Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad krävs att fota en stor fotbolls match?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är dock inte säker på vem som går en match mot fotbollen, vilket gör att jag inte kan komma med tips för det.

När det gäller fotbollsmatcher, minns jag reklamen för Canon EOS 300D där stora delar av publiken fotograferade en fotbollsmatch med hjälp av objektivet EF-s 18-55 och belyste med den inbyggda blixten, från läktarplats.

alla är så roliga.....

det krävs oftast att du gör det för tidning/bildbyrå.
dom kan inte släppa in alla amatörer som vill stå där och plåta.

sen krävs det ju snabb och dyr utrustning för att det ska bli bra. snabb kamera, ljusstarkt tele.

Fruktansvärt löjliga svar i den här tråden! :(

För att komma in på och plåta en stor fotbollsmatch (stor kan iofs definieras på olika sätt) krävs på de flesta ställen ackreditering från någon tidning/bildbyrå eller presskort av något slag. Om du har bra referenser och kan leverera bra bilder kan du i vissa fall få ackreditering av laget som spelar så att de kan använda dem på sin hemsida/matchprogram.

Jag har dessutom noterat att många fotografer använder enbensstativ vid sportevenemang. Det gör dels att du minskar risken för skakningsoskärpa, och dels att du orkar hålla kameran skjutklar under hela matchen - särskilt om du har det där nödvändiga ljusstarka teleobjektivet, som ju har en ansenlig vikt...
Lycka till!

Jag har själv spelat fotboll och gick till en match där flickor spelade. Jag satte igång o fotade o tänkte att detta är väl inte svårt. Men, tji fick jag, det var allt annat än lätt. Jag kunde inte sitta som publik o titta på matchen. Jag fick glömma bort matchen och koncentrerade mig på fotandet.

Det är inte lätt att fota en fotbollsmatch. Ja, om du vill ha foton av springande fotbollsspelare, så är det väl ingen konst. Ifall du vill ha fotat just DET ögonblicket när matchen avgörs, ja då krävs det nog mer övande och övande ännu några ggr till.

För att fota en stor fotbollsmatch måste fotografen ha tillräckligt många små matcher bakom sig för att det skall lyckas. Stor betyder antar jag att där finns massor av publik och typ Chelsea spelar, eller...

Det är lättare än man tror.
Ring till respektive klubb och hör om ackreditering.
Jag fotar normalt sett Malmös hemmamatcher för www.mff-fans.com
Kanske har din klubb någon fansida som vill ha bilder ?
När jag ringt för ackreditering för bortamatcher har jag fått svar som:
Sa du fotoackreditering, ja det har vi ju hur många platser som helst.

Gå bara till den grå boden och så kan du hämta en väst.

Två exempel - dessa två frågade inte ens vem jag fotade för.

Alltid värt att ringa och fråga

När det gäller utrustning så duger det gott att starta med det du har nu. Kan bli lite kärvt mörka kvällsmatcher med 4,0 .

Sen är det som sagts här innan det tar tid att bli bra. Har själv en jäkla massa bilder på inlägg men inte på killen som nickade inlägget i mål ;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar