Annons

Vad ska jag sätta för priser? + Kritik (Utomlands)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasholm

Medlem
Har en fråga ang. priser för ett fotouppdrag.

Jag blev anlitad att ta porträtt på ca sju stycken tjejer i 13-års ålderna på ett födelsedagskalas. Dom blev sminkade
och uppklädda, för att bilder i olika poser.
Jag ska nu skicka ut bilderna till deras föräldrar så dom kan välja vilka bilder som dom vill köpa och ha förstoringar på.

Föräldrarna är alla bosatta på solkusten i Spanien, har pengar, och är nog villig att betala för bra bilder.

Korten är tagna med Canon 10D och borde klara väl
klara förstoringar upp till 20x30 utan problem?

Några av bilderna hittar ni på www.andreasholm.com/session
Dom är väldigt snabbt behandlade och sparade i låg kvalitet.

Vad är rimligt pris för själva fotograferingen?
Jag var där i sex timmar.

Fotografering?
Kopia 10*15?
Kopia 20*30?

Skulle man kunna ha några tillägg?
Tex. Kort i Svart/Vitt, Sephia?

Är väldigt tacksam för svar.

Tack
 
Inte illa :)
Tycker du har gjort fina bilder. Möjligtvis 2 saker som skulle kunna gjorts lite annorlunda.
1) kompositionen är lite väl vågad i 2 av bilderna genom att modellen är helt ute i kanten av bilden. Kanske funkar i lite mer konstnärliga sammanhang men när det gäller porträtt/mode bilder skulle jag nog hålla mig till att inte placera modellen riktigt lika långt ut. Åtminstone så att man inte klipper en arm eller axel. om man har 60-70% av ytan i bredd i bilden "tom".
2) I 2 av bilderna när "modellerna" sitter på gräsmattan tillsammans, är de lite väl mörka i ansiktet. En reflexskärm (sunfire, dvs ljusguld) eller en blixt med stor bouncer (ca 60x60cm, och gärna med ljusgul/rosa gelantinfilter framför blixten) kade kunnat lätta upp bra med mjukt ljus. Ljuset som reflekteras från gräsmattan gör modellerna aningen gröna i ansiktet (därav behovet av lätt färgat upplättningsljus).

Prissättning... tja.. det är lite svårt att säga något om, men 400kr per tjej x7 = 2800kr + ev VAT(moms).... vet inte vilka skatterregler du har i Spanien. Kopior till självkostnadspris + 100kr i expeditionskostnad (borde täcka portokostnad + den tid du lägger på att göra beställningarna).

Kan du inte eller vill inte ta en engångsavgift utan istället pris per kopia... hmm... kanske kan räkna med en beställning på 2st 20x30 och 8st 10x15 per tjej. D v s 25kr i påslag per 10x15 och 100kr i påslag per 20x30.... Då gör du netto ca 400kr per tjej.. om de nu köper antaget antal kopior.
MVH, Niclas Vestman
 
Tack for kommentaren! Detta ar mitt forsta fotouppdrag och mina forsta bilder inom portratt sa det finns en del att snappa upp.

Jag dras alltid till att beskara for mycket nar jag tar bilden. Bra eller daligt?
Kanske mer at det daliga hallet da det galler
portratt som du sa.
Anda sa dras jag mer at vagade bilder an sakra kort.
 
Senast ändrad:
Ojdå... jag trodde du hade fotograferat mer porträtt. Med tanke på hur ny du är på området måste jag gratulera dig till mycket fina bilder :)
Hmm... angående att beskära... när det gäller traditionella porträtt bör man absolut inte beskära för mycket... bättre beskära i efterhand i så fall.
Nu gjorde du ju lite annorlunda med mer "fashion" stil på bilderna... vilket jag tycker du gjorde riktigt bra... du fick fram rätt känsla. Då kan man också kosta på sig lite mer vågade kompositioner. Men.. fortfarande är det lättare att beskära i efterhand. Dessutom bör nog bara en liten del av bilderna vara hårt beskurna. Ofta vill man ju visa mer än bara ansiktet.
Enda gången det är en stor fördel att beskära hårt i sökaren är när man vill minimera skärpedjupet. Då vill man ju ha modellen sånära kameran i förhållande till bakgrunden som möjligt. Men som sagt, egentligen är det bara 77 och 5038 som jag tycker är lite väl... flera andra är hårt beskurna men fungerar bra.
 
priser

Du kommer säkert här på sidan att få förslag på att fläska till ordentligt med summorna,men man måste väga in många faktorer i ditt resonemang.Var det berikande för dej att få göra fotograferingarna,dvs fin praktik.Höll du på i 6 tim så har ju även flickorna ställt upp under lång tid,om än dom själva beställt jobbet.Var går gränsen sunt förnuft för arbetet,riskerar du långt dröjsmål med betalning eller inget alls,om du tar till i överkant.Mitt tips,räkna inte timkostnad som ett proffs,utan gör ett trevligt pris + material så kanske det blir fler tillfällen.Få se nu hur många s.k proffs som hoppar på mej i detta....
 
Jag kommer lägga ett lågt pris, då jag lärde mig väldigt mycket under dom 6 timmarna och fick ut mycket av det. Dvs. fin praktik.
Dom gjorde eg. det mesta av jobbet, och jag inte är någon erfaren fotograft.
Jag gör ett trevligt pris (vad nu det blir) så har jag nog chans att få fler uppdrag.

Har gjort kontaktkartor i photoshop idag som jag snart får tillbaka.

Hör av mig igen.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.