Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad plåta i Stockholm i morgon?

Produkter
(logga in för att koppla)
musslan skrev:
Hmm gamla nedlagda fabrikslokaler!!?? Vart kan man hitta dom i Stockholm??
Under vilka broar menar du? Finns ju ett par att välja.
Vore tacksam för svar!

MVH Marie

Nerlagt och nerlagt.... i Liljeholmen (eller Årsta industriområde (eller heter det nått i stil med Årstaberg eller Årstadal?)) finns det ganska mycket fabrikslokaler som ser rätt ruffiga ut. Var och lämnade av en kompis en gång på en svensexa utanför nått paintball-ställe och jag var tveksam ifall jag skulle våga släppa honom där:) (Han bor inte i Stockholm).

:)

MaxZ skrev:
Hehe! Hade egentligen tänkt fota björnar... men som de flesta (förutom jag då...) kommer ihåg, går alla björnar i ide...

Apropå detta.... nån som vet när de brukar släppa ut björnarna från idet på Skansen?

Snygg bild Mikael.

När jag fotograferade blev jag stoppad av två vakter som gav mig ett telefonnummer till någon som kunde ge mig ett skriftligt tillstånd. Anledningen var nog mer att man ville ha koll på vad som försegick när man som jag stövlade in med en Fujica 6x8 och ett stort trästativ.

Jag tror det är samma sak på Skansen numera. Skall man fotografera med stativ krävs tillstånd.

Flor skrev:
Skall man fotografera med stativ krävs tillstånd.

Skillnad på att fota med stativ och utan. Går utmärkt att fota i tunnelbanan utan stativ, ofta rätt bra ljus, ex odenplan är väldigt upplyst. Enligt tråden jag hänvisade till tidigare måste man söka tillstånd för stativ, ja, har jag inte sagt något om, det jag sa något om var fotograferingen i sig, den är fullt tillåten! Skulle det komma några anabolastinna vakter och stoppa mig när jag fotar med handburen kamera hade jag inte tollererat det.

Vill ännu en gång förtydliga DET ÄR INGET FOTOFÖRBUD I STOCKHOLMS TUNNELBANA!

Flor skrev:
Snygg bild Mikael.

När jag fotograferade blev jag stoppad av två vakter som gav mig ett telefonnummer till någon som kunde ge mig ett skriftligt tillstånd. Anledningen var nog mer att man ville ha koll på vad som försegick när man som jag stövlade in med en Fujica 6x8 och ett stort trästativ.

Jag tror det är samma sak på Skansen numera. Skall man fotografera med stativ krävs tillstånd.

Tyvärr vet inte vakter ens vad det gäller. Då får man i värsta fall be polisen komma och reda ut saker och ting.

Man får fotografera på alla offentliga platser så länge man inte fotograferar ett sjyddsobjekt (i så fal är det tydligt utmärkt). Det är ingen skillnad på om man plåtar med kompaktkamera eller 18x24 storformat.

Däremot kan vakter ha synpunkter på ditt stativ ut säkerhetssynpunkt, och då kan det behövs tillstånd. Men det har inget med fotoförbud och göra.

Du har nog rätt i sak Magnus men om man går in i t.ex tunnelbanan och har med sig en stor utrustning och ett stativ betraktas man som kommersiell utnyttjare och då kommer saken ofta i ett annat ljus.
I mitt fall gav vakterna efter och gick men det blev en olustig eftersmak som gjorde att jag tappade sugen.
Jag vet inte om de kan hindra kommersiell fotografering i tunnelbanan men jag tror inte det är tillåtet att kommersiellt fotografera statyer och andra konstverk utan tillstånd.

Flor skrev:
Du har nog rätt i sak Magnus men om man går in i t.ex tunnelbanan och har med sig en stor utrustning och ett stativ betraktas man som kommersiell utnyttjare och då kommer saken ofta i ett annat ljus.
I mitt fall gav vakterna efter och gick men det blev en olustig eftersmak som gjorde att jag tappade sugen.
Jag vet inte om de kan hindra kommersiell fotografering i tunnelbanan men jag tror inte det är tillåtet att kommersiellt fotografera statyer och andra konstverk utan tillstånd.

Syftet lägger lagstiftarna lägger sig inte lagstiftarna sig i när det gäller om du får fotografera eller inte.
Däremot spelar syftet roll när det gäller publiceringen. För kommersiella syften måste personerna på bilden ge tillstånd.

Alltså, ingen kan hindra dig att fotografera om du är på offentlig plats, kommersiell eller inte.

mikwide skrev:
Finnboda varv är ett bra ställe med gamla fabrikslokaler och hamnkranar bla. Skynda er dit för snart har dom väl rivit hela klabbet till förmån för bättre bemedlade.

Okej, nu är inte jag så haj på vart allt ligger! Finnboda varv?! Åt vilket håll ska man åka då?

Mvh Marie

Johan Ringblom skrev:
Under St:Eriksbron på St Eriksplanssidan är riktigt sunkigt mysigt för att fotografera.

Jasså jaha, ja det bandet vet jag vem det är! Har du själv tagit mycket bilder därifrån eller??
Jo jag kan nog föreställa mig det!

Mvh Marie

chajo skrev:
Nerlagt och nerlagt.... i Liljeholmen (eller Årsta industriområde (eller heter det nått i stil med Årstaberg eller Årstadal?)) finns det ganska mycket fabrikslokaler som ser rätt ruffiga ut.
:)

Okej, ja det vet jag vart det är! Har du själv varit där och fotat? Tycker det verkar intressant med att fota fabriker, nerlagda eller ej!

Mvh Marie

Finnboda ligger vid Agustendeal (Nacka strand) ungefär i Nacka om jag inte minns fel, eller om det är på Stockholmssidan om komungränsen. Hur som helst man tar bilen och åker mot Nacka utmed Stadsgården så kommer man fram.

Varvet fick söå igen efter det att det eldade upp en Sally Albatross,i slutet av 80-talet.

RolandM skrev:
Finnboda ligger vid Agustendeal (Nacka strand) ungefär i Nacka om jag inte minns fel, eller om det är på Stockholmssidan om komungränsen. Hur som helst man tar bilen och åker mot Nacka utmed Stadsgården så kommer man fram.

Varvet fick söå igen efter det att det eldade upp en Sally Albatross,i slutet av 80-talet.

För oss fattiga studenter som inte har bil, hur tar man sig dit kollektivt? Eller framförallt, ligger någon hållplats nära så kan jag själv fixa färdvägen.

Finnboda ligger vid Danvikstull (Henriksdal).

Ta buss 402 från slussen mot Kvarnholmen. Det tar ca tio minuter ner till finnboda.

musslan skrev:
Okej, ja det vet jag vart det är! Har du själv varit där och fotat? Tycker det verkar intressant med att fota fabriker, nerlagda eller ej!

Mvh Marie

Nej, men det kanske inte vore så dumt nån fin vårdag framöver:) *skriver ner på listan för fotoprojekt*

Jag gör ett nytt försök att plåta i Stockholm under morgondagen. Kanske blir det någon av fotosidans medlemmar som hamnar i fokus.

RolandM skrev:
Jag gör ett nytt försök att plåta i Stockholm under morgondagen. Kanske blir det någon av fotosidans medlemmar som hamnar i fokus.
Ja, jag tänkte också ge mig ut. Så om jag ser någon mer kuf med kameran i hand så ropar jag och frågar om det är Du :eek:)

/Anders

ANNONS