Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag betala för detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrillenilsson

Aktiv medlem
Hejsan,

har ett erbjudande på en Canon EOS 1D Mark II med ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM.

Vad är ett rimligt beg. pris på en sådan?
Kameran e hyfsat mkt använd och obejktivet är i bra skick...

Vet inte om jag skulle gå efter Tradera, oftast har budare en tendens att ge överpris. Jag menar, de verkar bli så upphetsade av vem som ska ta hem prylen att de glömmer titta på var prylen skulle gå för som ny. Visst är det inte alltid så, men ganska ofta... Tycker mig se rent av skumma bud, som att betala någon krona under nypris för inte tala om där bud läggs av exakt samma person flera gånger efter varandra...

Jag har inget svar på vad det kan vara värt dock, utan låter någon annan tycka till på det. Men om kamerahuset är rejält använt tycker jag det ska ligga en bra bit under nypris.

Vet inte om jag skulle gå efter Tradera, oftast har budare en tendens att ge överpris. Jag menar, de verkar bli så upphetsade av vem som ska ta hem prylen att de glömmer titta på var prylen skulle gå för som ny.

Men då vore väl en säljare dum som inte säljer på Tradera och får ut dessa summor, då. Och i så fall är det ju i en kapitalistisk värld precis vad grejorna är värda!

Men vi ska inte sabba tråden med sån't här tjafs. Uschäkta.

Per.

Tycker mig se rent av skumma bud, som att betala någon krona under nypris för inte tala om där bud läggs av exakt samma person flera gånger efter varandra...

Märks att du aldrig har handlat på tradera, för du har ingen aning hur det fungerar tydligen.

Om någon säljer en pryl för 1.000:- och har reserverat bud på 700:-. Någon har lagt ett bud på 100:- så kan jag lägga minimibud vilket kanske är 110:- då kommer jag behöver bevaka budgivningen konstant. Eller så kan jag lägga ett bud på 600:- (vilket är bra pris för varan), men budet som läggs är fortarande 110:-.

När nu någon lägger ett bud igen, 120:-, höjs mitt automagiskt till detta, för jag har redan lagt det och han som budade kommer behöva lägga nytt bud. Detta pågår tills någon lägger högre än 600:-. Om ingen lägger mer så får jag varan för 110:- även om jag har lagt överbud på 600:-, märk dock att överbud aldrig syns.

Därför ser det ut som en del lägger flera bud efter varandra. Men de har bara lagt ett högt bud och folk försöker lägga sig under detta bud.

<upplysning>
Att samma person tycks lägga flera bud efter varandra på Tradera beror på att om denne lagt högst "högsta-bud" så hamnar denne som budgivare flera gånger på raken om någon annan bjuder under det högsta budet.
</upplysning>

Men då vore väl en säljare dum som inte säljer på Tradera och får ut dessa summor, då.

Självklart!

Och i så fall är det ju i en kapitalistisk värld precis vad grejorna är värda!

En begagnad pryl mer värd än en fabrikatsny? Ok...

Men vi ska inte sabba tråden med sån't här tjafs. Uschäkta.

Per.

Kunde inte låta bli, men ska inte fortsätta. ^^

Märks att du aldrig har handlat på tradera, för du har ingen aning hur det fungerar tydligen.

Det stämmer, har kikat på vad vissa prylar går för dock. Där säljs delvis samlarprylar såsom utgående Disneyfilmr på DVD och de tar hutlösa summor för dessa "udda utgåvor" vilket jag visserligen tycker är knas men samlare är samlare. Däremot har jag sett kameror som nästan gått på lika mycket som en ny...

Om någon säljer en pryl för 1.000:- och har reserverat bud på 700:-. Någon har lagt ett bud på 100:- så kan jag lägga minimibud vilket kanske är 110:- då kommer jag behöver bevaka budgivningen konstant. Eller så kan jag lägga ett bud på 600:- (vilket är bra pris för varan), men budet som läggs är fortarande 110:-.

När nu någon lägger ett bud igen, 120:-, höjs mitt automagiskt till detta, för jag har redan lagt det och han som budade kommer behöva lägga nytt bud. Detta pågår tills någon lägger högre än 600:-. Om ingen lägger mer så får jag varan för 110:- även om jag har lagt överbud på 600:-, märk dock att överbud aldrig syns.

Därför ser det ut som en del lägger flera bud efter varandra. Men de har bara lagt ett högt bud och folk försöker lägga sig under detta bud.

Fattar inte så mycket men det är säkert för att jag inte begriper hur det fungera, tror dig dock. För sett det så många gånger att jag fundera på om alla skämtar. :p

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto