Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kostade en Praktica på 80-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer inte ihåg några exakta priser på Praktica från den tiden, men jag minns att de var billigare än de flesta andra, som Minolta eller Exakta. Praktica-grejernas kvalitet ansågs allmänt vara lägre.
.

Fast dom var riktigt bra, det var att dom var gjorda i Östtyskland som gjorde att priserna var låga. Optiken var kanon, spegeluppfällning och sådan var kanske inte i klass med Japanerna, men gluggarna var det.

Praktika MTLB paketpris på ELLOS 1988

Jag köpte min första egna SLR 1988, en MTL5B med 28mm/2,8 + 50mm/1:8 + 135/2,8 och en väska för 1995:- på ELLOS.

Och jag hade mycket kul med den kameran.

Lite mer om MTL5B

The MTL-5 is lightweight, compact (although not quite as compact as the old Pentax Spotmatic series) and functional. In terms of features, it does in fact compare favourably even today – 1/1000th second top shutter speed down to 1 second and a B setting for manually timed long exposures; useful 1/125th flash sync; vertical travel metal shutter blades; live hotshoe and sync socket; depth of field preview which also incorporates the stop-down metering mechanism; TTL meter that is pretty accurate even with alkaline batteries (they were built to use the older mercury ones); smooth wind-on lever; bright, split-prism focussing aid; and firm build quality.

Being a later model, it has the advantage of being able to accommodate most of the screw mount lenses ever made – some earlier bodies were not so forgiving, especially of lenses whose rear elements extend back a little way into the mirror box – I have a Yashinon 50mm f1.4, for example, that gets in the way of the mirror on my SP500 and a friend’s Chinon CS, but it works fine on the Praktica – similarly, some of the later SMC Takumars with the metering coupling do not fit into some screw mount bodies, and again the MTL-5 has no issues with them at all. My MTL-5 was my workhorse for a year, and I only sold it early this year to make way for the aforementioned Pentax SP500.

Canon FX

Vet inget om priserna på Practica, men jag fick min första systemkamera (Canon FX) när jag fyllde 15 år (1967). Den kostade då ca. 500:- inkl. 50/1.8 Något billigare än en moped vilket mina föräldrar uppskattade.

Min första systemkamera var Praktica Super TL med tre gluggar.
Kompisen började jobba i fotoaffär och skaffade en Konica Autoreflex med Hexanongluggar.
Jag fick tag i en Pentax med Takumarobjektiv.
Det var faktiskt en stor skillnad i skärpa och kontrast mellan de japanska och östtyska objektiven.
Visst var de östtyska objektiven billiga men också betydligt sämre. Det finns säkert östtyska objektiv som var bra men inte de jag hade. Antireflexbehandlingen var väl sämre vilket medförde lägre kontrast i bilderna.
Sen bytte kompisen till Leica, jag köpte hans Konica och använde den ganska länge.

Praktika såldes i Hobbexkatalogen minns jag. En dröm i början på 80-talet. Första systemkameran blev en begagnad Minolta 7000 med 28-85 objektiv med macroläge någon gång i slutet av 80 talet eller början av 90-talet.

Fast dom var riktigt bra, det var att dom var gjorda i Östtyskland som gjorde att priserna var låga. Optiken var kanon, spegeluppfällning och sådan var kanske inte i klass med Japanerna, men gluggarna var det.
Om dina erfarenheter av Praktica är att de hade bra kvalitet, så kan det mycket väl vara så, eftersom mina praktiska erfarenheter av dessa gäller modeller som var ungefär 25 år äldre än den du köpte.

Å andra sidan var de japanska kamerorna alldeles i början också ganska dåliga (ofta) kopior av de tyska kamerorna. Men de lärde sig överraskande snabbt att tillverka kameror med bättre kvalitet än flertalet av de tyska (och billigare).

Jag har således ingen erfarenhet av Praktica-kamerornas och objektivens kvalitet var i slutet av 1980-talet, men det skulle förvåna lite ifall deras objektiv generellt skulle vara bättre än de japanska. Jag köpte en del begagnade objektiv då till Praktica Six, och de jag fick tag i var inga höjdare (vet dock inte riktigt när de kan ha tillverkats).
.

Bra

Nej jag skrev aldrig och tyckte aldrig dom var bättre än Japanska, och det skrev jag aldrig heller, men dom var inte så dåliga som vissa påstod heller. Jag köpte precis som du säger en av de sista innan DDR föll, och jag vet pappa som oxå körde Praktica sedan 1970 hade mycket problem med ojämn kvalitet på gluggarna, speciellt antireflex-behandlingen som var ok på vissa gluggar och helt kass på andra, helt identiska gluggar i övrigt.

Givetvis var de Japanska kamerorna mycket bättre, men kanske inte 6 gånger bättre? :) Jag menar en ingångs CHINON var väl inte heller en superkamera? Och eftersom Praktica var helt manuella kameror lärde man sig förhållandet mellan tid/bländare :)

Då kan vi nog var tämligen överens. Jo, jag har haft en Chinon spegelreflex också, och den var knappast bättre än Practica, vare sig enligt min mening, eller några av de andra jag träffade på den tiden som också hade råkat köpa en Chinon. :)

På den tiden fanns det inte så många andra möjligheter att komma underfund med en kameras kvalitet, än att köpa och använda den...
.

Det där med bra kvalitet är väl bra överdrivet? Minns att Råd&Rön gjorde ett test av systemkameror i början av 80-talet. Alla 3 (eller 5) kamerorna från Practica gick sönder. Ingen från de övriga märkena.
Optiken fick ju nästan alltid sämst resultat i tester som tidningarna Aktuell Fotografi och Foto gjorde.

Då kan vi nog var tämligen överens. Jo, jag har haft en Chinon spegelreflex också, och den var knappast bättre än Practica, vare sig enligt min mening, eller några av de andra jag träffade på den tiden som också hade råkat köpa en Chinon. :)

På den tiden fanns det inte så många andra möjligheter att komma underfund med en kameras kvalitet, än att köpa och använda den...
.
Köpte en ny Chinon CE-4 1981 och det finns inget dåligt att säga om den. En fantastisk kamera. Det följde med ett 50/1,7 som var otroligt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar