unoengborg
Aktiv medlem
Det finns även ett annat praktiskt starkt skäl att sluta flagga Sony och det är deras skrattretande usla kameraremmar. Sicket skräp på en kamera för 25 000 spänn. Vad kan en ordentlig kamerarem kosta att masstillverka? Hundra spänn? En sådan dumsnålhet kan väl inte vara särskilt lönsam? Sonys usla kameraremmar har jag för länge sedan bytt mot en från KonicaMinolta D7D från 2005.
Ursäkta min gräsliga stavning initialt - den skyller jag helt på dessa usla displaytangentbord. Ska försöka bättra mig.
Föredrar remmar som enkelt går att ta av och på (t.ex Peek Design) och på eftersom jag ofta använder telen med egna remmar. Kör dessutom ganska ofta utan rem med kameran i handen utan rem, då får man inte problem med remmar som hamnar framför objekstivet eller skymmer sökaren, och mindre risk att damm från remmen hamnar på sensorn när man byter objektiv. Att kunna ta av remmen är dessutom bra om man fotograferar utomhus på stativ där en rem skulle kunna agera som vindfång och ge skakningsoskärpa ifall det blåser mycket.
Skulle dock önska Sony hade haft lite bättre grepp. Även om det blivit betydligt bättre på deras senaste modeller är det långt ifrån lika bekvämt att bära kameran i handen som med greppet på min gamla nikon trots att den var betydligt tyngre.
Hur nu detta hade något med menyer att göra.