Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menas med 1x förstoring ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej !

Har en 7D och läste nånstans att min sökare har 100% täckning och 1x förstoring, vad menas med de ?
Att den är 100% det vet jag men förstoringen har jag ingen aning om vad de betyder i praktiken. Tex Nikon D300s har ju 0.94% förstoring, är det bättre eller sämre jämnfört med min Canon ?

jag skulle tro att de menar att 1x och 100% är samma sak - fast ordet "förstoring" förvillar. 1x förstoring är ingen förstoring. Som kort och koncis...:)

100 % innebär att man i sökaren ser allt som kommer med i bilden. De flesta kameror har, konstigt nog, mindre än 100. Dvs det kommer med mer på bilden än man tror när man tittar genom sökaren och tar bilden.

1x innebär (om jag inte minns fel) att det du ser genom sökaren med ett 50 mm-objektiv på kameran visas lika stort som det ser ut om du tittar bredvid kameran. Eftersom Nikon D300 har lite större sensor än 7D men lägre förstoring (och visar 100 %) innebär det i praktiken att sökaren är ungefär lika stor.

En kamera med fullfomatssensor kan alltså ha en förstoring på t ex 0,8 men ändå större sökare än 7D.

Erland har helt rätt. Ett 50 mm objektiv fokuserat på oändligt är den de facto standard som används för att ange förstoringsgraden. Då 1/1,6 = 0,62 innebär det att en fullformatskamera med 100% visning och förstoring på 0,62X upplevs ha en lika stor sökare som en 7D. Men eftersom man får med mer med fullformataren ser saker i motivet mindre ut.

Det är inte svårt att göra sökare med 1X förstoring. Problemet är att med en sådan förstoring sprids ljuset i sökaren ut över en större yta (sökarbilden måste ju upplevas som större när allt ska vara större, men ändå komma med), så sökaren blir mörkare ju större den är. Det kommer ju inte in mer ljus i objektivet bara för att sökaren görs större. Därför är alla sökare en kompromiss mellan ljushet och storlek.

Erland har helt rätt. Ett 50 mm objektiv fokuserat på oändligt är den de facto standard som används för att ange förstoringsgraden. Då 1/1,6 = 0,62 innebär det att en fullformatskamera med 100% visning och förstoring på 0,62X upplevs ha en lika stor sökare som en 7D. Men eftersom man får med mer med fullformataren ser saker i motivet mindre ut.

Det är inte svårt att göra sökare med 1X förstoring. Problemet är att med en sådan förstoring sprids ljuset i sökaren ut över en större yta (sökarbilden måste ju upplevas som större när allt ska vara större, men ändå komma med), så sökaren blir mörkare ju större den är. Det kommer ju inte in mer ljus i objektivet bara för att sökaren görs större. Därför är alla sökare en kompromiss mellan ljushet och storlek.

Förstoringsgraden har faktiskt ingenting med ljusheten att göra (en mycket vanlig missuppfattning, jag tror det i alla fall delvis är Canons fel för om jag inte missminner mig spred de ryktet i ett av sina s.k. "white papers").

Argumentet att det inte kommer in mer ljus genom objektivet är förvisso helt korrekt men betyder bara att en mindre mattskiva (likväl som en mindre sensor) träffas av mindre mängd ljus medan däremot ljusintensiteten (ljus per ytenhet) är konstant. För en sensors vidkommande innebär konstant ljusintensitet som vi vet att en mindre sensor antingen ger mer brus eller måste belysas längre tid men för mattskivor tillkommer den ”lilla detaljen” att vi betraktar dessa direkt med våra ögon. Konsekvensen blir att när vi ökar förstoringsgraden (=går närmare) så kommer vår pupill (som ju inte har någon anledning att ändra storlek) att samla in en större andel av mattskivans ljus och detta kompenserar helt och fullt för förstoringsökningen och gör att vi oavsett förstoringsgrad upplever mattskivan som lika ljus.

Tillägg: Jämför t.ex. med en bildskärm, den har också en i princip konstant ljusintensitet men vi upplever inte att den blir mörkare när vi närmar oss och ljusare när vi avlägsnar oss. Samma sak med diabilder på ett ljusbord, man behöver inte öka belysningen när man växlar till en starkare lupp och framförallt blir man inte bländad om man kastar en blick på bilderna från långt håll utan lupp:)

Kanske något jag missat här men menar du att en bild uppbyggd av samma mängd ljus kommer att vara lika ljus oavsett förstoringsgrad?
I fallet med mindre sensorer handlar det som du skriver om att utsnittet blir mindre för samma brännvidd, men i detta fall handlar det väl om att utsnittet är konstant men att återgivningsskalan ökas?
Om vi tar en fokuseringsbar ficklampa till exempel kommer ju ljuset att vara starkare om jag väljer en smalare ljuskägla än en bredare med samma totala ljusmängd. Eller enklare uttryckt, det krävs mindre ljus för att lysa upp ett litet rum än ett stort. Borde inte detta vara samma sak? Förstoringsgraden 1X innebär ju konkret att sökarbilden är större än vid till exempel 0,7X om sökarna har samma täckningsgrad.
Sedan om detta har någon betydelse i praktiken vad gäller kamerasökare har jag ingen aning om.

Kanske något jag missat här men menar du att en bild uppbyggd av samma mängd ljus kommer att vara lika ljus oavsett förstoringsgrad?

En mattskivebild uppbyggd av samma mängd ljus per ytenhet kommer att se lika ljus ut oavsett från hur långt avstånd vi betraktar den (sökarförstoringen är bara ett mått på avståndet mellan mattskiva och öga). Observera att sökarluppen bara är till för att vi ska kunna se skarpt på så nära håll som det här handlar om, att sökarförstoringen är 1X innebär helt enkelt bara att vi betraktar mattskivan från 50 mm avstånd och 0,7X att vi betraktar den från 50/0,7=71,4 mm.

När vi nu från dessa två avstånd betraktar mattskivan med lika stora pupiller så kommer vi från det kortare avståndet att samla in dubbelt så mycket ljus som i det senare (vilket skulle kunna förleda oss att tro att sökarbilden tvärtemot blir ljusare vid hög förstoring:)) men detta kommer sedan att projiceras på näthinnan på en dubbelt så stor yta vilket gör att bilderna kommer att se lika ljusa ut (=lika mycket ljus per ytenhet på näthinnan).

I fallet med mindre sensorer handlar det som du skriver om att utsnittet blir mindre för samma brännvidd, men i detta fall handlar det väl om att utsnittet är konstant men att återgivningsskalan ökas?

Ja!

Strunta i att jag nämnde sensorn tidigare:) Anledningen var bara att jag ville betona att det fungerar som vi är vana vid i det fallet.

Om vi tar en fokuseringsbar ficklampa till exempel kommer ju ljuset att vara starkare om jag väljer en smalare ljuskägla än en bredare med samma totala ljusmängd. Eller enklare uttryckt, det krävs mindre ljus för att lysa upp ett litet rum än ett stort. Borde inte detta vara samma sak? Förstoringsgraden 1X innebär ju konkret att sökarbilden är större än vid till exempel 0,7X om sökarna har samma täckningsgrad.

Nej, det motsvarar att vi ändrar mattskivans belysning, d.v.s. ändrar objektivets bländare. Tänk istället att du i ett stort rum låter en stillastående kompis som inte justerar ljuskäglan belysa en tavla med ficklampan samtidigt som du närmar dig tavlan (det viktiga är att tavlan är konstant belyst på samma sätt som mattskivan ju är om vi inte ändrar något framför den). Du kommer då inte att uppleva att tavlan blir mörkare och mörkare ju närmare du kommer och på samma sätt fungerar det när vi betraktar konstant belyst mattskiva från olika avstånd (=med olika sökarförstoringsgrader)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar