Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad passar i en blixtsko förutom en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Precis vad titeln säger;
"Vad passar i en blixtsko förutom en blixt?"

Lustig fråga kan tyckas men det sin grund. Jag skall inhandla en GoPro Hero HD : http://www.goprocamera.com : som jag skall montera på min cykelhjälm när jag åker Downhill (en cykelningsvariant där man kastar sig ut för branta sluttningar ;P), men jag vill även kunna montera den på min Nikon D200 när jag tar kort på folk som åker.

Man är ju ofta placerad på en bra punkt som man har hittat och har 100/dels sekund på sig att trycka av när de cyklar förbi, så man får ofta en bild framifrån, om man har tur från sidan och sedan en i ryggen, dvs. om man förljer en cyklist hela vägen.
Men ...
Då tänkte jag motera GoPro kameran som är en liten video (och stillbild om man vill) på blixtskon så filmar jag även hela sekvensen samtidigt varje gång vilket kunde vara kul, men behöver då bygga min egen montering. GOPro har storlek tändsticksask så det är ingen tyngd att tala om.

En pryl jag kom på med en gång är ett vattenpass;
http://www.kaffebrus.com/files/leveler6_l.jpg

billigt nog att förstöra (dvs. testa att limma på GoPro fäste med dubbelhäftande tejp, superlimma, borra/skruva). Men tänkte komma om någon har andra billiga prylar som man kan modifiera lite så det skall passa.
Hade varit trevligt med en låsning av slag som på en blixt.

................

<<billigt nog att förstöra (dvs. testa att limma på GoPro fäste med dubbelhäftande tejp, superlimma, borra/skruva). Men tänkte komma om någon har andra billiga prylar som man kan modifiera lite så det skall passa.
Hade varit trevligt med en låsning av slag som på en blixt.

Det finns en del adaptrar för att gå över från hot shoe till PC uttag (för externa blixtar av studiotyp) som inte kostar så mycket. Alternativet är ju annars att köpa en äldre beg. blixt med låsring på foten på tradera eller blocket och skruva eller såga av foten.

Om du rotar runt litet i din låda som du fick med kameran, den där du har dina sladdar och annat skräp som du inte använder så kanske du hittar ditt lilla blixtskoskydd som följde med kameran. Det är bara en litet plastbit som passar i skon men om din kamera är tillräckligt liten kanske det funkar. Tror väl inte att den sitter så bra heller men... En kass gammal blixt kanske som kan massakreras? Annars var min spontana tanke precis som du skrev, ett litet vattenpass.

För övrigt en kul idé som borde testas. Lycka till :)

/FW

Tänkte också på blixtskoskyddet och superlim... Då får man iofs ingen låsning men det måste vara det absolut billigaste alternativet.

Tackar för tipsen hitills. :)

Hittade denna som verkar intressant;
Rycote Hot Shoe Extension 20cm
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=700435491

en aning dyrare än planerat men med den så kan jag kontrollera/ställa in filmkamerans läga baserat på vilken längd på objektivet jag använder. Tydligen har den en ruskig vidvinkel så jag misstänker att man riskerar att få med en del ab objektivet om den sätter rakt ovanpå systemkameran. Den måste nog alltså fram en bit.

[EDIT]
O andra sidan kanske man får metallpinnen mitt i pannan när man skall titta in i okularet. :p

Nu har jag ingen erfarenhet av det här, men är blixtskon ens tillräckligt stabil som den är på kameran?

Det kanske hade varit bättre att montera videokameran under din D200 med en skruv i stativgängan?

Till exempel med en sån där vinkel man skruvar i stativgängan som går upp på sidan av kameran?

Lycka till!

Skall kolla in det med.
Igen är jag orolig för vidvinkelproblematiken, men kanske man kan ställa in så att i stället att få den direkt sida vid sida att man kan vrida upp GoPro:n så den är mer i linje med objektivets frontparti.

fan ...
Det är frustreande att spekulera när jag inte ens har fått hem kameran. ;)

[EDIT]
En blixtskena kanske?

Såg en del förslag på blixtsko - stativgänga, gopro har inget hål för standard stativgänga, varken på kameran eller undervattenshuset.
Vet inte vad som ingår i paketet du köpt men om du väntar på kameran så kan det finnas extra fötter som går att skära/tälja/klippa till att passa i en blixtsko.

Kanske limma fast en goprofot på ett solskydd om du har ett objektiv som inte roterar frontlinsen.
Den är väldigt vidvinklig nästan fisheyekänsla om du filmar/fotar saker som är för nära, så du är rätt ute när du vill ha den så långt fram som möjligt.

edit:
gjorde ett snabb test med mitt 182mm långa objektiv och det syns i underkant om jag håller gopron i blixtskon, filmade i 1080.

Senast ändrad:
@Helmetrock : Vet jag inte, men oftast antagligen mitt 50mm då det är det ljuskännsligaste jag har. Har iofs ett 70-200 men ... tror det blir lite svårt. ;) hehehe ... Gillar blixtfästet, men lite VÄL över budget. ;D

@ mikgus : Tydligen har de ett tripodfäste > http://www.goprocamera.com/products/tripod-mount.php > missade detta helt, men underlättar ju rejält att ha något att tillgå med gängor. Målet är att hitta/fixa något som man snabbt kan plocka av/isär vid behov så vill helst undvika lim.
Tackar för du testade med din egen, "skönt" att få det bekräftat. Vad jag förstår så har 720 inställningen en ännu större vidvinkel dessutom, vilket gör det mer en anledning att försöka lösa det.

Men har lite olika ideer på lösningar nu tack vara feedbacken, är ju mest en kul sak det här så vill inte att det skall kosta en halvförmögenhet, men kommer någon på någon annan pryl så tar jag emot alla tips. Verkar som "film"folket har del underliga tillbehör till sina videokameror till mic/ljus påhäng så måste checka av det fältet lite nogrannare med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar