Annons

Vad och var får jag fotografera och publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Inspirerad av den här tråden lägger jag upp en ny klistrad tråd där alla kan fylla på med tips om vad vi får fotografera, var vi får fotografera och vad vi får göra med bilderna efter fotograferingen.

Om vi får in bra och tydliga svar i den här tråden kanske det gör det lättare för alla nya som kommer in och ställer samma frågor som redan ställts massor av gånger tidigare :)

Lägg gärna in en rubrik på era svar, så det blir tydligt vad inlägget avser.

/afe
 
Det vill ju till då att denna tråd fylls med fakta och sanningar, och inte en massa lösa spekulationer och tyckanden....
 
Vad får man fotografera?
I stort sett allt som inte är skyddsobjekt eller hemliga handlingar får man fotografera.

Hur får man fotografera?
Lagen om allmän kameraövervakning sätter vissa tekniska begränsningar på hur man får fotografera. Man får till exempel inte rigga en kamera med automatutlösning på en plats där allmänheten har tillträde.
Även om man håller kameran i handen så gäller fortfarande lagen om ofredande. Exakt hur närgången man kan bli med kameran utan att det räknas som ofredande kan vara svårt att veta.

Vad får man publicera?
Bilder på föremål som är skyddade av upphovsrätt får man inte publicera utan tillstånd av upphovsrättsinnehavaren. Det gäller till exempel tavlor, skulpturer etc. Undantaget är byggnader och konstföremål som är "stadigvarande placerade på allmän plats utomhus".
Bilder på människor får man publicera, men det krävs tillstånd av de som är med på bilden om den ska används kommersiellt i till exempel en annons.
 
Absolut! Du får gärna börja :)

Min tanke är att eventuella felaktigheter ska rensas bort.

Då behöver man nästan ha nåt sorts klistrat första inlägg i tråden där alla sanningar samlas. Eller nån sorts summering av vad vi kommit fram till. Risken är nog stor att tråden fylls av "diverse" annars.
 
...
Hur får man fotografera?
Lagen om allmän kameraövervakning sätter vissa tekniska begränsningar på hur man får fotografera. Man får till exempel inte rigga en kamera med automatutlösning på en plats där allmänheten har tillträde.
Även om man håller kameran i handen så gäller fortfarande lagen om ofredande. Exakt hur närgången man kan bli med kameran utan att det räknas som ofredande kan vara svårt att veta.
...

Korrekt. Det man kan tillägga är att om man är så påträngande i sin fotografering att det räknas som ofredande så är det det ofredande beteendet som är olagligt, inte fotograferingen som sådan.
 
Då behöver man nästan ha nåt sorts klistrat första inlägg i tråden där alla sanningar samlas. Eller nån sorts summering av vad vi kommit fram till. Risken är nog stor att tråden fylls av "diverse" annars.

Jag kan lägga in en sammanfattning i startinlägget.
 
Tänkte att jag kan ta in några bitar från ett häfte som följde med en brittisk tidning. Händer väl att folk åker över och kan om inte annat vara intressant som jämförelse =)

Första intressanta fakta - ta inte kort på engelska pengar. Det kräver visst tillstånd, så undvik detta. Stå dock "bank notes" så mynt torde vara säkra?

Lekparker o dyl kan uppenbarligen vara belagda med fotoförbud. Så var uppmärksam om du fotograferar barn sådär i en park. Det kan finnas undantag från "allmän plats", annars ungefär samma regler som i Sverige.

Att vara ett hinder är olagligt, men du lär inte bli arresterad för det. I mer detalj heter det "obstruction of the free passage of highway" där även gång- och cykelvägar räknas in. Så att montera upp ett stativ på en gata blir ett hinder. Men som sagt lär du bli ombedd att flytta dig innan du åker i finkan.

Tåg och tågstationer får du fotografera på för personligt bruk, men kommersiella syften kräver tillstånd. Blixt är inte tillåtet och stativ kan vara förbjudet med.

Tunnelbanan ( The Tube) - samma som för tåg, men med uttalat förbud mot stativ. Det krävs även tillstånd om du tänker uppehålla dig längre än 15 minuter.

Polisen har ungefär samma brist på rättigheter som i Sverige, men med ett undantag för terrorister. Misstänker de att du är terrorist får de stanna dig och visitera dig, dock endast med stöd av Section 43 of the Terrorism Act 2000. Det finns en Section 44 som inte kräver misstanke om brott, men den ger inte polisen rätt att stoppa och visitera dig. Är väl inte troligt att denna kunskapen behövs, men om det drabbar dig så ;-)

Misstänker de dig för att vara terrorist så kan de även arrestera dig för att ta bilder av polisen, militären eller säkerhetstjänsten. I normala fall har de dock rätten att fråga dig vad du gör om du tar dessa bilder. De kan dock inte titta på bilderna, om inte Section 43 används.

Även om du är terrorist så behöver polisen ett domslut för att ta bort eller förstöra bilder. Så om du är rädd för dina privata bilder när du utför terroristhandlingar, så kan du vara lugn. Lagen skyddar dem!

Säkerhetsvakter har rätten att fråga snällt och att mindre snällt köra bort dig.


Just undantag för terrorister är väl det som jag ser som det stora hindret ute i världen. Många länder har samma lösa lagar som Sverige, men säger polisen "terrorist" så kan de göra nästan vad de vill. Och är man misstänkt som terrorist skulle i vart fall inte jag tjafsa emot allt för mycket. Just eftersom lagarna är så lösa i det området. Tråkigt, men men...
 
Det var skrivet som förbud mot att ta bild, därför jag tog med det. Och tog nu för sakens skull en titt hos Bank of England :)

"Reproducing Banknotes - Guidelines
Introduction
Under section 18(1) of the Forgery and Counterfeiting Act 1981 it is a criminal offence for any person, without the prior consent in writing of the Bank of England, to reproduce on any substance whatsoever , and whether or not on the correct scale, any Bank of England banknote or any part of a Bank of England banknote. The Bank of England also owns the copyright in its banknotes."

Min gissning är att det fetstilta gäller både sensorer, film och minneskort. Hårda bud alltså!
 
Det var skrivet som förbud mot att ta bild, därför jag tog med det. Och tog nu för sakens skull en titt hos Bank of England :)

"Reproducing Banknotes - Guidelines
Introduction
Under section 18(1) of the Forgery and Counterfeiting Act 1981 it is a criminal offence for any person, without the prior consent in writing of the Bank of England, to reproduce on any substance whatsoever , and whether or not on the correct scale, any Bank of England banknote or any part of a Bank of England banknote. The Bank of England also owns the copyright in its banknotes."

Min gissning är att det fetstilta gäller både sensorer, film och minneskort. Hårda bud alltså!

Ska dubbelkolla, jag har fått alla mina bilder med drottningen raderade.

Aha. Flat scan etc är otillåtet enligt istock. Om drottningen syns är det stopp även om sedlarna är ihoprullade eller så.

Tex denna bild har flera pundsedlar men ingen drottning synlig.

http://www.istockphoto.com/stock-photo-17783218-currencies.php?st=854c7f0

Enligt paragrafen ovan har istock massor med olagliga bilder.
 
Vad bildbyråerna har för regler är inte relevant för den här tråden. Vitsen var att tråden skulle innehålla fakta om vad man får eller inte får göra i ett juridiskt perspektiv.
 
Man kan såklart söka om tillstånd, sen hur lätt/svårt det är att få ett okej från Bank of England det vet jag inte :)
 
Vad får jag fota och vad får jag publicera?

Jag är medveten om att jag just nu är nära att vara den där irriterande personen som ställer samma fråga igen trotts att någon redan svarat sjuttioelva gånger, but hear me out.

Jag har googlat runt en hel del (och även läst den där "Vad får man fotografera?" artikeln här på Fotosidan) och nu vill jag mest bekräfta så jag förstått allting rätt.

Jag och en vän planerar ett projekt där vi kommer fota ett ganska stort antal främmande människor, och vi får alltså publicera dessa bilder online efter bara ett muntligt avtal? Även på stora hemsidor som Flickr, tumblr, Youtube och diverse bloggar etc? Förstår att det förmodligen är bäst att skriva något sorts kontrakt, men i princip?

Så en fråga jag inte hittat så mycket om: Gör ålder på personen jag fotar någon skillnad? Kan en person under 18 år skriva på ett kontrakt som ger oss tillåtelse att fotografera denne och publicera bilden online, eller vart drar man gränser?

Mycket tacksam för svar!

/J
 
ANNONS