltså 5-7 olika affischer som ska sättas upp på gårdar, skolor, föreningar och liknande. Så antalet är flera, men bara 5-7 olika bilder.

Hur som, jag är inte professionell och kommer ta betalt därefter. Men frågan är hur mycket?
Jag kommer alltså, ta fotografierna, sen göra planscherna/affischerna med text och allt klart för tryckeriet, där jag kommer lämna dom (jag kommer samarbeta nära med tryckeriet) för att senare presentera det för företaget. Så det är flertal timmar, jag kommer göra en provaffisch och titta hur många timmar 1 affisch tar. Sen efter det är det rätt enkelt att fundera på hur mycket ungefärligt hela arbetet kommer att ta.
Tar jag betalt för bilderna sen + arbetet eller är allt ihop slaget.

Om dom skulle gå till en professionell fotograf och affischmakare(kom inte på bättre ord) vad skulle det hamna på där. Bara så jag vet hur off jag kan vara och hur mycket det skulle kosta dom om dom gick till en yrkesman?

Så för att förtidliga igen:
-En "ballpark" summa för 5-7 affischer med efterarbete av en amatör.
-Samma sak för en yrkesman.

Jag kommer ligga lite lägre för detta är ju en chans för mig att utvecklas och lära mig mer.

Tack för allt eventuell hjälp!
Hälsningar Daniel

Har ni frågor om jag vart otydlig skriv dom
 
För en a-skattande hobbyfotograf som plåtar sina "bekanta" låter 400 kr/tim kanske som lite i överkant. Det skulle ju motsvara en månadslön på 70000 kr.

Jag håller med. 400 i timmen av en bekant !!!!
Då är det bättre att lämna över jobbet till en okänd yrkes fotograf. Och fortfarande vara vän med den som skulle plåtas :)
 
Hejsan! I lördags gjorde jag ett fotojobb på ett bröllop. Jag är inte egen företagare och bröllopsparet var, tja, mindre bekanta till mig. Jag började kl. halv 10 på förmiddagen och slutade ungefär klockan ett på Natten. Det var väldigt intensivt och nu efteråt är det dessutom efterarbete på en del bilder.
Jag har ingen aning om vad jag ska ta i betalt. Jag har fotat på bröllop förut så jag är ingen nybörjare, men att sätta pris är alltid svårt.
Men man får tänka på att jag som sagt inte är egen företagare, men å andra sidan fotade jag på en lördag, extremt länge och -faktiskt- väldigt bra.
Så, vad tycker ni jag ska ta i betalt? Tacksam för svar! :)

eh?
till att börja med så tycker jag att man skriver ett bröllopskontrakt med kunden en trygghet för dig o för dom. I kontraktet skriver man tex hur många timmars fotografering som ingår samt hur många bilder o på vilket sätt kunden får dom (digitalt,papper,album, etc) . Du bör göra en prislista vad du tar betalt innan du tar emot dina kunder. Bröllopskontraktet bör även innehålla var ni möter upp på foto dagen samt telnummer till berörda parter så ni kan nå varandra om något händer. Helt enkelt ordning o reda underlättar för alla berörda parter.
vad du ska ta betalt för en heldagsfotografering? Hur duktig är du? vad får kunden för priset? Om du ska (hitta) din prisnivå så kanske ett tips är att kolla på bröllopstorget o se vad andra tar o var någonstans bildmässigt du själv ligger i kvalitet. En heldagsfotografering ligger oftast mellan 10000-50000kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.