Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menas med "digitalt" gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

AGiertz

Ny medlem
Jag tänker skaffa ett gråfilter att framför allt användas till en digitalkamera. När jag tittade på Scandinavian Photo såg jag att de säljer ett ND-filter från Hoya som kallas "Digital". Vet någon vad det är för skillnad på ett sådant och ett vanligt ND-filter? Om man tänker sig att använda samma filter till digital och analog kamera, vad ska man skaffa då? Det borde ju inte vara lika känsligt med att färgen är helt neutral när man fotar digitalt, tycker man, eftersom vitbalansen kan ställas in manuellt.

/Annika Giertz
 
Det verkar som om Hoyas "digital"-filter handlar mer om deras formgivning än funktion. De tycks ha en silverfärgad filterring istället för svart, antagligen för att de främst är tänkta för kompaktare digitalkameror som ofta är silverfärgade (de tycks inte finnas i de lite större diametrarna).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.