Kanske något jag missat här men menar du att en bild uppbyggd av samma mängd ljus kommer att vara lika ljus oavsett förstoringsgrad?
En mattskivebild uppbyggd av samma mängd ljus
per ytenhet kommer att se lika ljus ut oavsett från hur långt avstånd vi betraktar den (sökarförstoringen är bara ett mått på avståndet mellan mattskiva och öga). Observera att sökarluppen bara är till för att vi ska kunna se skarpt på så nära håll som det här handlar om, att sökarförstoringen är 1X innebär helt enkelt bara att vi betraktar mattskivan från 50 mm avstånd och 0,7X att vi betraktar den från 50/0,7=71,4 mm.
När vi nu från dessa två avstånd betraktar mattskivan med lika stora pupiller så kommer vi från det kortare avståndet att samla in dubbelt så mycket ljus som i det senare (vilket skulle kunna förleda oss att tro att sökarbilden tvärtemot blir ljusare vid hög förstoring
) men detta kommer sedan att projiceras på näthinnan på en dubbelt så stor yta vilket gör att bilderna kommer att se lika ljusa ut (=lika mycket ljus per ytenhet på näthinnan).
I fallet med mindre sensorer handlar det som du skriver om att utsnittet blir mindre för samma brännvidd, men i detta fall handlar det väl om att utsnittet är konstant men att återgivningsskalan ökas?
Ja!
Strunta i att jag nämnde sensorn tidigare
Anledningen var bara att jag ville betona att det fungerar som vi är vana vid i det fallet.
Om vi tar en fokuseringsbar ficklampa till exempel kommer ju ljuset att vara starkare om jag väljer en smalare ljuskägla än en bredare med samma totala ljusmängd. Eller enklare uttryckt, det krävs mindre ljus för att lysa upp ett litet rum än ett stort. Borde inte detta vara samma sak? Förstoringsgraden 1X innebär ju konkret att sökarbilden är större än vid till exempel 0,7X om sökarna har samma täckningsgrad.
Nej, det motsvarar att vi ändrar mattskivans belysning, d.v.s. ändrar objektivets bländare. Tänk istället att du i ett stort rum låter en
stillastående kompis som
inte justerar ljuskäglan belysa en tavla med ficklampan samtidigt som du närmar dig tavlan (det viktiga är att tavlan är konstant belyst på samma sätt som mattskivan ju är om vi inte ändrar något framför den). Du kommer då inte att uppleva att tavlan blir mörkare och mörkare ju närmare du kommer och på samma sätt fungerar det när vi betraktar konstant belyst mattskiva från olika avstånd (=med olika sökarförstoringsgrader)