Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kommer skuggan ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden togs med blixt första ridån, slutartid 1/90.
Trodde att 1/90 skulle räcka men rör sig pippin lite vid fel tillfälle så gör det väl inte det...

Samma

Bilden togs med blixt första ridån, slutartid 1/90.
Trodde att 1/90 skulle räcka men rör sig pippin lite vid fel tillfälle så gör det väl inte det...

Har själv fått samma typ av effekter när jag plåtat fåglar med blixt. Prova en kortare tid och att blända ner ett eller två steg. Tuvärr blir ju bakgrunden mörkare då men fågeln kanske blir utan skugga.

Sånt där brukar man ju se lite då och då, skugga som verkar falla på ingenting, jag har alltid trotta att det är dis i luften som är detta ingenting?

Såg en sån blixt-bild på aftonbladet.se, det var ett helt hus som hadde en stor skugga i tomma luften.

Skugga och mörker är helt enkelt avsaknad av ljus. När jag var väldigt ung och det var kräftkalas hade man hängt upp kulörta lampor runt altanen. Där fanns en röd som gav rött sken, en gul som gav gult sken, en grön som gav grönt sken osv. Av detta drig jag slutsatsen att om man målar en lampa svart så måste den avge ett svart sken. Om jag då kommer hem mitt på dagen och tänder lampan så blir det kolsvart i rummet. Jag vet nu lite mer och har insett att jag hade fel.

1/90-del borde inte vara något problem för att slippa rörelseskugga. Jag tolkar däremot uppkomsten av skuggan som att blixten varit placerad lite till vänster om objektivet, ungefär med samma förhållande som en inbyggd blixt. (Ser ju ut som att taket på fågelbordet också har avgivit en skugga.)
Receptet för att undvika liknande effekter är alltså att flytta om/rikta om blixten. Naturligtvis är det svårt att låta blixtljuset studsa då jag antar att bilden är tagen utomhus där det är "högt i tak", men om inte blixten är trådlös så kan åtminstone en TTL-kabel underlätta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar