Annons

vad söker jag???

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Funderar på om det inte är dags att titta efter en ny digitalkamera. Det är ju onekligen oerhört smidigt att ha en till hands för viss fotografering. Mitt problem är att min Ixus 330 visserligen tar tillräckligt bra bilder för vardagsbruk, men den ger inga möjligheter att experimentera med slutartider och bländare.

Vad jag söker är en kamera med:

* möjlighet att justera bländare och slutartider
* möjlighet att koppla till tv-skärm vid fotografering (eftersom jag inte kan både posera och glo på kamerans skärm samtidigt)
* möjlighet att styra utlösaren med fjärrkontroll (så slipper man springa fram o tillbaka när man hittat en bra pose)
* trevlig design (DiMage A1/2 är ett exempel som jag absolut gillar stenhårt här. Ju mer det liknar en systemkamera, desto bättre)
* trevligt begagnatpris
* utbyggnadsmöjligheter (blixtar o sånt)
* kvalitetskänsla (det får gärna vara plast, men det ska banne mig inte kännas som en billig ikea-produkt)
* stöd för compact flash
* åtminstone 3MPixel vore väl trevligt (men sålänge kameran tar minst lika bra bilder som Ixus 330 som ligger på 2MPixel är det ju OK)

Utöver kamera så funderar jag på stativ. Finns det stativ med radio-styrning för horisontal- och vertikal-axlarna? Bara en liten fundering...
 
Canon Powershot G3 stämmer in på allt det där... dessutom kan du vinkla skärmen på den så du kan se din egen pose, du får fjärra till, och den tar garanterat bättre bilder än din IXUS 330. Säkert kan du får den riktigt billigt begagnad med.

Stativ? Manfrotto.
 
PerKr skrev:
(DiMage A1/2 är ett exempel som jag absolut gillar stenhårt här. Ju mer det liknar en systemkamera, desto bättre)

A1:eek:r säljs så lågt som 5000 redan.
Eller en beg DSLR om du klarar dej med en sån...
 
Re: Re: vad söker jag???

HDFS) (KGS skrev:
A1:eek:r säljs så lågt som 5000 redan.
Eller en beg DSLR om du klarar dej med en sån...

tveksamt om jag klarar mig med en dslr... ;)

skämt åsido så är dslr väldigt intressanta. Men eftersom prisnivån fram till ganska nyligen har varit ganska hög har jag faktiskt inte funderat så mycket på det.
 
tja,jag skämtade inte, skulle inte byta bort min A1 mot nån DSLR som finns idag (annat än för snöd vinnings skull förstås, om nån erbjöd en MK II så kanske)
 
En A1 vore skittrevligt.

en sak jag upptäckt sen sist: batteri-livslängden måste vara betydligt bättre än för min Ixus 330. Så en kamera med möjlighet att skaffa batterigrepp är ett måste om jag ska gå över till digitalt på en seriösare nivå än snabba bilder av familjesammankomster... Digital sökare eller någon variant av spegelreflex-sökare känns också som ett absolut måste nu.
 
A1 med specialbattrier kommer nog inte att göra dej besviken. Nikon D70 verkar vara en annan maskin som går oerhört länge på ett batteri, har hört talas om folk som haft sina nya D70 i en vecka utan att ens börja fundera på att ladda batteriet... mina batterier tar slut var o varannan dag *s* men de räcker till 3-400 bilder per styck...
 
Skall man köpa A1 skall man vara lite noga. Det verkar som det finns många mångags ex ute. A1 är en mycket bar kamera men om man får ett måndags ex kan man lika väl köpa en 3 m/pxi kamera för 2.000 :-

Så om du får chansen gör du en test med linsskyddet på och se om du ser döda pixels. Gör även en f11 tets med mellan 1,6 till 2 sekunders slutartid.
 
HDFS) (KGS skrev:
Nikon D70 verkar vara en annan maskin som går oerhört länge på ett batteri, har hört talas om folk som haft sina nya D70 i en vecka utan att ens börja fundera på att ladda batteriet...
Det beror väl på hur många bilder man tar under den veckan :) Batteriet laddar inte ur sig snabbt själv i alla fall och är kameran bara ingång så tar drar den inte mycket. Enligt manualen ska ett fulladdat batteri (EN-EL3) räcka till många bilder. Hur många är beroende på filtyp (hur mycket den skriver till kortet), autofokus, blixt, om LCDn används samt av och påslagning av kameran. I de exempel de har räcker ett batteri till mellan 400 och 2000 bilder vilket är ganska mycket. Har själv tagit ca 300 bilder på en eftermiddag med min D70 och ingen tillstymnelse till att batteriet skulle ta slut.

Men! Batteriet visar "fullt" nästan hela tiden och när det börjar ta slut går det väldigt fort innan det är helt tomt. Spänningen är ju som bekant ganska konstant innan den faller drastiskt på denna typ av batterier. Själv kommer jag investera i ett extrabatteri så snart min plånbok ligger på plus igen.
 
absolut, jag skulle inte våga mej utanför dörren utan extrabatteri. Däremot har det hänt att minneskortet blivit kvar i kortläsaren. Då blir det inte många bilder *s*
 
Nekomy skrev:
Så om du får chansen gör du en test med linsskyddet på och se om du ser döda pixels. Gör även en f11 tets med mellan 1,6 till 2 sekunders slutartid.

Fotat linsskyddet har jag förstås gjort *asg* men vad e ett f11 test? Så dåliga måndagsex omfattas väl av garantin hoppas jag...
 
HDFS) (KGS skrev:
tja,jag skämtade inte, skulle inte byta bort min A1 mot nån DSLR som finns idag (annat än för snöd vinnings skull förstås, om nån erbjöd en MK II så kanske)


menar du att A1 ar battre an en dslr? jag funderar namligen pa att fundera en A1 men ocksa pa att kopa en beg. D30.. vilken av dom skulle du rekommendera? Eller ar nagra andra modellere att foredra? Har namligen fatt hora av samtliga butiksbitraden att skillnaden mellan en dslr och en vanlig inte gar att jamfora..

tacksam for svar,
 
Bilderna blir helt säkert lika bra eller bättre, framförallt på höga ISO är DSLR´n oslagbar. Men de saknar en del som jag tycker att en DSLR borde få från sina "enklare" kusiner innan jag ens överväger att byta. Så ere...
 
HDFS) (KGS skrev:
Bilderna blir helt säkert lika bra eller bättre, framförallt på höga ISO är DSLR´n oslagbar. Men de saknar en del som jag tycker att en DSLR borde få från sina "enklare" kusiner innan jag ens överväger att byta. Så ere...

Exempel? Vad är det du saknar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.