Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
På min kompakt en Olympus SP-320 står det 8,0-24,0mm. Så jag undrar vad mosvarar detta i brännvidd på en D-SLR?

Bilagor

• p9220505 copy.jpg
    p9220505 copy.jpg
    61.7 KB · Visningar: 290
Troligtvis 38-106mm full frame (35mm).
I DX ca 25-75mm.

Det brukar ligga där någonstans, kanske 36-102mm.
Står det inte i manualen?

Beror på hur stor sensorn i din kamera är..

Men runt det som Erik precis svarade. 3x zoomarna brukar börja på 35-38mm och gå till 105-112mm.

På en 1.6x/1.5x DSLR (De mest vanliga) skall du alltså ha en 24-70 för att få motsvarande utsnitt.

Albwah skrev:
På min kompakt en Olympus SP-320 står det 8,0-24,0mm. Så jag undrar vad mosvarar detta i brännvidd på en D-SLR?
Generellt kan man multiplicera brännvidden gånger fyra på ett ungefär, för korrekt utsnitt, motsvarande analoga referenser. De digitala kompakternas dilemma, vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.

Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?

paul innergård skrev:
Generellt kan man multiplicera brännvidden gånger fyra på ett ungefär, för korrekt utsnitt, motsvarande analoga referenser. De digitala kompakternas dilemma, vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.
Jag såg att frågan gällde jämförelser med Dslr. Där blir jag mer osäker eftersom de i sin tur har 1,5 eller 1,6 sensorer som regel. Lite för jobbigt att räkna för min del. Mitt tidigare svar gällde motsvarande 24x36.

Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?

paul innergård skrev:
...vad gäller skärpedjupsfrågan har sin förklaring i deras små sensorer.

SkärpeGRUNDSfrågan skulle jag vilja säga, djuuup finns det mycket av.

Re: Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?

paul innergård skrev:
Jag såg att frågan gällde jämförelser med Dslr. Där blir jag mer osäker eftersom de i sin tur har 1,5 eller 1,6 sensorer som regel. Lite för jobbigt att räkna för min del. Mitt tidigare svar gällde motsvarande 24x36.

En DSLR kan ju ha 24x36 också. I DX (APS-C) blir det ca 25-75mm.

Re: Re: Re: Vad motsvarar brännvidden på en kompakt mot en D-SLR?

Epix skrev:
SkärpeGRUNDSfrågan skulle jag vilja säga, djuuup finns det mycket av.
Ok då, låt gå för den tolkningen. men jag har aldrig läst uttrycket skärpegrund i någon fotobok. Fast visst vore det kul om man införde skärpegrundsautomtik i de digitala kompakterna, behovet är uppenbart.

Tack för alla svar! Denna sidan är riktigt bra, man får svar på sina frågor direkt! Tack alla vänliga människor som tar er tid och hjälper till.

Albwah skrev:
Tack för alla svar! Denna sidan är riktigt bra, man får svar på sina frågor direkt! Tack alla vänliga människor som tar er tid och hjälper till.

Any time Albin.
Jag håller verkligen med dig, Fotosidan är mycket bra. Det enda negativa är väl att det är lätt att fastna här framför datorn istället för att vara ute och fotografera. =D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar