Annons

Vad sägs om Mac Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
Jag är i stort behov av en ny, tight redigeringsdator. För foto men även för video. Jag funderar på den nya Mac Pro Xeon datorn.

Jag är sugen på den i utförandet;

2.66 Quad Xeon
4 Gb ram
2xNVIDIA GeForce 7300 GT 256MB SDRAM
500 Gb HD
2 brännare
23" wide-flat

Det skall väll räcka? =)

Jag var tämligen säker på detta köp, fram tills dess att en arbetskamrat sa att det kanske är lite riskabelt att köpa den nu, första gen ni vet.

Finns det stor risk att den inte fungerar som den ska? Buggar och skit typ. Pallar inte sånt. Den är ju inte billig precis. Går på 45.000 ink.

Vad tror ni?

Tacksam för svar. =)

Vänliga hälsningar/Samir
 
Jag tror inte det skall vara några problem med tillförlitlighet och buggar och skit. Det har inte varit några större problem med dom andra macarna och apple brukar behandla sina pro's väldigt mycket bättre än andra konsumenter så jag skulle inte oroa mig över det. Det ända är väl att det kan fattas drivrutiner ett tag för andra OS.

Om processorkraft är en viktig faktor så kan det vara värt att veta att intel förmodligen släpper en quad core cpu kring årsskiftet. Då kan man få 8 kärnor om man tycker det är viktigt.
Jag skulle inte köpa apples original RAM då det är onödigt dyrt. Kolla in macoteket i stället.

Jag funtar på samma burk fast med ett graffe-kort och en gigg ram för att sedan köpa till 2*2 gigg och stoppa in själv. Blir ju väldigt dyrt att bygga ett system med hög minnesdensitet annars. Kommer själv använda min till datoriserad fysik/matte i första hand så jag vill ha så kompakt minne som möjligt.

Får man fråga vad det extra graffekortet skall vara bra för? Kan man köra dom paralellt? Eller handlar det bara om skärmyta?

Bra täckning av ny IT finns på www.anandtech.com

/Johan
 
Senast ändrad:
Ah...läste ju fel! Sorry...
Det var den nyaste du var sugen på.
ja ja...hör med 99mac:arna ändå. Finns säkert nån som har nåt att säga!
 
jag skulle köpa x1900 istället för 2 st 7300. Annars är det väl en bra konfiguration. Aperture har t.ex. kasst stöd för två grafikkort och är samtidigt CPU intensivt så jag skulle köra ett bra grafikkort. Kan tänka mig att flera program jobbar på samma sätt.

//Edvard
 
Hum... ska du köra Adobe CS-program på den? De kommer ju inte att portas för intelmac förrän till CS3 i nästa år.

Dvs om du ändå måste vänta på snabb programvara kan det ju vara klokt att vänta på dator oxå. Och köpa den vassaste dator som finns då.

Om nu Adobe är så tjuriga att de väntar med CS3 till i vår. Känns mest som de gör det för att kunna fokusera marknadsföringen rätt. Om de hade hållt sina normala 18 månader hade det varit till jul. Men då har de fullt upp att lansera det nya flash+pdf eller vad det är vi nu får.
 
Jag beställde precis själv en ny MacPro. Är inte det minsta orolig för barnsjukdomar på den här maskinen. Finns många i USA som redan har hårdkört maskinen och det verkar inte vara några problem... Det är ju en Mac! =o)

Tänk på att inte snåla med skärmen när du handlar bara... Att köpa en så vass dator med en medelmåttig skärm är som att trimma en bil utan att uppgradera bromsarna. Ska du dessutom redigera både film och foto behöver du lite bättre responstid.

Som ovanstående skrev skulle jag också satsat på x1900 kortet.

Mvh /Peter
 
vill inte måla fan på väggen för er men jag har läst o hört att det gått lite för bra för apple så de har leveransproblem
 
skärm

tack för alla svar! =)

ang "Tänk på att inte snåla med skärmen när du handlar bara... Att köpa en så vass dator med en medelmåttig skärm är som att trimma en bil utan att uppgradera bromsarna."

är inte Apples egna 23" wide tillräckligt bra?
Vilken skärm ska man annars ha?

mvh/Sam
 
Re: skärm

SammyJankis skrev:
tack för alla svar! =)

ang "Tänk på att inte snåla med skärmen när du handlar bara... Att köpa en så vass dator med en medelmåttig skärm är som att trimma en bil utan att uppgradera bromsarna."

är inte Apples egna 23" wide tillräckligt bra?
Vilken skärm ska man annars ha?

mvh/Sam

Jag tror nog du kan använda Apples egen 23"are utan att sova dåligt om nätterna. Visst finns det bättre skärmar på marknaden men de kommer väl med en annan prislapp antar jag. Angående responstiden, de jätte snabba skärmarna med en respons tid på 6ms kan inte visa lika många färger som "långsamma" skärmar då de bara har 2^6 bitars färg mot 2^8 som det är i de andra. Rätta mig nu om jag har fel! De snabbaste skärmarna är kanske inte helt optimala för bildredigering. Har inte upplevt att mina Cinema skärmar skulle va för långsamma heller men det är kanske vad man är van med antar jag.

//Edvard
 
Eftersom du ska redigera både film och foto så kanske det är en bra kompromiss.

Annars tänkte jag på Eizo´s coloredge-serie. (CG19, CG210K...) Dock har dessa ganska dålig responstid, vilket inte är så lämpligt för film. Kanske isåfall Eizo´s nya Coloredge i konsumentklass (CW-serien)?

Mvh /Peter
 
Apples nya 23" skärm är klart bättre än den gamla som led av missfärgning och kan inte kalibreras med gott resultat under 6500K. Jag testade 3 st utan att få rätt på skärmen för något år sedan
Till video har den fått utmärkt betyg. Se till att få den senaste versionen och inte den gamla.
Här har du en länk http://www.barefeats.com/lcd.html
Mikael.
 
Apple har ju sänkt priset på 30", snåla lite på grafikkorten och lägg pengarna på en sån istället.
Sitter själv på en sådan (fast Dell) och 23" med ynka 2mpix upplösning känns riktigt snålt efter att ha suttit vid 30" o 4 mpix.

Får man fråga varför överhuvutaget du skulle ha dubbla grafikkort?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.