Annons

Vad krävs av dator för HD-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Min ca 6 år gamla dator klarar inte av att visa HD-film taget med min systemkamera. Säkert dax att köpa ny dator men vilka är grundkraven för HD-filmvisning. Är det processor eller RAM-minnet som sätter gränsen?

Jag är inte intresserad av att köpa en dator som är sas "framtidssäkrad" utan bara ha koll så att jag lägger pengarna på det som verkligen behövs. Stationär dator blir det troligen.

Någon som har bar svar till en som inte följt med i datorutvecklingen de senaste 7 åren.

Det är processorn och grafikkortet som är flaskhalsen där (främst). Kortfattat har utvecklingen gått rejält framåt. Idag kan en dator med inbyggt grafikkort, dvs det som sitter på moderkortet, visa HD material utan problem!
Köper du en dator (utan skärm, etc) idag för 6-7000 så får man mycket dator för pengarna, och den är nog framtidssäkrad ett par år även om jag antagligen får äta upp den frasen 2018...
Man kan uppgradera RAM och hårddisk på äldre datorer, men vill man få något annat bytt så krävs det att man byter flera saker samtidigt: moderkort, processor och RAM-minne. Och då pratar vi ca 1500+1000+600kr för standardgrejer (i5 3470 CPU, ASUS P8Z77-V LX, 8GB RAM) Såvida du har en låda och nätaggregat som du kan återanvända. Nya nätaggregat går för ~600kr och är tystare och strömsnålare än gamla.
Och ska du inte spela grafiktunga spel så klarar du dig utan ett separat grafikkort!

Kolla i trådarna nedan, de innehåller liknande spörsmål. Alla nya datorer idag klarar av att visa HD material.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153790
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154119
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154028

Slutligen vill jag säga att en nya dator utan SSD-hårddisk idag är trist. De minsta på ca 120GB går att få för 6-700kr. Inte att du nödväntigtvis måste köpa en till din nya dator idag, men planera åtminstonde för det framöver!

Min ca 6 år gamla dator klarar inte av att visa HD-film taget med min systemkamera. Säkert dax att köpa ny dator men vilka är grundkraven för HD-filmvisning. Är det processor eller RAM-minnet som sätter gränsen?

Jag är inte intresserad av att köpa en dator som är sas "framtidssäkrad" utan bara ha koll så att jag lägger pengarna på det som verkligen behövs. Stationär dator blir det troligen.

Någon som har bar svar till en som inte följt med i datorutvecklingen de senaste 7 åren.

Jag var i samma situation för några år sedan då jag tankade ner min första HD-rulle. Min gamla Pentium 4 klarade inte av att avkoda den i realtid, så det blev att uppgradera till en Core2.

Det är lätt att processorn blir flaskhalsen om den ska sköta HD-avkodningen. Ett någorlunda billigt alternativ är att byta grafikkortet till ett som kan sköta den avkodningen. Kan fås för väldigt billig peng.

Med rätt drivrutin och ett program som kan använda GPU:n för avkodning kommer processorn att ha väldigt lite att göra igen.

Tack för svar. Jag tror nästan jag begriper. Bara för att dubbelkolla. Länken nedan är till en superbillig dator. Jag kanske inte kommer att snåla så mycket men är det något i denna dator som inte räcker eller är ett gränsfall? Att hårdisken endast är på 500 GB förstår jag men jag har ju externa. Jag brukar utgå från något som är superbasic och sedan lägga på mer av det jag verkligen tycker är viktigt och prisvärt. I slutändan har man alltid gjort säljarna glada det inser jag.

Uppgradering av befintlig dator är uteslutet eftersom jag tror det mesta börjar bli föråldrat och vill inte lägga tid på att mecka.

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/lenovo-h505s/186575.3012/#tabs

Ja man får läsa på mycket om man vill ligga precis på gränsen av vad sin dator klarar av. Det är ganska skönt att ha lite utrymme för att då kunna spela upp HD material. HD material kan komma i så många former.

Vilken kamera är det du spelar in med, viktigt för att veta om det gäller HD eller Full HD och vilken komprimering den spelar in i?

Ska du redigera materialet, eller är det bara för direkt uppspelning?

Generellt sätt så kräver det inte mkt alls av en dator att spela upp HD material.

Visst har jag tittat runt på en del datorer, men den du länkade till har nog en av dom klenare processorerna jag sett. Såg ja skulle tro att det är knappt att den klarar av det faktiskt.

Det mest prisvärdaste tycker jag är att lägga sig på den nivån man behöver och det innefattar ofta det flesta komponenter.

Jag filmar med Nikon D5100 i full HD 1920*1080. Filformat MOV och komprimering MPEG4.
Jag är nu inne på att ha 8 GB RAM och processor motsvarande intel I3. Då hamnar jag på datorer i prisklass 4500-5500 kr. Tillräckligt med USB-uttag + USB3.

Har jag något att vinna på att gå högre upp i prestanda? Några spel kommer inte att bli aktuella utan det blir foto, film och normal surf/kontorsprogram. Om jag kommer att redigera video så blir det nog väldigt basic och jag har inte ens försökt detta tidigare. Fotoredigering sker också på ganska enkel nivå.

Nuvarande dator med AMD-Athlon Dual core och 2 GB RAM har räckt bra fram tills nyligen och datorn faller snart på ålderssträcket. Det var en enkel dator redan för 6 år sedan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto