Annons

Vad kostar en "porträtt-session"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har försökt söka lite på olika fotografers hemsidor, men de flesta verkar vilja att man skall kontakta dem för pris.

Om jag skulle gå till en fotograf, och be om att få bli fotograferad (i studio), ett gäng porträttbilder (några ansikts, några halvkropps och nått helkropps), hur mycket skulle det kosta, och hur lång tid kan man räkna med UNGEFÄR att det tar?

/Jocce

Jocce skrev:
Har försökt söka lite på olika fotografers hemsidor, men de flesta verkar vilja att man skall kontakta dem för pris.

Om jag skulle gå till en fotograf, och be om att få bli fotograferad (i studio), ett gäng porträttbilder (några ansikts, några halvkropps och nått helkropps), hur mycket skulle det kosta, och hur lång tid kan man räkna med UNGEFÄR att det tar?

/Jocce
Hej Jocce.
Jag tar 2000kr inkl. moms för en plåtning. Då ingår samtliga av mig godkända bilder på CD och några pappersförstoringar i 18x24 cm eller 20x30 cm. Plåtningen tar mellan 40-60 minuter men ibland mer.
Efterredigeringsjobbet tar ytterligare timmar.
//
Nina

Jag har ingen studio, men jag misstänker att priset beror på många olika faktorer, exempelvis hur många bilder du ska ha och vad allt som ska fotograferas och vem det är som ska fotografera. Därför är det väl enklast att du lyfter på luren och ringer någon av dem? Lämpligast den du hade tänkt få göra fotojobbet.

Det varierar väl en väldans massa från fotograf till fotograf, vissa jobbar tfp och andra skulle ta tiotusentals kronor för en bild.

Ninas pris är väl ganska "normalt"..

Mvh.A

Annars är det vanligt att man får några mindre kopior och sedan får köpa till kopior.
Priserna tycks variera ruggigt mycket beroende på var i landet du bor.

Jag tror att priset är väldigt olika och att det normala priset ligger under Ninas. Men då ingår nog inga större bilder, utan ett mindre album med 4-10 bilder beroende på pris. Ett litet album med bilder i 8x11 - 10x15 storlek är vad jag erbjuder. Och jag försöker att redigera i efterhand så lite som möjligt. Ser inte riktigt varför det ska behövas om man gör rätt från början. Själv är jag inte så förtjust i effekter liknande Neat Image-effekter. Men trots det justerar jag förstås bilderna när det gäller nivåer, kontrast osv.
Mitt pris är 395.- för 4 bilder monterat i ett enklare album.
Vet att studentbilder brukar vara sådant som är billigt, där en av fotograferna i stan tog 199.- för 4 bilder då, också i ett enklare album.
Men jag tar naturligtvis betalt för förstoringarna så där kommer det in en del pengar. Har själv funderat på detta med priser så det var en bra fråga du ställde.
Pröva att ringa runt och fråga.

Jag tar 800 kr för 8 st 9x12-bilder i ett enkelt porträttalbum.

En sådan fotografering tar ca 15 minuter. Jag fotar ca 20-30 bilder och låter kunden direkt efter fotograferingen välja ut de 8 bästa bilderna.

Sedan laddar jag upp bilderna till labbet och kunden kan hämta sitt album några dagar senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar