Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa?? 550d, 50d eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min analys är att du är väldigt opåläst, lätt att bara slänga ut en fråga och ta det svaret som skriker högst eller först.
Ta dig tiden att lägga en vecka på att noja mellan alla alternativ och verkligen läsa på, Nikon D7000, nyaste sonykamerorna, canon, pentax K5? vilket objektiv är verkligen bäst och prisvärdast?
Att läsa är en sak, men minst lika viktigt är att titta på kamerorna i verkligheten. Hur känns den i handen? Hur sitter knapparna? Hur ser det ut när man tittar i sökaren -- stort och ljust eller litet och trångt? Osv.

Att läsa är en sak, men minst lika viktigt är att titta på kamerorna i verkligheten. Hur känns den i handen? Hur sitter knapparna? Hur ser det ut när man tittar i sökaren -- stort och ljust eller litet och trångt? Osv.

jag har varit och kollat på alla kameror som jag nämt förutom canon 50d jag tycker att 550d har förlitet hus och ligger inte alls bra i handen och att 60d ligger perfa i handen och alla knappar sitter rätt men jag tror dock att det kan vara en för avancerad kamera som första kamera. jag har inte kunnat känna på 50d för jag har inte hittat någon i butik. men är det ungefär samma mått på 50d och 60d?
nikon d90 tycker jag har en för höckt uppsatt knapp att kort med och känns inte alls bra.

men är det stor skillnad i storleks mässit mellan 50d och 60d

jag har varit och kollat på alla kameror som jag nämt förutom canon 50d jag tycker att 550d har förlitet hus och ligger inte alls bra i handen och att 60d ligger perfa i handen och alla knappar sitter rätt men jag tror dock att det kan vara en för avancerad kamera som första kamera.
Jag tror inte alls att 60D är "för avancerad". 50D är ungefär lika "avancerad" (förutom att den inte kan filma) fast billigare. 60D är annorlunda än 50D att hålla i, lite lägre och tjockare.

Vet du alls vad du vill ha för optik, hurudana brännvidder osv? är det nåt mer du behöver än ett hus och en glugg? Bildbehandlings program (gimp får du i och för sej gratis)?

Ifall inte nu (om vi snackar canon) 550 känns helt kass i handen så skulle jag ta den och satsa resten på glugg. Det är gluggen som gör skillnaden, det är ganska långt precis detsamma vilket hus du kör med, även dom allra billigaste kommer att prestera mer än nog i bildväg, ifall du inte har några speciella krav och kriterier.

Sedan om du väljer canon eller nikon är en smaksak och spelar absolut ingen roll i praktiken. Fast det här kommer nog många att vara av annan åsikt om kanske. Vad som gäller andra märken så kan det på consumer nivå finnas även bättre presterande, men om du kommer att satsa på optiken kan det vara bra att i ett så tidigt skede som möjligt hitta vilket system man vill följa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar