Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?
- Trådstartare Albwah
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Generellt kan man multiplicera brännvidden gånger fyra på ett ungefär, för korrekt utsnitt, motsvarande analoga referenser. De digitala kompakternas dilemma, vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.Albwah skrev:
På min kompakt en Olympus SP-320 står det 8,0-24,0mm. Så jag undrar vad mosvarar detta i brännvidd på en D-SLR?
Epix
Aktiv medlem
EleyT skrev:
Enligt dpreview är det 38-114 (motsv 35mm) på den kameran.
Häligt Erik, jag som trodde att matematik var en av mina starka sidor. 38x3=114
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?
Jag såg att frågan gällde jämförelser med Dslr. Där blir jag mer osäker eftersom de i sin tur har 1,5 eller 1,6 sensorer som regel. Lite för jobbigt att räkna för min del. Mitt tidigare svar gällde motsvarande 24x36.paul innergård skrev:
Generellt kan man multiplicera brännvidden gånger fyra på ett ungefär, för korrekt utsnitt, motsvarande analoga referenser. De digitala kompakternas dilemma, vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.
Epix
Aktiv medlem
Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?
SkärpeGRUNDSfrågan skulle jag vilja säga, djuuup finns det mycket av.
paul innergård skrev:
...vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.
Epix
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?
En DSLR kan ju ha 24x36 också. I DX (APS-C) blir det ca 25-75mm.
paul innergård skrev:
Jag såg att frågan gällde jämförelser med Dslr. Där blir jag mer osäker eftersom de i sin tur har 1,5 eller 1,6 sensorer som regel. Lite för jobbigt att räkna för min del. Mitt tidigare svar gällde motsvarande 24x36.
En DSLR kan ju ha 24x36 också. I DX (APS-C) blir det ca 25-75mm.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?
Ok då, låt gå för den tolkningen. men jag har aldrig läst uttrycket skärpegrund i någon fotobok. Fast visst vore det kul om man införde skärpegrundsautomtik i de digitala kompakterna, behovet är uppenbart.Epix skrev:
Epix
Aktiv medlem
Albwah skrev:
Tack för alla svar! Denna sidan är riktigt bra, man får svar på sina frågor direkt! Tack alla vänliga människor som tar er tid och hjälper till.
Any time Albin.
Jag håller verkligen med dig, Fotosidan är mycket bra. Det enda negativa är väl att det är lätt att fastna här framför datorn istället för att vara ute och fotografera. =D