Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag kolla på nylevererad 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ksjunior

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken lyder, vad ska man kolla in när man fått sin nya kamera leverad?

Bakgrund; har idag beställt en 20D från technikdirekt.de. Med kitobjektivet gick den på 13000:-. Jag köper kitet eftersom mina nuvarande gluggar ger med brännviddsförlängningen som lägst en brännvid på typ 45mm medan kitets 18-55 ger 28+ och jag inte har pengar nu att köpa ett annat objektiv med vindvinkel.

Förutom ett yttre besiktning för att kolla att den är monterad rätt och utan yttre skador tänkte jag kolla firmware och uppdatera om den inte har senaste (just in case, även om jag inte har problem från början). Bör jag ta några provbilder på nåt vis för att kolla att ccd'n funkar som den ska? I såna fall, hur bör jag göra då (motiv, slutartider osv)?

VÄNLIGEN respektera tråden ämne och ta andra frågor i andra trådar som redan finns eller skapa en ny tråd.
"Tyvärr" har fotosidans diskussioner en tendens att springa iväg, vilket å ena sidan ger en fri och kreativ diskussion men svåröverskådliga trådar och svårsökt information.

Med vänlig hälsning, Marcus
 
Mitt tips är att du tar några testbilder och ganska omgående laddar över dem till datorn. På så sätt kan du lättare se om de ser OK ut.

För egen del kunde jag konstatera efter ca 200 tagna bilder att autofokusen på min 20D var feljusterad. Detta är min första kamera med autofokus så till att börja med försökte jag hitta andra förklaringar som att motivet hade rört sig osv.
När jag tog en bild av grannens gräsklippare som stod kvarlämnad i snön så kunde jag även i displayen se att skärpan låg på buskarna längre bak och gräsklipparen hade bevisligen inte rört sig...
Efter att ha laddat in alla bilder i datorn såg jag att många bilder hade fokus på fel ställe. I sökaren såg allt helt OK ut.

För att testa att fokusen hamnar rätt bör du ta en bild i bra ljus, med så mycket tele som möjligt och med stor bländare (lågt tal). Ställ kameran på Av-läget och skruva fram största bländare. Välj motiv så att du har objekt både framför och bakom där du vill att fokus ska hamna (så att du ser om fokus hamnar fel). Ha gärna kameran på stativ så att du kan vara säker på att den inte skakar.

(Det finns även särskilda testark som man kan ladda ner om man vill testa mer "vetenskapligt". Se t.ex. http://www.hkdotnet.com/FrancisPhotographyChannel/AF_Test/index.htm )

Jag skickade kamerahuset och objektiven till service och de fick justera både huset och telezoomen.

/Patrik
 
Hur mycket fel fokuserade den, låter som ganska mycket?

(har också en kamera på gång från ovannämnda butik)

Mvh
 
Mycket bra, tack Patrik! Fokusen är väl annars en sån där grej jag skulle förutsatt att den fungerade men nu vet jag bättre. Det skall kollas asap.

Fler bra tips?

Gott nytt år på er!
 
Hej!
Jag skulle inte rekommendera er att köpa 20D! Om ni har en annan kamera så vänta tills Canon fixar buggar eller kommer med något nytt som är förhoppningsviss buggfri. Om jag hade kunnat återlämna kamera + objektiv + blixt så skulle jag har gjort det!
Jag har kanske fått ett "måndags" ex, men det är väldigt många som har samma problem med 20D.
1. Blixtsystem exponerar helt fel! V.g. läs inlägg både på Dpreviews och fotosidans forum.
2.Witbalans på vilken som helst annan kamera är mer korrekt. Direktblixt, hallogenlampor osv - fel, fel, fel!
3. Kameran klarar inte av låga temperatur, omöjligt att ha med sig på vintern.
4. Ofta händer olika Errors.

Jag har hagt G3, G5, Pro1, 300D innan men har aldrig stött på de problem som jag har med 20D...
:((((((((((((((((((((((((((((
 
Med senaste firmwaren..? FOTO skrev också att deras recensionsex var behäftat med en massa buggar, men efter en uppdatering fungerade allt finfint och gav sedan kameran toppbetyg.

/Jens
 
Uppdateringar? He-he, jag har senaste firmvare 1.1 där Canon la till ryska, iranska språk, men de hjälper inte så mycket när man får skitbilder...
 
De absolut flesta 20D funkar utmärkt däribland min. Funkar inte kameran får givetvis Canon fixa det.

Jag kan inte se någon anledning att rata 20D bara för att det förekommer en del felaktiga exemplar. 20D är en så pass bra och kompetent kamera att det vore synd att vänta med att köpa den. För min del har 10D aldrig varit ett alternativ då den inte håller för mina krav.

Det finns säker 20D där blixtexponeringen inte funkar, men jag har också sett fall där det är fotografen som inte behärskat blixttekniken.

/magnus
 
Jag tror ändå att det finns saker som måste fixas till 20Dans firmware. Min kamera fungerar allt som oftast perfekt, men då och då (tror det har hänt tre-fyra gånger sedan 26e november) hänger den sig. Oftast får jag err99 men igår vägrade den ta kort utan att något felmeddelande visades. Efter en "omstart" fungerar allt perfekt igen. Irriterande fel på en dyr kamera som i övrigt tar alldeles underbart snygga bilder :).

Kolla gärna in några på http://martin.skadad.com/album/
 
Jag kan rekommendera att du tar lite nattbilder med den. Min 20D fungerade kanonbra när man tog "vanliga" bilder. Men när jag tog nattbilder så kom det fram konstiga ljusfenomen lite varstans på bilden och även pixelfel dök upp.
Jag lämnade in den till Kamerateknik i Malmö och dom trodde det skulle hjälpa med att rengöra den, men icke. Så dom öppnade upp några av dom bilderna i datorn (vet inte vad programmet hette för det skulle varit bra att ha). Där såg man eventuella fel tydligare. Han sa att han aldrig har sett något liknande förr.
Så nu har jag min på service.



Det är mitt tips.
Många köper en dyr kamera men dom tar kanske inga nattbilder och då är det svårt att upptäcka sådana fel. Och när dom väl tar en sådan bild har kanske garantin gått ut.
 
Err99 är inte det slutaren? Isåfall måste du ha tagit en jävla massa bilder om den är slut redan


jag vet inte vad err99 är men jag vill minnas att någon sa att det var slutaren
 
Senast ändrad:
lintrik [E.F.S] skrev:
Err99 är inte det slutaren? Isåfall måste du ha tagit en jävla massa bilder om den är slut redan


jag vet inte vad err99 är men jag vill minnas att någon sa att det var slutaren

er99 är en samlingskod för "oförutsedda fel". I det begreppet ingår slut slutare, men även andra fel.

mvh

Bent
 
Wilhelm VP skrev:
Uppdateringar? He-he, jag har senaste firmvare 1.1 där Canon la till ryska, iranska språk, men de hjälper inte så mycket när man får skitbilder...

Det här kameran tar inte skitbilder, möjligen fotografen.
 
Min sensor hade ca 20 partilklar (smuts) när den levereades. Plåta en ljus himmel så optiken får jobba ordentligt nedbländad. Granska bilden sedan mycket noga.

//mats
 
Wilhelm...

Du har de senaste månaderna givit uttryck för diverse negativa saker om det du har köpt.
Först var du inte nöjd med objektivet sedan var det blixten och nu är själva kameran kass.
Varför lämnar du inte in grejorna till canon så att dom fixar till problemen istället? Du har väll garanti?
Om Canon säger att allt är OK, då får du leta fel någon annanstans...

Jag har samma objektiv och kamera som dig och jag har inga problem (som de flesta andra).
 
ASK skrev:
Det här kameran tar inte skitbilder, möjligen fotografen.

Tycker du om att hoppa på folket?
Jag har varit i kontakt med Canons support och skickat över bilderna, svaret var retursedel till reparation och bekräftelse att det ska inte vara så.
 
Rent allmänt, spontant, kolla utrustningen från utsidan, snygg och hel, därefter fotografera allt på nära håll, långt håll, alla tider gås igenom, koppla på blixten, håll nera avtryckaren, allt låter OK?
Är färgerna rätt återgivna osv...?
AF fungerar inte för en del?
Kamerahuset klarar inte kyla, som vilken gammal A-SLR skulle klara galant?
Tur att jag har is i magen, ännu inte intresserad att lägga 14 000:-, på något som inte tycks fungera absolut tillfredställande.
Har aldrig haft något problem, med någon fabriksny systemkamera ur det analoga ledet.
Den dagen jag köper en D-SLR, den inte håller "måttet", tänker jag inte springa benen av mig för justeringar, kommer att lämna tillbaka den utan vidare.
Försökskanin kan någon annan vara!
 
Wilhelm VP skrev:
Tycker du om att hoppa på folket?
Jag har varit i kontakt med Canons support och skickat över bilderna, svaret var retursedel till reparation och bekräftelse att det ska inte vara så.

Canon svarar nästan alltid "skicka in kameran" så fort maan andas om nått fel. Så det är knappast en bekräftelse på att det verkligen är ett fel. Därmed inte sagt att du har rätt om felen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.