Annons

Vad ska jag köpa om....

Produkter
(logga in för att koppla)

Wahlin

Aktiv medlem
Hej
Har i nuläget en 450d samt kit objektiv och ett 50 1.8. Kamerahuset börjar bli alldeles för trött efter att ha varit i thailand ett par ggr så nu är det dags att köpa nytt.
Canon eller nikon spelar ingen större roll bara jag får en bra kamera som tål lite resande och inte är lika ömtålig som 450d verkar vara. Kan som sagt tänka mig byta märke då jag inte har en massa objektiv.
Funderar på en 7d alt d7000, båda verkar vara tåliga rackare som man kan växa i som fotograf.
Planerar även att sätta igång och fota band på små klubbar igen. Vilken utav de båda passar bäst för sånt? Snabb serietagning verkar ju vara 7d´ns styrka medans d7000 ser ut att ha en aning bättre ISO hantering, iaf vad jag har kunnat läsa mig till. Filmfunktion bryr jag mig inte ett dugg om i nuläget.
Som sagt känner mig vilsen. Vilket fall som helst, har en budget på 15000 kr.
 
Senast ändrad:
Är din budget på 15.000 kr både för kamerahus och optik? Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Det blir lätt en besvikelse att köpa dyra kamerahus men snåla på optiken. Köper du begagnat kan du få en 7D för runt 10 000 och sedan lägga åtminstone 5 000 på ett begagnat ljusstarkt objektiv.

Det tror jag kan bli en bra kombo för att fota konserter.
 
Köpa begagnat är inget problem alls. Letar just nu, en aning skev prissättning på en del annonser dock.
 
Kamerahuset börjar bli alldeles för trött efter att ha varit i thailand ett par ggr så nu är det dags att köpa nytt.
Canon eller nikon spelar ingen större roll bara jag får en bra kamera som tål lite resande och inte är lika ömtålig som 450d verkar vara.

Vad är det du lyckats utsätta kameran för, och hur har den reagerat? Det kan vara bra att veta för att kunna råda dig.

Per
 
Jodå den fungerar fint. Djungelfukten fixade den så länge den fick vila. Men avtryckarknappen låter lite kärvt pga smuts. Skulle säkert kunna ha den ett bra tag till men nu har jag bestämt mig för att satsa helhjärtat (kommit in på distanskurser på universitetet) och vill då ha ett hus som jag känner att jag kan växa med.
450D är ju aningen liten när man har stora händer.
 
Fukt och sand är en kameras värsta fiende. Även om du skaffar ett tåligt hus är det frågan hur objektivet mår. Zoomar med cammekanism (åker ut vid zoomninh) verkar allmänt vara sårbarare än fasta brännvidder och inyernzoomade objektiv oavsett "tätning". Varför inte skaffa en ny Nikon D90 (om Expertrean fortsätter 4995:) plus en fast 35/1,8 för stranden och allmänfoto och kanske en beg 18-200VR för max 5000:- för resefoto? Det blir pengar kvar och du behöver inte vara lika rädd om grejerna

Begalternativet blir Canon 40D som är måttligt tätad och kostar bara kanske 3500:- beg. Det bästa beg alternativet just nu. Härligt metallchassi.
 
Jag har misshandlat min 450d grovt, mycket pga att det är billig kamera som jag kunde offra bara för att få just den där sista bilden i träsket. ;)
Nu känner jag att det är slutträskat för min del (Lumix LX3 får bli min nya träskkamera) så nu vill jag ha kvalité och fota mer på klubbar och annat civiliserat.
Har sökt en del under kvällen och haft med mig en del av tipsen ni har gett mig och det blir nog en 7D, mycket pga den snabba serietagningen. Funderar även på ett Sigma 18-50/2.8. Ser ut att vara ett fint objektiv för dom pengarna. Eller?
Tack alla för all hjälp.
 
Oj

Jag har misshandlat min 450d grovt, mycket pga att det är billig kamera som jag kunde offra bara för att få just den där sista bilden i träsket. ;)
Nu känner jag att det är slutträskat för min del (Lumix LX3 får bli min nya träskkamera) så nu vill jag ha kvalité och fota mer på klubbar och annat civiliserat.
Har sökt en del under kvällen och haft med mig en del av tipsen ni har gett mig och det blir nog en 7D, mycket pga den snabba serietagningen. Funderar även på ett Sigma 18-50/2.8. Ser ut att vara ett fint objektiv för dom pengarna. Eller?
Tack alla för all hjälp.

Hej! Det låter som att du behöver en dykardräkt och kameran ett undervattenshus, om du skall fortsätta grylla dig fram i livet. Nikon hade visst en undervattenskamera, som nog också klarar av en översköljning av en pilsner på någon rockklubb. Lycka till och visa gärna dina bilder för oss torrisar. Mvh!
 
Fukt och allmänt mög antar jag. =)

Om vi förutsätter en budget på 15000:-, och att du vill ha NYA prylar:

Förslag 1: Ny Pentax K5 med kitlins 18-55 WR. Kostar sisådär 10800:- Då får du en helt vädertätad kamera+linskombination som nog bör klara det mesta. (Kolla gärna youtubeklipp fråm entusiastiska anhängare till Pentax vädertätning.

Förslag 2: Ny pentax K5 + 18-55WR samt 50-200WR. Kostar sisådär 13500:- Mera brännvidd och allt vädertätat.

Förslag 3: Ny Pentax K7 + 18-55WR samt 50-200WR. Kostar sisådär 10900:- Inihelvete prisvärt och allt vädertätat.

Tillval till Förslag 1 & 3: Nytt Pentax FA50/1,4 kostar sådär 3800:- Inte vädertätat men ljusstarkt och bra som komplement.


Om vi förutsätter en budget på 15000:- Och du klan tänka dig begagnat:

Följande Pentaxkameror är fullständigt vädertätade (Om du skaffar ett vädertätat objektiv till): (Jag tar inte med de "enklare" vädertätade pentaxkamerorna.

K10, K20, K7, K5.-Alla utom K5 kan du hitta för vettiga priser på de vanliga internetauktions/torgsiterna.

Jag har själv haft K10,K7 och K5 och grundligt använt (=misshandlat) dem i pisseregn, snöstorm, sandstrand mm. K10:an blev begravd under en halv meter blötsnö från ett takras och fick ligga där i tio minuter innan räddningsmanskapet kom fram ;-), alla har torts detta fungerat utmärkt.


Om du inte gillar Pentax kanske Nikons D300/D300s kan locka, det bör finnas en hel del begagnade där.

OBS - kolla gärna vad olika tillverkare menar med vädertätning, vissa (C.....) tycker att en kamera är vädertätad om man satt en liten packning kring batteriluckan. Andra Nikon, Pentax, Olympus tätar alla springor och skarvar.
 
Hej
Har i nuläget en 450d samt kit objektiv och ett 50 1.8. Kamerahuset börjar bli alldeles för trött efter att ha varit i thailand ett par ggr så nu är det dags att köpa nytt.
Canon eller nikon spelar ingen större roll bara jag får en bra kamera som tål lite resande och inte är lika ömtålig som 450d verkar vara. Kan som sagt tänka mig byta märke då jag inte har en massa objektiv.
Funderar på en 7d alt d7000, båda verkar vara tåliga rackare som man kan växa i som fotograf.
Planerar även att sätta igång och fota band på små klubbar igen. Vilken utav de båda passar bäst för sånt? Snabb serietagning verkar ju vara 7d´ns styrka medans d7000 ser ut att ha en aning bättre ISO hantering, iaf vad jag har kunnat läsa mig till. Filmfunktion bryr jag mig inte ett dugg om i nuläget.
Som sagt känner mig vilsen. Vilket fall som helst, har en budget på 15000 kr.

Pentax K5 är (diskutabelt) Isokung bland APS.C husen för närvarande (en hårsmån bättre än D7000 påstår vi pentaxfanatiker och vissa fototidningar)med god serietagning (7b/s). Den är även tålig (magnesium och rostfritt stål) samt fullständigt vädertätad. Men den är ju ingen Nikon eller Canon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.