Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ha för objektiv för djur/natur/fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Hej!

Jag är relativt ny här på forumet och "relativt" ny inom fotografering. jag har fotograferat seriöst (eller digitalt är väl mer korrekt uttryck) i drygt ett år.. men totalt oseriöst sen gymnasietiden.
Sedan några månader tillbaks har jag en D300 som jag köpte efter jag upplevt att D200:an jag hade innan inte motsvarade mina krav i iso1600-läget.
Gluggarna jag har i bagen idag är en nikorr 18-135 3,5-5,6 som mer eller mindre är min huvudoptik. en nikorr 28-80 3,5-5,6 som var kit-optik när jag köpte min f65:a på gymnasiet. En nikorr 24mm 2,8 och en nikorr 50mm 1,8.

nyligen har jag fått stordille på att fotografera djur och natur och fåglar.
Med min nyvunna fascination för telefoto där objekten inte flyttar på sig för att man kommer med kameran och lever sitt eget liv på håll och möjligheten till att zooma in till makroaktiga foton gör ju att jag känner ett starkt behov att uppgradera med ett långt teleobjektiv, eller telezoom.

men nu till den stora frågan..
VAD ska jag skaffa för objektiv till den typen av fotografering???
Jag vill ha ett kompetent objektiv som ger mig skarpa bilder och som gärna isolerar objekten fint.

Hittills har jag tittat på några objektiv och hade jag inte brytt mig om pengar hade jag nog köpt ett nikorr 70-200 2,8 VR med telekonverter.. eller ett fast 300..

Dom gluggar jag tittat på just nu är sigma 70-200 2,8 med eller utan VR , nikorr 80-200 2,8(begagnat) och sist men inte minst Sigma 100-300 f4.
Av dom här gluggarna, vad är det jag vinner på det ena objektivet över det andra förutom uppenbara ekonomiska skillnader och brännviddslängder/ljuskänslighet.

Jag har självklart en smärttröskel vad gäller kostnaderna som ligger runt 10.000:- Gärna med avbetalning dessutom.. ;) vilket gör att begagnade privatköp blir svåra att genomföra.

Help me..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.