Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad saknas?

Produkter
(logga in för att koppla)

billextreme

Aktiv medlem
Hej alla,

Skulle vilja veta vad olika Canon fotografer saknar i objektivsutbudet hos just Canon?

Skulle jag ställa denna fråga under Nikon forumet, angående Nikon objektiv, skulle jag få 500 önskningar direkt, men här under Canon kan det vara intressant och läsa svaren.

mvh
/B
 
Senast ändrad:
Ett EF 400mm f/5,6 L IS USM tror jag många väntar på.

Idag kör många istället kombinationen EF 300mm f/4 L IS USM med 1,4-konverter.

För övrigt verkar Canon behöva jobba lite mer på vidvinklar till FF-sensorer (men det drabbar dock inte mig personligen).
 
Inte för att jag direkt saknar dessa men här är några objektiv jag lekt med i mina tankar:

EF-S 17-85mm f/4 IS USM
EF-S 100mm f/2.8 IS USM Macro
EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS USM

EF 24-70mm f/2.8L IS USM

Kommer säkert på fler om jag får tänka lite :)


/Daniel
 
Jag vill ha en sigma 18-50 med is.
Eller en canon ef 17-70 f/2,8 IS USM för 5 000.
 
En modernisering av alla EF-objektiv från 50 mm och neråt. Speciellt de fasta brännvidderna.

/Leif
 
Ett EF-s 7.5-15 2.8 skulle jag slå till på direkt. Motsvarar 12-24 på FF.

400 5.6 IS saknar jag också.



24 1.4 L & 85 1.2 II finns, men tyvärr inte i min kameraväska :/

Samt att det gör ngt åt vidvinkel till FF.
 
Tja...

Om man nu skulle önska sig något vore det fint med ett 24-70 f/2.0L IS ...tror de flesta skulle sälja av en del fasta gluggar om ett sådant dök upp.

Vidare ett 70-200 f/2.0L IS ...samma sak där.

Men dessa önskemål lär väl aldrig bli mer än just önskemål.

..snyft
/B
 
Robin Gyllander skrev:
Fast det ska ingå en shelpa.
Tror inte att hon ens skulle orka att rubba ett sådant objektiv. Såvida du inte menade "en sherpa"? Skulle ändå inte vara till någon som helst nytta. (det skulle behövas något dussin i så fall).
 
FlyerOne skrev:
Tror inte att hon ens skulle orka att rubba ett sådant objektiv. Såvida du inte menade "en sherpa"? Skulle ändå inte vara till någon som helst nytta. (det skulle behövas något dussin i så fall).
Är shelpa eller sherpa som är de där små bergsfolken som bär saker?
 
Sherpa. Att bära saker är dock definitivt inte deras huvudsysselsättning. Detta har dock förekommit när rika västerlänningar som kommit har haft råd att hyra sig tjänare.

Shelpa är namnet på en popartist - kvinnlig.

Solong så länge - måste dra nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.