Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad ska jag köpa för objektiv?
- Trådstartare cole
- Start datum
l-malmqvist
Aktiv medlem
cole skrev:
Jag har en D50 och har tänkt ta kort på fåglar osv.. undrar om det finns några objektiv för under 2000:-
Du har ju Nikons 70-300/4-5,6D G för cirka 1900 pix, kom ihåg att du får vad du betalar för, ska du ha skarpare bilder, mer brännvidd eller mer ljusstyrka blir det dyrare...
sagan
Avslutat medlemskap
Nä, det går inte, eftersom perspektivet inte påverkas av objektivet.cole skrev:
Men kan man zooma in med en sådan fåglar på 20-30m avstånd så det ser ut 2-3 meter?
l-malmqvist
Aktiv medlem
cole skrev:
Men kan man zooma in med en sådan fåglar på 20-30m avstånd så det ser ut 2-3 meter?
Jag förstår hur du menar, och räknade lite på det. Trodde aldrig jag skulle säga det men det var kul ;-)
Okej, det här är vad jag kommit fram till! Plåtar du en normalfet kråka (40 cm lång) med ett 300mm-objektiv på din D50 på detta avstånd så kommer den att täcka 1/5 av bilden horisontellt. Räcker inte det får du beskära bilden (förlora upplösning), gå närmare eller köpa ett dyrare objektiv ;-)
Arleklint
Aktiv medlem
Naturligtvis är den bättre, för du behöver brännvidd OCH ha tålamod och lägga dig stilla och vänta in fåglarna.
Det senare är inte oviktigt.
Man kan inte med teknik ersätta förmågan att uppträda osedd i naturen. Inte heller kan man med teknik ersätta de möjligheter till bra bilder som kan uppnås genom kunskap att läsa naturen och dess invånare.
Det senare är inte oviktigt.
Man kan inte med teknik ersätta förmågan att uppträda osedd i naturen. Inte heller kan man med teknik ersätta de möjligheter till bra bilder som kan uppnås genom kunskap att läsa naturen och dess invånare.
l-malmqvist
Aktiv medlem
cole skrev:
Jag förstår mig tyvärr inte så mycket på sånt med objektiv,men den där 70-300mm måste vara bättre än den jag fått med kameran Sigma 18-50mm?
Det är olika brännvidder, menar du bildkvalitet så finns det bara två regler (obs! lite humor inblandat!):
1. Ser det bra ut på papper så är det bra
2. Bestäm hur mycket du vill spendera i förväg, den här hobbyn kan bli precis hur dyr som helst ;-)
Arleklint
Aktiv medlem
400mm smygandes med bil!
Ja, bil skrämmer fåglar mindre.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=395672&set=lp
Ja, bil skrämmer fåglar mindre.
cole
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
400mm smygandes med bil!
Ja, bil skrämmer fåglar mindre
Så kan man göra också Tycker den såg jättebra ut!
dumbo
Aktiv medlem
Vill du ha vettig kvalitet och komma upp i 300mm skulle jag hålla ögonen öppna efter en begagnad Nikon AF 75-300/4.5-5.6. Den är betydligt bättre än 70-300/4-5.6G och brukar gå för 1000kr och uppåt på ebay.
Ska du köpa nytt så försök att hitta en Sigma 70-300/4-5.6 APO II Macro Super, de bör ligga runt 2000kr om du fortfarande kan hitta en. Den är ju numera ersatt av 70-300/4-5.6 APO DG... Den sistnämnda kostar lite mer än 2000kr, men jag skulle ändå rekommendera dig att ta en titt på den om du inte kan hitta den förstnämna sigman.
Sigmorna gå, såklart, åxå att köpa begagnade.
Ska du köpa nytt så försök att hitta en Sigma 70-300/4-5.6 APO II Macro Super, de bör ligga runt 2000kr om du fortfarande kan hitta en. Den är ju numera ersatt av 70-300/4-5.6 APO DG... Den sistnämnda kostar lite mer än 2000kr, men jag skulle ändå rekommendera dig att ta en titt på den om du inte kan hitta den förstnämna sigman.
Sigmorna gå, såklart, åxå att köpa begagnade.
cole
Avslutat medlemskap
dumbo skrev:
Ska du köpa nytt så försök att hitta en Sigma 70-300/4-5.6 APO II Macro Super, de bör ligga runt 2000kr om du fortfarande kan hitta en. Den är ju numera ersatt av 70-300/4-5.6 APO DG...
Är det en sån här du menar?
http://www.digitalfotoclub.com/sc/from-shopping.asp?id=964590372&rf=dt
Pongu
Aktiv medlem
Om du inte ska fotografera kanadagäss och inte tänkt mata och sitta i gömsle behöver du så mycket brännvidd du kan få. 70-300mm kommer inte alltid att räcka. Jag skulle hellre letat efter ett Sigma 400mm f/5,6 APO Macro (OBS! Viktigt att det är denna modellen!) eller Tokina AT-X 400mm f/5,6. Ska du ändå ha en zoom kan jag fresta med en riktigt skarp och välbyggd Tokina AT-X 100-300mm f/4 (den manuella varianten) för 1500kr.
/Pontus
/Pontus
cole
Avslutat medlemskap
Pongu skrev:
Om du inte ska fotografera kanadagäss och inte tänkt mata och sitta i gömsle behöver du så mycket brännvidd du kan få. 70-300mm kommer inte alltid att räcka. Jag skulle hellre letat efter ett Sigma 400mm f/5,6 APO Macro (OBS! Viktigt att det är denna modellen!) eller Tokina AT-X 400mm f/5,6. Ska du ändå ha en zoom kan jag fresta med en riktigt skarp och välbyggd Tokina AT-X 100-300mm f/4 (den manuella varianten) för 1500kr.
/Pontus
Du kan maila ditt nummer till [email protected] så ringer jag upp dig.
Pongu
Aktiv medlem
Nej, det är sant!dumbo skrev:
Ang. det manuella tokinaobjektivet så tänk på att ett sådant inte ger någon ljusmätning på en D50.
Kanske inte så intressant då tyvärr. För ljusmätning får du leta efter AF-varianten. Sigmas 100-300mm f/4 är lika bra.
Men fast brännvidd ger dig mer brännvidd för pengarna, som dessutom kan förlängas med telekonverter. Stativ rekommenderas.
/Pontus